Volvo 300 DIY "waterinjectie"

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-07-2008 11:40 #627702 door V300 register
Volvo 300 DIY "waterinjectie" is gemaakt door V300 register
Kon het niet laten, net wat spulletjes gekocht voor minder dan 20 euro en in elkaar gezet. Het werkt:D

Voor mij was het de mogelijk schonere verbranding en efficientie die iets als dit leuk maken. De vermogenstoename met standaard B17 compressie zal nihil zijn en boeit me eigenlijk niet. Ik wilde het proberen zodat andere er misschien ook nog iets aan hebben.
Zal straks even een uitgebreider verslag geven.

Ok zoals beloofd.

Na het idee om NOS op een 300 te zetten waar Jeroen met het waterinjectie gebeuren (waarschjnlijk aquamist oid) kwam ben ik nog eens in mijn favorieten gaan spitten. "Waterinjectie" in mijn meer wateraanzuiging is niets nieuws, ook niets bijzonders eigenlijk. Al een hele poos geleden experimenteerde men er mee, effeicientiere verbranding (door verbeterde atomisatie en lagere temperatuur), langere levensduur wat betreft de motor, verminderen van koolstof afzetting (verminderinden van dieselen) en een samenhangend beter presteren van de motor zijn zaken die men met waterinjectie in verband kan brengen.

Op de manier zoals ik het heb toegepast is het alleen op een motor zonder turbo te gebruiken, het werkt namelijk op het vacuum van de motor.

Setup 1:

Voor deze installatie heb je het volgende nodig:
Tankje (E3.00 bij de vis/aquarium afdeling van een bouwmarkt)
Vacuumslang of eventueel iets uit de aquariumwinkel (E0.40 per meter, 1.5 meter is meer dan voldoende.)
Gedestilleerd water (Wordt verkocht in 5 liter kannen, ook bruikbaar als tank)
Pure alcohol (Apotheek/bouwmarkt oid)

In het tankje meng je het water en de alcohol, 4 delen water, 1 deel alcohol.

Op een B17 zit onder de carburateur een spacer tussen het spruitstuk en de carburateur waar 2 vacuumaansluitingen op zitten. 1 voor de rembekrachtiger en andere zaken en 1 voor de carterventilatie en wat interieur gerelateerde dingen.

Deze tweede aansluiting heb ik vrij gemaakt en hierop het tankje met een slang aangesloten. Motor gestart, liep niet helemaal lekker omdat ik sowieso al een vacuumlek had ivm een gescheurd koppelstukje.
Opeens sloeg de motor af, shit. Snel wat zaken gecheckt, al snel bleek hydrolock. Had niet verwacht dat de motor zo hard zou aanzuigen bij stationair toerental.
10 minuutjes later dit opgelost met een kraantje voor een aquarium. Nu kon ik de hoeveelheid water doseren en het beter laten vernevelen.
Probleem opgelost.

Motor liep stationair super en tijdens cruisen aangenamer dan normaal. Geen gigantische vermogenstoename tot nu toe (had ik ook niet verwacht) meer een ervaring die lijkt op het beter lopen en presteren van een motor na een gote beurt. Zeker niet onaangenaam. Wel voorzichtig doseren, een kraantje is absoluut een must, hydrolock kan kromme drijfstangen als gevolg hebben!


Setup 2: journeytoforever.org/biofuel_library/eth...motherearth/me3.html

Zelfde idee alleen beter waarschijnlijk. Vandaag nog even snel de spulletjes voor deze setup gekocht. Denk dat ik daarvoor iets in elkaar ga zetten met PVC en schroefaansluitingen omdat het vacuumlek gevoeliger is dan setup 1.
Eventueel kan ik er nog een ruitenwisservloeistofreservoirpompje bij aansluiten om het continu bruibaar te maken en door de hogere druk betere verneveling te krijgen.

Hiernaast zit ik nog met het idee om een klein sproeiertje zoals bijvoorbeeld in een deo flesje (als formaat idee) of eventueel een kleine injector, misschien kjet injector ofzo te gebruiken. Alhoewel die hogere druk nodig hebben om een goed sproeibeeld te geven. Misschien is een sproeier uit een carburateur van een brommertje ofzo een betere optie. Zou er wel Kjet leidingen voor kunnen gebruiken natuurlijk. Nja wie weet. Ruitenwisservloeistofreservoir is wellicht ook nog bruikbaar, hmmm nog genoeg om tot een makkelijke en 5 euro DIY kit te komen:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2008 12:48 #719246 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Heb je zo'n HydroxyBooster ofzo erop gezet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2008 13:25 #719251 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Ik ben benieuwd!

Werkt het in de zin van je motor ontploft niet of in de zin van je voelt een flinke vermogenstoename?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-07-2008 14:44 #719259 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"

volvofiel;61904 schreef : Heb je zo'n HydroxyBooster ofzo erop gezet?


Nope. Helemaal DIY:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-07-2008 14:45 #719260 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"

Bodejodel;61909 schreef : Ik ben benieuwd!

Werkt het in de zin van je motor ontploft niet of in de zin van je voelt een flinke vermogenstoename?


Een flinke vermogenstoename moet je niet verwachten! Op voorhand niet.
Daar is de CR te laag voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2008 14:45 #719261 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Ah, en wat betekent dat?
Afkortingen en technische begrippen zijn niet mijn sterkste kant:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2008 15:25 #719263 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
CR = Compression Ratio
en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio

Ik ging er vanuit dat je het op een turbomotor had geprobeerd. Dan had je de boost wat kunnen opschroeven en was er waarschijnlijk wel een grotere vermogenstoename onstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2008 15:45 #719266 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
Eigenlijk bedoelde ik dat DYI:woops:
Maar Ruben was me net voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2008 15:47 #719267 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
DIY = Do It Yourself

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-07-2008 17:08 #719272 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300 DIY "waterinjectie"
En met een hoge compressiemotor, kun je dan de prestaties wel verbeteren? Ik heb namelijk in mijn 2.3 liter vlakke zuigers ipv holle, dus de compressie is een aardig stukje hoger. Ik ga me denk ik eens inlezen in de materie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets