Variatie in vermogen B200E

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2019 20:46 #635174 door V300 register
Variatie in vermogen B200E is gemaakt door V300 register
Mijn 360 GLT loopt eigenlijk altijd prachtig. Mooi constant stationair, heel snel en makkelijk starten, zowel warm als koud en het gemiddeld gebruik ligt altijd tussen de 1 op 11 en 1 op 12. Hij verstookt ook geen druppeltje olie of andere narigheid. Maar, er gebeurt wel iets opvallends. Het vermogen lijkt soms ineens terug te vallen. Meestal trekt hij mooi vlot op, laten we zeggen van 100 naar 130 op de snelweg, maar zo nu en dan lijkt er niet zo gek veel te gebeuren als ik (op vlakke weg, op verschillende plekken) het gaspedaal intrap. Uiteindelijk komt hij er wel, maar de acceleratie is dan ineens duidelijk flink minder dan normaal het geval is. Ik hoor daarbij overigens geen vreemde geluiden, geen bokken o.i.d., de motor klinkt gewoon 'soepel', maar levert even niet het gebruikelijke vermogen. Dit alles natuurlijk bij warme motor (minimaal een half uur gereden), anders zou ik het gaspedaal niet flink intrappen. Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken? Haperende luchtmassameter? Iets met de ontsteking? Voor de goede orde, het is geen groot probleem omdat de auto verder uitstekend functioneert, maar ik vraag me toch af of dit een symptoom is van een onderdeel dat wat aandacht nodig heeft. Alle suggesties zijn meer dan welkom!


Ter info: het gaat om een 1988 360 GLT, volledig origineel, 66.000km, kleppen recent gecontroleerd, olie/filters/bougies zo'n 6500km/3 maanden geleden vervangen, altijd gevuld met Euro 98.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2019 21:05 #982459 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Variatie in vermogen B200E
De Renix-ontsteking is niet heel geweldig, maar wel probleemloos. Ik zou de luchtmassameter eens checken en schoonmaken, dat ga je wel merken. Daar staat al wel wat over geschreven op het forum en ook via google kun je een en ander vinden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2019 21:18 #982461 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variatie in vermogen B200E

volvofiel;255056 schreef : De Renix-ontsteking is niet heel geweldig, maar wel probleemloos. Ik zou de luchtmassameter eens checken en schoonmaken, dat ga je wel merken. Daar staat al wel wat over geschreven op het forum en ook via google kun je een en ander vinden



Dat zal ik sowieso doen ja, nog meer delen om naar te kijken? Al is het maar preventief?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2019 21:36 #982462 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Variatie in vermogen B200E
Er zit een thermostatisch geregelde klep in de luchtinlaat, die zou ik ook controleren.

Verder zit er op het blok een temperatuursensor voor de inspuiting, maar die gaan eigenlijk nooit stuk. Zou ik dus nog even laten zitten. Redblocks zijn nogal probleemloos dus maak het niet te gek, gewoon stapje voor stapje te werk gaan. Als die LMM-fix niet helpt zou ik eerst naar de injectoren kijken. Ultrasoon reinigen en nieuwe rubbertjes erin.

Iets anders, maar dat gaat je probleem niet oplossen: maak je carterventilatie schoon. Even die zwarte doos van het blok schroeven en spoelen met wasbenzine. Zeefje schoonmaken, nieuwe o ring op het blok en alles weer aansluiten.
Let op; vanaf de het linker voorscherm gezien zit aan de linker onderopening van de ventilatiebox een slangetje die het blok in gaat. Laat die zitten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2019 22:08 #982464 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variatie in vermogen B200E

volvofiel;255059 schreef : Er zit een thermostatisch geregelde klep in de luchtinlaat, die zou ik ook controleren.

Verder zit er op het blok een temperatuursensor voor de inspuiting, maar die gaan eigenlijk nooit stuk. Zou ik dus nog even laten zitten. Redblocks zijn nogal probleemloos dus maak het niet te gek, gewoon stapje voor stapje te werk gaan. Als die LMM-fix niet helpt zou ik eerst naar de injectoren kijken. Ultrasoon reinigen en nieuwe rubbertjes erin.

Iets anders, maar dat gaat je probleem niet oplossen: maak je carterventilatie schoon. Even die zwarte doos van het blok schroeven en spoelen met wasbenzine. Zeefje schoonmaken, nieuwe o ring op het blok en alles weer aansluiten.
Let op; vanaf de het linker voorscherm gezien zit aan de linker onderopening van de ventilatiebox een slangetje die het blok in gaat. Laat die zitten!



Ah, die carterventilatie is een heel goede! Die heb ik nog niet gedaan, ik heb even vertwijfeld naar die zwarte doos gekeken maar ik kon er geen info over vinden in de vraagbaak dus ik heb hem lekker laten zitten. De injectoren staan al op mijn lijstje, al probeer ik daar ook te kijken of er een mogelijkheid is nieuwere/betere injectoren te monteren, maar daar ben ik nog niet helemaal aan uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2019 22:33 #982469 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Variatie in vermogen B200E
Ter info, deze ring heb je nodig voor de carterventilatie:
www.estateservices.nl/motor/uitlaat-en-i...40-940-b19-b230.html

Je hebt er maar 1 nodig omdat de andere opening op de carterslang eindigt.
Als de vlamdover niet meer schoon te krijgen is, kun je die ook weglaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2019 22:38 #982471 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variatie in vermogen B200E
Toen ik mijn 360 een anderhalf jaar geleden kocht merkte ik ook dat hij niet veel vermogen had. Dit bleek uiteindelijk een niet op tijd staande distributieriem te zijn.

Na die tijd heb ik nog het één en ander gedaan, wat beetje bij beetje heeft geholpen 'm wat vermogen terug te geven. Klein onderhoud als luchtfilter, bougies, bougiekabels, verdeler, rotor heeft hier bij geholpen. Later heb ik de injectoren gereviseerd met een setje van eBay.

De sleepcontacten aan de binnenkant van de luchtmassameter heb ik gepoetst met een papiertje en wat alchohol (heel voorzichtig). Dit heeft het 'schuddende' rijgedrag rond de 2000 toeren wat verminderd.

Ook de EGR en Pulsair heb ik afgedopt (de pulsair afdoppen heeft gezorgd dat ie niet meer uitvalt wanneer ik 'm warm start).
Afgelopen winter heb ik de thermotijdschakelaar, koude inspuitventiel en hulpluchtregelaar vervangen.

De warme luchtinlaat-buis heb ik weggehaald, ik heb het idee dat de thermostatische klep het niet meer doet, en lijkt altijd op 'warme lucht' te staan. Dit heeft geresulteerd in beter doortrekken in de vijfde versnelling op de snelweg (hij lijkt zelfs harder te willen).

Het LE-jetronic systeem is relatief simpel en erg betrouwbaar. Maar met kleine beetjes 'onderhoud' valt er naar mijn idee wel gemakkelijk wat winst te behalen.

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2019 22:53 #982472 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variatie in vermogen B200E

Louis;255068 schreef : Toen ik mijn 360 een anderhalf jaar geleden kocht merkte ik ook dat hij niet veel vermogen had. Dit bleek uiteindelijk een niet op tijd staande distributieriem te zijn.

Na die tijd heb ik nog het één en ander gedaan, wat beetje bij beetje heeft geholpen 'm wat vermogen terug te geven. Klein onderhoud als luchtfilter, bougies, bougiekabels, verdeler, rotor heeft hier bij geholpen. Later heb ik de injectoren gereviseerd met een setje van eBay.

De sleepcontacten aan de binnenkant van de luchtmassameter heb ik gepoetst met een papiertje en wat alchohol (heel voorzichtig). Dit heeft het 'schuddende' rijgedrag rond de 2000 toeren wat verminderd.

Ook de EGR en Pulsair heb ik afgedopt (de pulsair afdoppen heeft gezorgd dat ie niet meer uitvalt wanneer ik 'm warm start).
Afgelopen winter heb ik de thermotijdschakelaar, koude inspuitventiel en hulpluchtregelaar vervangen.

De warme luchtinlaat-buis heb ik weggehaald, ik heb het idee dat de thermostatische klep het niet meer doet, en lijkt altijd op 'warme lucht' te staan. Dit heeft geresulteerd in beter doortrekken in de vijfde versnelling op de snelweg (hij lijkt zelfs harder te willen).

Het LE-jetronic systeem is relatief simpel en erg betrouwbaar. Maar met kleine beetjes 'onderhoud' valt er naar mijn idee wel gemakkelijk wat winst te behalen.

;)



Bedankt voor het uitgebreide verhaal! Het vreemde is hier: hij haalt zijn maximale vermogen meestal wél gewoon (zonder problemen de topsnelheid gehaald, waarbij hij gewoon tegen de toerenlimiet kwam als beperking) Filters, bougies, rotorkap, verdeler zijn allemaal nieuw. Injectoren staan nog op het lijstje, net als de carterventilatie zoals volvofiel aangaf en de contacten van de LMM. Pulsair heeft de mijne niet, dus dat is een zorg minder. De thermostatische klep heb ik met een fohn getest, die doet zijn werk gewoon keurig. Dat bekende 2000 toeren 'haperen' heeft de mijne ook niet. thermotijdschakelaar, koude inspuitventiel en hulpluchtregelaar heb ik nog niet naar gekeken, maar hij loopt zowel warm als koud eigenlijk prachtig. Het enige waar ik tegenaanloop is dat hij heel af en toe onder vollast geen volledig vermogen lijkt te geven, maar dat is steeds maar van korte duur. Hooguit een minuut. Het is allemaal geen rampzalig probleem, maar ik vraag me vooral af of het wijst op een onderdeel dat misschien op termijn meer problemen gaat geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2019 22:53 #982473 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variatie in vermogen B200E

volvofiel;255066 schreef : Ter info, deze ring heb je nodig voor de carterventilatie:
www.estateservices.nl/motor/uitlaat-en-i...40-940-b19-b230.html

Je hebt er maar 1 nodig omdat de andere opening op de carterslang eindigt.
Als de vlamdover niet meer schoon te krijgen is, kun je die ook weglaten.



Super! Die ga ik bestellen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2019 23:33 #982474 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variatie in vermogen B200E

volvofiel;255059 schreef : Iets anders, maar dat gaat je probleem niet oplossen: maak je carterventilatie schoon. Even die zwarte doos van het blok schroeven en spoelen met wasbenzine. Zeefje schoonmaken, nieuwe o ring op het blok en alles weer aansluiten.
Let op; vanaf de het linker voorscherm gezien zit aan de linker onderopening van de ventilatiebox een slangetje die het blok in gaat. Laat die zitten!


Da's een goeie. Heb er al eens naar gekeken, het zwarte kasje, maar meer ook niet. Ik wist niet precies hoe het moest en dan weerhoudt mij dat. Dank voor de uitleg ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets