B230FB in 360; het grote info topic!

Lees meer
25-12-2008 21:26 #628354 door Mark Smeets
B230FB in 360; het grote info topic! is gemaakt door Mark Smeets
Ik weet dat er al meerdere topics zijn, en ik heb ze ook gelezen.. en overal staat wel plug en play, maar ik had graag toch nog eens alles op een rijtje.
Vandaar dat ik dit topic begin. Ik kan niet met zekerheid zeggen of er ooit een 2.3 in mijn 360 komt, maar anders is het een mooi topic voor de archieven en voor andere ;)

De vragen die ik heb:
- Plug en play, in welk opzicht? De motor past regelrecht op de bak neem ik aan.. (ja ik weet dat de versnellingsbak achter ligt, maar jullie snappen wat ik bedoel) Maar hoe zit het met de motorsteunen en dergelijke? De uitlaat?
- In 1 dag te doen? Ik las dit ergens..?
- de elektronica? Ronald en nog iemand hebben een B230FB omgebouwd, maar volgens mij beide de 'oude' elektronica laten zitten van de B200E. Volgens mij geeft dit niet de volledige vermogens winst en zou het er met de nieuwe elektronica meer vermogen uit moeten komen en zou hij zuiniger moeten zijn.. is dit veel werk om om te zetten? En gaat het ?berhaup wel.. ik las iets van problemen met het vliegwiel..
- legaal keuren.. ik weet dat het voor de APK niet uitmaakt, zolang het aantal cilinders hetzelfde blijft, en van buiten ziet geen hond het verschil.. maar bij een aanrijding ben je natuurlijk zwaar de klos.. Moet je dan extra helemaal naar Flevoland voor een geluidstest en wegliggingstest? Of heeft iemand al eens een B230FB laten keuren en kun je dan voldoen met een herkeuring bij de RDW?

de gegevens die ik interessant vond:

Bodejodel;32070 schreef : B230FB is inderdaad de sterkste em is in een dagje overgebouwd. Frank heeft het in ieder geval in een dag gedaan.

Bodejodel;32070 schreef :
Een B234F is nog een flink stuk sneller en schijnt ook te passen, maar die is vrij zeldzaam. 155Pk/205Nm (uit een 740GLE16V) of 159Pk en 210Nm ( uit een 740GLT16V)
Er is voor deze motor zelfs een chip te krijgen waarmee je in combinatie met verwijderde balansassen en een goed openluchtfilter en goede Kat "eenvoudig" 190Pk en over de 230Nm uit dit blok kunt persen!

De B230F geeft net zoveel vermogen als een B200E, alleen een stuk meer koppel.
B200E: 116 PK, 160Nm
B230F: 116 PK, 185Nm
B230FB: 135 PK, 190Nm
B234F: 155/159PK, 205/210Nm

De B230F is dus ook een optie, maar qua Pk's is de FB leuker. Ik zou het zelf het wachten en zoeken wel waard vinden.

In de 242GT is een B23F geleverd die zelfs 140Pk levert. Maar zie er daar maar eens van te vinden.


Heel duidelijk, de B230FB is de meest interessante!

Bodejodel;36343 schreef : Ik zou de computers ook mee overzetten. (ontstekingscomputer en brandstof injectiecomputer. Een zit onder het dashbord van de 940 en de ander zit bij de rechtervoet van de bijrijder achter een klepje.)

Bodejodel;36343 schreef :
Als je die mee overzet weet je in ieder geval dat de inspuitduur en het ontstekingstijdstip van de injectoren goed is.
Anders loop je inderdaad de kans dat hij te arm gaat lopen.
De B230FB levert o.a. zoveel meer vermogen dan de andere B230xx motoren doordat er meer lucht in de motor terecht komt. (De nokkenas is nogal wild vormgegeven, betere inlaattrajecten.)
Bij meer lucht hoort meer brandstof.
Grote kans dat hij met de verkeerde computer verkeerde brandstofhoeveelheden binnenkrijgt en daardoor te arm loopt.
Die computer(s) overzetten noem ik nog steeds Plug & Play trouwens...

forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2477&highlight=B230FB
overigens moet ik bekenen dat ikzelf nog niet veel koek heb gegeten van autotechniek.. ik weet wel het principe van een motor en hoe het grofweg werkt, maar veel 'dure' worden zeggen mij nog niks :snif:
Ik zoek nu alle info bij elkaar om pap te overtuigen een keer een 2.3 erin te lepelen. Dit jaar waarschijnlijk nog niet, aangezien hij eerst wordt opgeknapd.. Maar pap rekent zelf al op 14 dagen laswerk! Dus dan kan er naar mijn mening nog wel 1 dag voor een motorswap af :halo: Alhoewel dit natuurlijk altijd meer werk is als je het helemaal goed wilt doen!
Ik hoop dat jullie mij voldoende info kunnen geven, ook dingen waar ikzelf misschien nog niet aan heb gedacht, en dat ik pap ooit overtuig krijg een 2.3 erin te leggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-12-2008 23:18 #745356 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B230FB in 360; het grote info topic!
Tja, in theorie in 1 dag. Bij mij werd een B14 al een heel project met afbrekende motorsteunbouten en andere motorsteunen die weer niet pasten, koppeling die niet lekker zat, etc.

Bij de motoren die je noemt moet je de juiste computer erbij krijgen, anders loopt het ook niet lekker.

En de verdeelkap op een andere plaatst. Ik weet niet hoe Frank de Boer dat destijds heeft opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2008 10:12 #745365 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic B230FB in 360; het grote info topic!
Ik had de originele b200e elektronica er gewoon opzitten en ik merkte zeker wel een vermogenstoename tov de 2 liter. Ik denk wel dat als je er de juiste elektronica opzet en van de brandstofdrukregelaar ook de juiste plaatsen dat je nog meer winst heb.
Ik heb er toen ook naar gekeken om er de originele boordcomputer van de b230fb erop te zetten. Maar dan moet je een complete kabelboom hebben. De stekkers passen totaal niet vandaar dat ik dat niet gedaan heb. Als je dat wel gaat doen trek en dan maar een aantal dagen extra voor uit want dat is echt zoekwerk (op schema's enzo).
Ben zelf ook 2 dagen bezig geweest met het uitpluizen van de kabelboom van de b204gt motor.

Maar over die verdelerkap. Ik meen dat er origineel een tussenas (aandrijving oliepomp) inzit waar nog geen vertanding opzit voor een verdelerkap geplaatst aan de zijkant van het blok. Dit zat er bij mij alwel in. En ook zat er een verdelerkap bij. Dus die gelijk geplaats. Dus daar heb ik geen last van gehad.

ps: mijn b230fb blok is te koop
www.volvo300club.nl/advertenties.php?adid=1937

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2008 12:03 #745369 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B230FB in 360; het grote info topic!
Als je een B230FB met de originele computers wilt inbouwen moet je de motorkabelboom (zit bij 240 gescheiden van de rest) van een 240 gebruiken. Hoef je bijna niets meer uit te pluizen.

@Frank: beschouw je FB maar als verkocht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2008 13:31 #745378 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic B230FB in 360; het grote info topic!
@ Frank,
heb je ook ooit een vermogensmeeting gedaan?
En wat voor een verbruik haalde je gemiddeld ongeveer?
En had je veel extra slijtage aan de auto (aandrijfassen, etc..)? Ik weet niet wat je rijstijl is en of je veel banden kaal gumt... :+
Inprincipe is mijn rijstijl normaal en gum ik nooit :halo: Ik zou de ombouw alleen willen doen voor het 'wolf in schaapskleren' effect! Al die GTI's eens lekker op hun nummer zetten met een oude V300 :yeah:
En meer koppel is altijd prettig met rijden..

Wel jammer dat je blok nu al tekoop is, pap weet nog van niks, en je moet het natuurlijk wel op het juiste moment vragen ;):halo:

EDIT: komt een van jullie (Ruben, Frank of Ronald) naar de Nieuwjaarsbijeenkomst? Dan zorg ik dat ik het pap al verteld heb.. in levende lijve info uitwisselen is ook makkelijker ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2008 14:17 #745387 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B230FB in 360; het grote info topic!
Mark, woon jij niet ook in Limburg?

Ik verwacht niet dat ik naar de Nieuwjaarsbijeenkomst ga alhoewel ik dan misschien wel al richting Noorden ben ivm bezichtigen van een cupwagen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2008 19:46 #745402 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic B230FB in 360; het grote info topic!
@ Ruben: Ik heb je mailtje ontvangen (ook al op gereageerd). FB is voor jou!!

@ Mark: Een vermogenmeeting heb ik nooit gedaan. Zou niet weten waar dat kan hier in de buurt. En vind ik waarschijnlijk toch te duur omdat ik zo weinig vermogenswinst had. Ga wel een meeting laten doen als de b204gt helemaal goed loopt.
Verbruik lag rond de 1 op 7. Is maar 10 km naar mn werk dus echt zuinig rijden is het dan ook niet. Op de snelweg ging het rond de 1 op 10 (ben wel een doorrijder). Met de b204gt verbruik ik 1 op 5 (en dan rij ik zuinig :crazy1:).
Kwa slijtage valt het wel mee. Heb nog geen aandrijfassen of versnellingsbakken hoeven wisselen.

Ik wil wel graag naar de Nieuwjaarsbijeenkomst komen maar hoef niet het Daf-museum in. Ben daar al vaak genoeg geweest. Moet wel eerst werken tot 12 uur en is voor mij een 45 min. rijden. Weet niet of het dan nog de moeite is. Als iedereen naar binnen is, is het ook maar saai buiten he.
De bedoeling was ook dat ik mn 360 ging schorsen om hem helemaal te gaan opknappen enzo. Maar voor dit wil ik hem nog wel even uit de schorsing laten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2008 23:23 #745435 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B230FB in 360; het grote info topic!
ik zeg 1 ding, wat sommigen in 1 dag kunnen presteren hangt net af van de flexibiliteit van jezelf, de weersomstandigheden, hoeveelheid en geschiktheid van het gereedschap, en de omstandigheden mbt ombouw (boutjes breken ook wel eens af e.d.)

wil je een ombouw doen, en ga je van std naar wat anders, verwacht dan gewoon zeker niet dat je het in een dag klaar hebt. en als je de auto nodig hebt, probeer een dergelijk iets in te plannen zodat je qua tijd wat meer speling hebt (in een vakantie bijvoorbeeld) voorbereiding is alles, en daar is een topic als deze al een goed begin voor.

ga je gehaast werken, dan maak je alleen maar domme fouten waar je later niet meer uitkomt, dit is trouwens een universele opmerking, niet persoonsgebonden. je kan een hoop willen en doen in 1 dag maar reken er altijd op dat het flink tegen kan zitten.



nog even 100% ontopic, blok is dus een straight fit en daar zullen weinig moeilijkheden aan verbonden zijn, buiten het werk dat je daar mee hebt, ik zou persoonlijk idd de bundels fuseren (de motorbundel en toebehoren dus uitwisselen), en daar heb je nieteens schema's voor nodig.

aan frank of ronald (en anderen die een 2 liter blok uit een 300 gehaald hebben?) nog even een vraag, moet die torquetube en versnellingsbak er nu wel of niet onderuit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2008 23:31 #745438 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B230FB in 360; het grote info topic!
om de motor eruit tehalen hoeft niet je cardan of bak eraf
losbouten aan het koppelinghuis is eigenlijk alles,en niet heb vliegwiel beschermplaatje vergeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2008 23:44 #745440 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B230FB in 360; het grote info topic!
@ ronald, dankje voor de info, was hier inmiddels behoorlijk benieuwd naar!

v0lv0freak;81417 schreef : legaal keuren.. ik weet dat het voor de APK niet uitmaakt, zolang het aantal cilinders hetzelfde blijft, en van buiten ziet geen hond het verschil.. maar bij een aanrijding ben je natuurlijk zwaar de klos.. Moet je dan extra helemaal naar Flevoland voor een geluidstest en wegliggingstest? Of heeft iemand al eens een B230FB laten keuren en kun je dan voldoen met een herkeuring bij de RDW?


apk is totaal geen probleem zelfs niet bij een steekproef, apk gasten kijken enkel naar de uitstoot en bemoeien zich verder niet met de motor (apk is een veiligheidskeuring, en veiligheid heeft niets met de motor te maken)

politie is alleen een probleem als ze je kap open doen, en de motorcode zien (b200 = 2 liter, b230 = 2.3 liter... en het lampje gaat branden boven het hoofd van chef agent). bij een uitgebreide verkeersfuik is het dus mogelijk dat je flink de *lul* bent en dat betekend directe inbeslagname van de auto waarna de auto naar de rdw/tod gebracht word.


wil je het legaal doen dan kan ik daar dit over zeggen na een stuk of 30 mailtjes van en naar de rdw. want hier liep ik dus ook voluit tegenaan met de gtt motor, en ze hebben het ons niet echt makkelijk gemaakt.

het probleem is dat deze motor nooit in een 360 geleverd is, en er is dus geen conformiteitsverklaring aanwezig, dit betekend dat er een aparte nieuwe typegoedkeuring gemaakt moet worden om legaal te zijn, echter hier zijn meerdere kosten aan verbonden als de normale kosten.

de weg is dus heel erg krom, je mag in je vw golf 3 1.1 economic 50 pk hondehok een gti g60 motor 200pk leggen, en na rdw herkeuring kun je voor 1000 euro rijden (weggedragtest, geluidstest, fysieke controle (superstrenge apk keuring) en het papierwerk. want er is een gti g60 motor in een vw golf 3 geleverd en er is dus een conformiteitsverklaring/typegoedkeuring aanwezig.

daarbij zijn er uitzonderingen, voor bovenstaande swap heb je zeg maar 400% vermogenwinst, blijf je met de swap binnen de 40% vermogenwinst, dan is een geluids en weggedragstest niet nodig, en heb je alleen nog de superstrenge controle mbt motor en aanhangdelen en het papierwerk.

dit is niet het geval bij het swappen van motoren van het ene merk auto naar het andere, of binnen automodellen van de ene klasse naar de andere en dan levert dit dus extra problemen op. daarvoor moet je dus een nieuwe typegoedkeuring voor aanvragen, waarvan de rdw geen prijs noemt doordat dit zogenaamd per auto verschilt (maar reken gerust op een goede 2000 euro extra!) als dit eenmaal een keer gedaan is, dan is er een typegoedkeuring aanwezig, dus als je met 10 man bent is het misschien leuk om te overwegen.

de enige manier waarbij je dus echt legaal tuned, is door je originele blok max 40% meer vermogen te geven, hierbij mag je doen wat je wilt (turbo, dubbele webers, nos.. wat je zelf wilt), mits je de verzekering meld dat het vermogen hooguit 40% is gestegen is en je dat aan kan tonen.

ik weet van een nissan skyline r33 hier in nederland die met 2 ecu systemen rondrijd, en waarvan hij via een schakelaar kan wisselen tussen de ene ecu dat hij de std 280 pk heeft, en de andere ecu die gemapped en wel z'n upgrades in werking zet voor een goede 650 pk. ook een manier om je verdiende lol te hebben, en legaal te zijn.

ikzelf heb een andere manier gevonden om in principe legaal en binnen de 40% vermogenswinstgrens rond te rijden, zonder een rdw keuring te hoeven doen en zonder dat ik problemen kan krijgen met de politie, maar dat ga ik niet op het forum posten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets