360 wilt niet starten

Lees meer
09-03-2019 22:13 #981034 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 wilt niet starten
Het streepje kun je alleen recht van voren zien en zit in de kromming. Op deze foto's kun je ze niet zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 22:38 #981035 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Oké prima, bedankt voor de tip. Dan ga ik morgen eens goed zoeken. Ik zie dan wel weer verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2019 23:37 #981036 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 wilt niet starten
Succes! Pak een doek en poets die rand goed op. Voor hetzelfde geld is het merkteken niet veel meer dan een ingestanste kras.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 23:42 #981037 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten

volvofiel;253542 schreef : Als je de tandwielen onafhankelijk van elkaar hebt verdraaid kan het zijn dat bijvoorbeeld je nokkenas nu 180 graden verdraaid hebt. Vandaar mijn vraag om cilinder 1 op BDP te zetten en een foto te maken van de rotorstand. En check dan ook of de nokken van de nokkenas daadwerkelijk evenveel omhoog wijzen.



Ik snap alleen nog niet precies hoe de nokkenas 180 graden gedraaid kan zijn, er zit maar 1 markeringspunt op het tandwiel toch? Teminste, ik heb de tandwielen niet losgehaald oid dus het tandwiel zou gewoon goed moeten staan t.o.v. de nokkenas zelf. Ik heb ze wel eens afzonderlijk gedraaid, maar dat was om de riem goed op te lijnen zeg maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-03-2019 09:41 #981040 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic 360 wilt niet starten
Misschien heb je hier wat aan, ook al is het voor een B200/230 motor

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2019 11:39 #981047 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Bedankt voor het PDFje, daar lijken ze ook een wat ouder type motor te hebben. Ik lees echter dat de merktekens vd riem tegenover het merkteken op de krukas moet liggen, dus zoals ik het gedaan heb (zie foto) is het fout geloof ik?



Ik dacht eerst dat alles goed lag zolang je de merktekens vd riem maar hebt opgelijnt met de merktekens op alle 3 de poelies, maar dit is dus niet zo? Gewoon alle 3 onafhankelijk op tijd zetten en dan de riem er op kloppen, niet kijkend naar de tekens op de riem zelf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2019 13:46 #981054 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 360 wilt niet starten
de tekens op de riem zijn niet belangrijk, hoogstends om te controleren of je riem wel het juiste aantal tanden heeft.


alle poelies op het merkteken zetten, riem erop leggen, met de hand de krukas 2 rondjes (of meer) draaien en kijken of alles nog steeds goed uitkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2019 16:30 #981058 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Allereerst nogmaals bedankt voor jullie hulp tot nu toe. Vandaag weer even alles nagelopen: ik had de riem er nog op zitten wegens mijn poging tot starten gisteren, dus die is er vandaag niet afgeweest. Ik heb dus de krukaspoelie opgelijnd met de 0 graden op de afdekplaat (dus dan staat cilinder #1 op BDP toch?), dan kwam de nokkenaspoelie ook precies in lijn met het oplijnpuntje. Toen begon de zoektocht naar het streepje bij de hulpas, en warempel hij zat d'r echt! van de binnenkant nauwelijks te zien, maar van de buitenkant erg duidelijk:




Ik heb het streepje duidelijker gemaakt met stift. Daarna ben ik bij de hulpaspoelie gaan kijken en heb ik een streep gezet op de riem waar het witte puntje zit. Mijn conclusie: ook de hulpas lijkt op tijd te staan. Dit is al na een paar pogingen tot starten, dus de riem is al rondgeweest.


Dit is trouwens de stand van de rotor (en ja ook de verdelerkap zat goed aangedrukt):


Als je dus recht voor de motor zou gaan staan, lijkt de rotor ongeveer op de 10uur positie te staan. Ik heb zelf geen idee of dat zo goed is, maar ik ben er verder niet aan geweest dus lijkt mij prima.


Als iemand nog suggesties of verdere info heeft, dan hoor ik het graag :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2019 17:24 #981063 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 wilt niet starten
Mooi dat je het merkteken voor de hulpas gevonden hebt.
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je nu met de krukas hebt gedaan. Als je nokkenastandwiel en hulpastandwiel tegenover de merktekens staan, staat het tandwiel van de krukas dan ook tegenover het merkteken? De krukas is dan zodanig verdraaid dat de riem NIET op die plek het tandwiel mag raken. Het tandwiel is dan namelijk al wat verder, als je er recht voor staat staat het merkteken op ongeveer 11 uur/half 12 (zo uit mijn hoofd). Omdat de riem zo ongeveer recht omhoog loopt naar de spanrol, ligt die nog tegen het krukastandwiel tot ongeveer 9 uur. Snap je wat ik bedoel?

Met andere woorden; als je de nokkenas en hulpas op tijd hebt staan, en de krukas staat op dat moment zoals op de eerste foto bovenaan het eerste bericht van deze pagina, is het niet goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2019 17:38 #981064 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Op de foto van de rotor lijkt het alsof cilinder 3 op BDP staat. Deze moet dus 90 graden terug.
Aangezien de krukas 2 omwentelingen per omwenteling van de hulpas en nokkenas doet,
zou de krukas dus inderdaad 180 graden verkeerd staan.
Heb je ook een foto van de stand van de nokkenas, zoals Joost al een paar keer vroeg?
Poeh, ik zou bijna in de auto stappen en naar je toe willen komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets