360 wilt niet starten

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 20:22 #981024 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Ik heb even geneusd in mijn documentatie maar ik kom enkel tegen dat er 3 tandwielen aanwezig moeten zijn met een markering, daar heb je dus weinig aan...

Een dingetje wat ik nog kan bedenken, maar geen flauw idee of dat op een 360 van toepassing is. Misschien is het zo dat het ontstekingstijdstip nog op de ouderwetse manier met een stroboscooplamp afgesteld moet worden. Vaak kan dat door aan de verdeler te draaien. Dat je dit bij elke riemwissel moet doen zou een verklaring kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 20:32 #981025 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten

Marty360GLS;253535 schreef : Hier zit de dubbele streep totaal niet in de buurt, die zit nu veelste ver naar boven.


Je moet met de krukas beginnen. Als de nokkenas en de hulpas op de
juiste positie staan, staan de dubbele strepen fysiek niet meer op de krukas.
Als je de riem in gedachten door zou knippen en dan om de krukaspoelie zou
draaien, moeten ze daar wel weer terecht komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 20:37 #981026 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
De 360GLS is uitgevoerd met een electronische ontsteking. De stroomverdeler zit in een
vaste positie op het blok gemonteerd. Hier kun je niets aan afstellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 20:52 #981027 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten

François;253538 schreef : Je moet met de krukas beginnen. Als de nokkenas en de hulpas op de
juiste positie staan, staan de dubbele strepen fysiek niet meer op de krukas.
Als je de riem in gedachten door zou knippen en dan om de krukaspoelie zou
draaien, moeten ze daar wel weer terecht komen.



Klopt, zoals 'ie nu ligt zit het dubbele streepje net niet op het tandwiel zelf, dat wist ik.


Maar goed, stel ik leg de riem tóch de juiste richting in en ik begin bij de krukas. Dat betekent dat ik dan de 2 enkele streepjes niet om de hulpas en nokkenas krijg zonder dat ik hier aan ga lopen draaien; deze zullen dus uit hun timing vallen. Sinds cilinder #1 op TDC staat, ga ik dan niet met een klep tegen de kop aan, als blijkt dat de B19 toch geen vrijloop motor is? En klopt het dat ik dan inderdaad die 2 andere assen iets moet verdraaien?



Ik wil het wel graag eens zo proberen. Afstand tussen nokkenas en hulpas zal gelijk blijven (die 44 tanden), afstand tussen krukas en de 2 andere assen zal dan veranderen. Verklaart wel waarom die wel ontsteekt, maar op het verkeerde moment door de inlaat terug schiet.
Ik twijfel dan alleen of de krukas en nokkenas dan weer mooi gaan oplijnen op hun timing markeerpunten, maar ik neem aan dat ik dit kan controleren met de krukaspoelie stand en nokkenas stand. Bedankt voor de tip in ieder geval! Ik ga 't zeker morgen proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 20:57 #981028 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Bekijk dit filmpje ander eerst eens. Vanaf 6.35 wordt uitgelegd hoe de nieuwe riem erop gelegd dient te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2019 21:03 #981029 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 wilt niet starten
Alle tandwielen hebben markeringen en achter alle tandwielen staan markeringen op het blok. Je moet er wel even naar zoeken. Deze markeringen tegenover elkaar zetten is de enige manier om te kijken of alles goed staat.

Tanden tellen etc is een leuke bezigheidstherapie maar je maakt het jezelf nodeloos moeilijk... Al is het soms nuttig; François en ik hebben wel eens de tanden van een riem van een 1700 staan tellen nadat twee andere sleutelaars bij hoog en laag beweerden dat het dezelfde riem was als de oude. Niet dus, met 1 tand verschil :D

Als je de tandwielen onafhankelijk van elkaar hebt verdraaid kan het zijn dat bijvoorbeeld je nokkenas nu 180 graden verdraaid hebt. Vandaar mijn vraag om cilinder 1 op BDP te zetten en een foto te maken van de rotorstand. En check dan ook of de nokken van de nokkenas daadwerkelijk evenveel omhoog wijzen.

Last but not least; een distributieriem kan in beide richtingen draaien. De tekens staan er alleen op als montagehulp. Als ze de verkeerde kant op wijzen maar de zaak staat wel op tijd, laat 'm dan lekker zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 21:05 #981030 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Dat jouw poelie voor de V-snaren met 6 boutjes vastzit en niet met 1 centrale bout,
doet aan de installatie van de riem niets af. Je kunt alleen het tegenhoudgereedschap
zoals in het filmpje niet gebruiken. De instructeur zegt ook dat als de streepjes niet
oplijnen met de markeringen op de assen, je de riem waarschijnlijk verkeerd om hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 21:25 #981031 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten

François;253541 schreef : Bekijk dit filmpje ander eerst eens. Vanaf 6.35 wordt uitgelegd hoe de nieuwe riem erop gelegd dient te worden.



Ik heb dit filmpje nu al zo'n 5x gezien (en geliked, want het is zeer informatief) maar zij beginnen toch ook echt bij de nokkenas. Ik leg de riem precies op diezelfde manier erop, en als ik de riem "achterste voren" heb (dus pijltjes staan eigenlijk de verkeerde kant op) kom ik nog precies uit met de markeringen ook.

volvofiel;253542 schreef : Alle tandwielen hebben markeringen en achter alle tandwielen staan markeringen op het blok. Je moet er wel even naar zoeken. Deze markeringen tegenover elkaar zetten is de enige manier om te kijken of alles goed staat.



De hulpas heeft geen markering achter op het blok staan. Ik heb zelf een kwartier lopen zoeken, en op de foto hierboven van de hulpas kun je ook zien dat er geen markering aanwezig is. Dat is ook de reden dat ik tandjes ging tellen tussen de nokkenas en hulpas. Volgens een how-to op internet moesten d'r 44 tandjes tussen zitten, en dat is precies wat mijn riem ook als afstand heeft tussen de 2 enkele lijnen. Zonder hulpas markering op het blok moet ik dus wel uit gaan van deze 44 tandjes. Als nokkenas goed staat, moet 44 tandjes verderop het hulpas dus ook op tijd staan.


François;253543 schreef : Dat jouw poelie voor de V-snaren met 6 boutjes vastzit en niet met 1 centrale bout,
doet aan de installatie van de riem niets af. Je kunt alleen het tegenhoudgereedschap
zoals in het filmpje niet gebruiken. De instructeur zegt ook dat als de streepjes niet
oplijnen met de markeringen op de assen, je de riem waarschijnlijk verkeerd om hebt.




Toch moet ik steeds die centrale bout loshalen, het gietijzeren stuk waar die 6 boutjes in schroeven belemmert het plaatsen van de nieuwe riem enorm. Voor het tegenhouden gebruik ik versnelling nr 4 :)
Nu ik de riem "verkeerd om" heb (althans volgens de richtingspijltjes) kom ik zowat perfect uit met de markeringen van riem-tandwielen, vandaar dat ik hem nu al zo heb zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2019 21:39 #981032 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 wilt niet starten
Die markering staat er echt! Een opgegoten streepje. Poets de achterplaat maar eens schoon, dan kom je hem tegen.

goo.gl/images/DS8mda hier een tekening van de markeringen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 22:03 #981033 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten

volvofiel;253545 schreef : Die markering staat er echt! Een opgegoten streepje. Poets de achterplaat maar eens schoon, dan kom je hem tegen.

goo.gl/images/DS8mda hier een tekening van de markeringen



Bedankt voor de link, ik zou je inderdaad graag geloven maar op foto's die ik vanmiddag heb gemaakt en nu terug zit te kijken kan ik in die regio niks gevonden krijgen:


Hier staat 't witte stipje zo rond de half 3 positie:




Een stukje verder gedraaid, wanneer de witte stip zo ongeveer rind de half 4 positie staat, kan ik alleen het kleine streepje (rood omcirkeld) zien staan. Zoals je ziet zitten d'r her en der wel deukjes, maar weinig streepjes:



Ook op de laatste foto lijkt er aan de onderkant een heel klein streepje te staan (als 't geen deukje is) in de zijkant, zou dat 'm kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets