Volvo 300 DIY "waterinjectie"

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-07-2008 17:23 #719275 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Ok, weer wat bijgewerkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-07-2008 17:29 #719278 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"

Jos360;61931 schreef : En met een hoge compressiemotor, kun je dan de prestaties wel verbeteren? Ik heb namelijk in mijn 2.3 liter vlakke zuigers ipv holle, dus de compressie is een aardig stukje hoger. Ik ga me denk ik eens inlezen in de materie.


Ja als je motor op dit moment pingelt wel. Het is geen echte vermogensverbeteraar, het is meer een lap/hulpmiddel.
Met B230E zuigers heb je met een 530 kop een CR van rond de 10.5:1 de statische compressie in ieder geval dan. De dynamische compressie is afhankelijk van de nokkenas. Een K nokkenas kan van die 10.5:1 bijvoorbeeld weer 9.5:1 maken.
T nokkenas schijnt toch wel leuk te zijn als je niet perse van het toeren maken bent. DCR wordt dan wel hoog waardoor een blok met carburateur op euro 95 waarschijnlijk zal pingelen. Als je efi hebt (nee geen ljet) dan zal dit met wat modificaties wel weg te krijgen zijn. Voor mij zou dit geen probleem zijn door de mogelijkheid om E85 te tanken.

Denk momenteel ook over een volgende setup afhankelijk van de auto, B230+ E zuigers+ 1.5-2mm kop laten vlakken T/M/A/B nokkenas+ spaghettiuitlaatspruitstuk en wat polijstwerk aan de kop. Helaas heb ik te veel plannen, te weinig plaats, tijd en centen:lol::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-07-2008 17:41 #719281 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Ik heb inderdaad een 230E blok, met een 531 kop en een VX3 nokkenas. K of T nokkenas zegt me weinig. Ik heb op dit moment nog de standaard injectie er op, maar ik zit over een MegaSquirt te denken, omdat ik dat gewoon leuk vind. Uitlaat van spruitstuk tot eindstuk ga ik ook zelf mee bezig, maar dat is nu nog even toekomstwerk. Ik heb het blok nog helemaal niet laten lopen, sterker nog, het staat nog naast de auto.
Ik ga sowieso 98 tanken, want op 95 is het me afgeraden omdat het blok waarschijnlijk niet eens fatsoenlijk k?n lopen.
Ik heb de kop niet laten vlakken. Misschien dat dat ooit nog eens komt, maar eerst zo maar eens gaan proberen. Ik zie op fora dat waterinjectie wel degelijk prestatieverhogend is voor een hoogbelaste motor, heb jij nog enkele goede sites met uitleg toevallig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-07-2008 17:45 #719283 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Een E zal inderdaad niet geweldig op 95 lopen. VX3 is op zich prima, ik denk zelf aan een T om meer koppel te krijgen en een hogere DCR tot stand te brengen.
10.5:1 is in mijn ogen nog niet zo hoogbelast:)
T nokkenas zit in een Turbo K nokkenas in een B21/23 sommige uitvoeringen dan.
Welke injectie zit er nu op het blok?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-07-2008 17:58 #719286 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Ik weet geen type injectie. Het is de standaard van een 360GL uit 1987. Als dat niet fatsoenlijk wil lopen/vermogen wil geven ga ik een MegaSquirt kopen.
VX3 schijnt toch wel een van de fijnere nokkenassen voor dit type motor te zijn. Heb jij overigens een idee wat voor vermogen mijn setup haalt? Ik ga sowieso na het afstellen en afbouwen naar een testbank, maar ik ben toch wel benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-07-2008 00:14 #719341 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
LE-Jetronic dus ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-07-2008 09:29 #719354 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"

Jos360;61945 schreef : Ik weet geen type injectie. Het is de standaard van een 360GL uit 1987. Als dat niet fatsoenlijk wil lopen/vermogen wil geven ga ik een MegaSquirt kopen.
VX3 schijnt toch wel een van de fijnere nokkenassen voor dit type motor te zijn. Heb jij overigens een idee wat voor vermogen mijn setup haalt? Ik ga sowieso na het afstellen en afbouwen naar een testbank, maar ik ben toch wel benieuwd.


Wilde nog even op je compressie terug komen, door de 531 kop gaat die weer omlaag, de 531 heeft grotere verbrabdingskamers dan een 530 kop. Waarschijnlijk kom je nog wel weg met euro 95.

Ok, 360 injectie is weerstanden zooi. Ik zou een 240 kabelboom (1989 en jonger) kopen en de bijbehorende B230 computers. Liefst whitelabel computers, daar kun je nog een efan mee aansturen.

Ik ken een B230F zonder 530 kop, wel vx3 as en wat gevlakte kop, wel gechipt (ook op Lh2.4) die 145pk haalde. Als je daar nog een goede uitlaat bij hebt, een 531 kun je nog wel 20 pk winnen. Ik denk dat 160-170 pk voor een B230E+531+extractor ed wel zou moeten lukken afhankelijk van hoe fris je blok is.

Het is maar net wat je wilt, hoogtoerig topvermogen of v???l koppel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2008 12:50 #719376 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Ruben, heb je een keer zin om de motor die in mijn toekomstige 360 ligt open te schroeven om te kijken wat daar allemaal aan gedaan is? De verkoper beweert dat deze 2.3 150 Pk levert. Er is wat "headwork" aan gedaan en hij is gechipt.
De auto staat in ieder geval een jaar in de buurt van Uden / Landhorst. Niet om de hoek, maar wel te doen denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-07-2008 13:17 #719378 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Als je de auto hebt moet je maar eens wat fototjes maken van de motor en ecu. Kunnen we waarschijnlijk ook al heel wat info door krijgen. Ik zou een goedlopende motor niet zomaar open gooien. Wat zaken demonteren kan geen kwaad polijstwerk zul je wel redelijk makkelijk moeten kunnen achterhalen.
Als hij met 360 EFI aan de slag is gegaan kan ik me dat chippen moeilijk voorstellen maar wie weet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2008 13:21 #719381 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Ik heb de auto ongezien gekocht, dus het zou me niet verbazen als het een gewone 2.3 is die de 150 Pk lang niet haalt, maar dat maakt me niet uit.
Als de spruitstukken even los komen is al wel te zien of er geport en gematched is.
Op de kop van de nokkenas staat ook meestal wel wat er in zit. Als het kleppendeksel er af is is misschien ook al wel te zien of de nokkenas wat scherper en hoger is toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets