360 wilt niet starten

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-03-2019 15:21 #635086 door V300 register
360 wilt niet starten is gemaakt door V300 register
Ik heb m'n 360 (met B19A blok) 2 maanden geleden weggezet in een garage. Ik heb haar sindsdien niet meer gestart, dus ze staat 2 maanden stil. Ik heb de accu wel losgekoppeld, en deze is nog geen jaar oud. In de tussentijd heb ik de distributie+spanrol vervangen en de waterpomp. Verder motorisch niks veranderd.
Nu wou ik haar vandaag weer aan de praat krijgen, maar ze heeft d'r geen zin in. Ik heb de timing van de distributie 3-dubbel gechecked, deze klopt en de riem ligt goed en staat op de juiste spanning. De tank zat halfvol toen ik haar wegzette, en heb deze ondertussen ook weer bijgevuld met 10 liter verse 95.

Ik heb de bougies gechecked, deze voelden wel iets of wat nat aan maar waren erg zwart. De vonk was verder perfect, ze zijn dan ook nog niet zo oud:




Ook rook het uit de uitlaat alsof d'r iets verbrand was. Ik heb een filmpje van één van mijn vele pogingen tot starten:





Ik zou zelf de conclusie trekken dat er een probleem zit in het brandstofsysteem. Echter, zoals in het filmpje te zien is, lijkt het haast wel alsof er een soort backfire plaatsvind. Ook toen ik direct wat remmenreiniger de carb in spoot, sputterde de carb dit vrolijk weer terug naar buiten. Ook werdt na een tijdje het inlaatspruitstuk en de carb zelf warm.
Zou het dan toch de timing zijn van de ontsteking? Ik heb ook even de verdelerkap eraf gehaald, maar hierbinnen was alles schoon. Wat drijft eigenlijk de rotor onder de verdelerkap aan? Is dat de hulpas van de distributie?


Ik hoop dat iemand wat raad voor me heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-03-2019 18:13 #980898 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Dit klinkt in elk geval typisch als het verkeerde ontstekingstijdstip. Je ontsteekt het brandstofmengsel ver voordat de zuiger boven is waardoor de 'ontploffing' van het mengsel de zuiger te vroeg naar beneden duwt en daardoor dus eigenlijk het draaien van de startmotor tegen werkt.

Vraagje; naast dat de merktekens van je riem overeen komen met de merktekens op je tandwielen, heb je de riem er in de juiste draairichting opgelegd? En het juiste merkteken bij het juiste tandwiel?
Nu ben ik niet thuis in de 360's, maar bij de 1.7 zijn de afstanden tussen de 2 merktekens op de riem niet gelijk. Dat is bij meer auto's het geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2019 20:09 #980899 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 wilt niet starten
Dit is inderdaad niet goed, ik ben het eens met Bart dat dit klinkt als een ontstekingsprobleem.

Controleer nog maar eens goed of je de distributieriem op tijd hebt staan, al helemaal als je die net vervangen hebt. Het hulpastandwiel drijft de oliepomp en stroomverdeler aan, dus die moet ook op tijd staan. Niet meer naar de merktekens op de riem kijken, die riem heeft nu al gedraaid. Elk tandwiel heeft een merkteken die tegenover een markering op het blok moet staan.

Iets anders; zet cilinder 1 op BDP, haal de verdelerkap los en maak een foto van hoe de rotor staat (gewoon vanaf recht erboven). Post die hier maar, dan kijken wij met je mee.

Die bougie ziet er erg zwart uit trouwens. Heb je het CO wel eens laten meten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-03-2019 20:29 #980901 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
En de juiste procedure voor het positioneren van de riem om de krukaspoelie aangehouden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-03-2019 22:36 #980902 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Mij lijkt het ook de timing, maar voor zover ik kan zien heb ik het toch echt correct gedaan:


1) Bij het plaatsen van de nieuwe riem heb ik de merktekens op de riem uitgelijnd met de merktekens op de tandwielen. 1e enkele streep op het nokkenas, 2e enkele streep op het puntje op de hulpas en de dubbele streep op de krukas (zie het showroom topic voor de foto's)


2) als ik nu het nokkenas "op tijd" zet (dus tekentje op tandwiel staat gelijk met 't tekentje op het blok) dan staat het krukastandwiel ook "op tijd" (de tekentjes op de poelie staan in lijn met de tekentjes op het blok/afdekplaat). Zie foto:
Zoals je ziet, tekentje nokkenas staat gelijk en op de krukaspoelie zie je een klein wit streepje (dit was ook de stand van de motor bij het vervangen van de riem). Dit is al na een x aantal pogingen tot starten, dus zelf na rondraaien staan in ieder geval deze 2 op tijd.


Daarnaast heb ik even wat rekenvaardigheid er op losgelaten. Zo zat de riem op de krukas toen ik hem had geplaatst:


Ik heb toen de riem exact 2 volle rotaties rondgedraaid om te controleren of alles klopte. De riem heeft 123 tanden, 2 rotaties is dus 246. Het krukastandwiel heeft 19 tanden. Als je 246 deelt door 19, krijg je net geen 13. Dit betekent dat het krukastandwiel 1 tand per 2 rotaties moet achterlopen op de riem, en dat klopt ook:


Het lijkt me dus vrijwel zeker dat ik iets verkeerd heb gedaan bij de hulpas, en dat ik hierdoor op het verkeerde tijdstip vonken krijg. Beste misschien om de riem er maar opnieuw op te leggen?


General Custom, over de draairichting durf ik niks te zeggen. Ik had 'm inderdaad eerst verkeerd om maar kwam toen niet uit met de afstanden tussen de markeringen op de riem en te tandwielen. Zoals 'ie nu zit kom ik precies uit.


Volvofiel, ik heb helaas volgend weekend pas weer tijd om een foto te maken vna de rotor. Over de bougie ben ik het met je eens dat deze erg zwart is, maar dat is denk ik door het vele starten van vandaag. De bougies zijn misschien 1000km oud, en de CO is een half jaar terug nog afgesteld.


Francois, ik heb gedaan zoals vaak naar wordt verwezen in die video van die Engelsman: blok "op tijd" zetten, riem d'r af, 1 streep op nokkenas, 2e streep op hulpas en vervolgens de dubbel op de krukas (en in die volgorde). Dan pas riem over de spanrol heen, en ervoor gezorgd dat alle speling op de riem tussen krukas en nokkenas zat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-03-2019 22:59 #980904 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Heb je de bougiekabels eraf gehad? 1-3-4-2 en rechtsom draaiend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2019 06:36 #980905 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 wilt niet starten
Ik hoor je steeds over de nokkenas en krukas. Heb je de hulpas ook op tijd staan? Zoals ik al schreef is dat de as die de ontsteking aandrijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-03-2019 09:21 #980906 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Ik heb de bougiekabels niet aangeraakt. Of de hulpas op tijd staat durf ik niet te zeggen, ik zie daar geen markering voor op het blok maar ik denk zelf dat het wel daar aan moet liggen. Neem aan dat ik dan maar de riem er het beste opnieuw op kan leggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2019 17:20 #980914 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic 360 wilt niet starten
Volg dit filmpje maar eens, dan zou het wel goed komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2019 19:06 #981022 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten

Albert1;253424 schreef :

Volg dit filmpje maar eens, dan zou het wel goed komen.



Alle filmpjes en how-to's die op internet staan zijn voor latere modellen Redblocks, en deze hebben voor elk van de 3 tandwielen een kenmerkend punt waarmee ze afzonderlijk "op tijd" gezet kunnen worden. Bij deze vroege B19 zit er geen markering om de hulpas apart "op tijd" te zetten. Ik moet dus wel uit gaan van de riem.


Ik heb vandaag nog een poging gewaagd. Ik zag online nu wat de draairichting was van het blok en de pijlen op mijn SKF riem stonden verkeerd om:






Ik dacht dus het probleem gevonden te hebben: riem verkeerd om. Echter, wanneer ik de riem had omgedraaid kwam ik simpelweg niet meer uit met de markeringen op de riem. tussen de nokkenas en hulpas zit altijd dezelfde afstand (43 tanden, 44e tand vanaf de 1e enkele streep moet dus op het puntje van het hulpas, welke dan ook mooi ongeveer op de 3uur positie staat) dus dat klopte wel. Maar dan de krukas:




Hier zit de dubbele streep totaal niet in de buurt, die zit nu veelste ver naar boven. Helaas kan ik ook de streepjes op mijn oude riem niet meer tellen, want die zijn weggesleten.



Toen heb ik de riem dus nog maar een keer omgedraaid (dus eigenlijk weer achterste voren zoals eerst) en de poelie geplaatst:


Nokkenas, check:


Hulpas, check:


Krukas (misschien lastig te zien, het zijn 3 witte streepjes), check:




Riem gespannen, weer geprobeerd maar wederom hetzelfde. Nogsteeds lijkt 'ie op het verkeerde tijdstip te vuren, en er is niks aan de ontsteking gedaan. Ik ben vergeten om een foto te maken van de stand van de verdeler. Wel even gechecked en zo uit m'n hoofd stond 'ie schuin alsof 'ie net een punt ging raken.


Overigens staan na een X aantal rotaties de nokkenas en krukas nog mooi gelijk, die "lijnen weer op" zegmaar. Ook de hulpas lijkt weer ongeveer in de 3uur positie te staan, maar aangezien hier geen markering op het blok zit kan ik dit niet met 100% zekerheid zeggen.



Wie o wie heeft enige raad voor mij? Ik zit met de handen in het haar en begin hier langzaam wel moe van te worden. Zo moeilijk hoort het niet te zijn (dacht ik :) ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets