Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)

Lees meer
30-04-2017 09:05 #967479 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Even het electrisch schema erbij gepakt, voor zover ik kan zien is het injectiesysteem inderdaad parallel/simultaan zoals Floris aangeeft.

Ik kan me gezien de werkingsuitleg wel voorstellen dat er ten opzichte van monopoint injectie een veel nauwkeuriger hoeveelheid brandstof toegediend kan worden.

Alleen de plaats van inspuiting is natuurlijk al een heel stuk gunstiger, buiten de waarschijnlijk de beter te controleren inspuit timing en duur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2017 09:48 #967480 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)

François;245378 schreef : Zat op onderstaande site te kijken:
www.oldtimerautosite.nl/auto_injectiesystemen_k_jetronic.htm

Dan zou mijn conclusie inderdaad ook zijn dat het injectiesysteem op de 360 een beetje
dom is. Door het ontbreken van een nokkenaspositiesensor kan het slechts een continu
systeem zijn. De computer kan niets met het ontstekingssignaal, omdat niet duidelijk is
voor welke cilinder de vonkt bedoeld is.


De k-jet is inderdaad continue, maar die zit niet in de 360. De 360 is LE-jet en computergestuurd. De injectietiming is afhankelijk van de krukassensor (en natuurlijk de AMM, lucht- en koelvloeistoftemperatuur)

Maar, inderdaad geen nokkenaspositiesensor. Dus de brandstof wordt altijd 'te vroeg' ingespoten. Dat is niet optimaal, maar al zoveel beter dan de K-jet. Ik heb overigens echt een hekel aan de K-jet :P

Ergens heb ik een officiële manual van de exacte werking incl timingsdiagrammen, controlewaarden en flowcharts. Maar voor nu (zit op mijn telefoon) wat algemene(re) info

opel-scanner.com/files/Bosch_LE_Jetronic.pdf

En de L-jetronic die familie is www.cardiagnostics.be/-now/Educational_s...jection%20Manual.pdf en deels te gebruiken is voor de LE. Let op: deels

Er zijn ook LE-jetronic versies zijn met stationair toerental regeling (IAC), dat heeft onze 360 niet. Maar ze zijn allemaal multipoint simultaan. Aan de ene kant via het bekende relais aan de accu, aan de andere kant allemaal samengeknoopt op pin 12 van de ECU

Redelijk kaal, 360-style


1. ECU plug strip
8. Thermo-time switch
2. Ground
9. Cold Start injector
3. Water temperature sensor
10. Injectors
4. Ground
11. Battery
5. Auxiliary Air valve
12. Control relay
6. Throttle valve switch
13. Fuel pump fuse
7. Air Flow meter / air temperature
14. Fuel pump

Kun je ook goed zien dat de CSV/CSI en AAV alleen afhankelijk is van een bimetaal schakelaartje en niet van de ECU, net zoals bij de K-jet.

Met IAC

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2017 10:31 #967482 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Kijk eens aan, wat wordt dit topic toch een mooi naslagwerk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-04-2017 14:14 #967488 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
De blauwe loopt inmiddels. Bougies, injectoren, gasklephuis en andere prullaria in de
ultrasoonreiniger gelegd. De injectoren kan ik onder het reinigen aansturen voor een
optimaal resultaat. Ook de carterontluchting en de restrictie in de vlamdover gereinigd.
Ontstekingsdelen gecontroleerd, even wat benzine opgepompt en toen startte hij.
Ik kan iedereen met een B200/230 injectie aanraden dit te (laten) doen.
Na een jaar of 30 is alles dichtgeteerd aan de binnenzijde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets