Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)

Lees meer
23-04-2017 17:49 #967381 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Goed, de Renix leek dus de verdachte te zijn vanwege het gebrek aan pulsen.
De weerstand van de krukassensor is 200 ohm, dus dat is goed. Vervolgens heb ik de weerstand gemeten tussen de oranje draad (massa) van de Renix-stekker en de minpool van de accu: nihil. Ook de weerstand tussen de blauwe draad en pin 15 op de relaisvoet (moeten allebei 12 V van het contactslot krijgen, dus staan in verbinding met elkaar) is nihil. Ook goed dus.
Daarna de weerstand gemeten tussen de grijze draad op de stekker voor de Renix en pin 1, ook nihil. Dus ook hier geen onderbrekingen, ook in orde!
Dan zou het probleem dus intern in de renix moeten zitten. Denk je...

Vervolgens de bobine van de renix genomen: tussen pin 9 en 11 4,5 kOhm, en tussen pin 9 en 10 0,8 ohm. Allemaal keurig binnen de toegestane waarden.

Om gek van te worden! Toen ik voor de laatste keer alles had gemonteerd en nogmaals startte, draaide de pomp NIET op contact maar toen ik de motor startte sloeg deze binnen 2 seconden aan! Na een vijftal seconden met ondersteuning van het gaspedaal gelopen te hebben, bleef 'ie keurig zelfstandig lopen. Hij heeft zeker een minuut gedraaid en daarna heb ik 'm afgezet, het stonk nogal in de garage en er kwam rook uit de buurt van het uitlaatspruitstuk. Waarschijnlijk de EGR of Pulsair (ik houd die twee nooit uit elkaar) die niet meer fris is, want het stonk behoorlijk.

Wat nu het probleem is geweest? Ik heb werkelijk waar geen idee. Feit is wel dat ik zo ongeveer alle stekkers van het injectiesysteem los heb gehad en heb schoongemaakt, inclusief de twee zekeringkasten en alle massapunten. Ergens zal er iets niet goed hebben gezeten :loser:

Maar goed, het ledje knippert nog steeds niet op pin 1 en de brandstofpomp gaat niet draaien bij contact aan... De motor slaat evengoed vrijwel direct aan en loopt prima, dus het zal dan wel :woei:
Na 15 jaar te hebben stilgestaan doet 'ie het weer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-04-2017 17:54 #967382 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Gefeliciteerd! Misschien toch de stekkers van de Renix die de boosdoener waren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 18:21 #967383 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Dat denk ik. Zeer waarschijnlijk die onder het brandstoffilter, waar jij al naar verwees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-04-2017 20:11 #967385 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
:y: Nou ik ben blij voor je dat alles weer werkt en dat de motor nu loopt.
Je zal wel bijna aan de grens van waanzin hebben gestaan ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 20:21 #967386 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Zeg dat wel. Nu kan ik eindelijk verder. Groot onderhoud aan motor en remmen heb ik klaar, nu nog de veerpoten reviseren. Daarna poetsen, wat extra's installeren, nieuwe banden om de vers gecoate GLT-velgen en dan voor het eerst sinds 2001 weer naar de apk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-04-2017 21:29 #967387 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
:D Succes er mee en veel plezier :yesyes: :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-04-2017 22:25 #967389 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Gefeliciteerd! :y:

Er wordt soms een fiks beroep gedaan op vasthoudendheid bij deze hobby... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2017 18:20 #967407 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)

volvofiel;245278 schreef : en de brandstofpomp gaat niet draaien bij contact aan..


Doet mijn auto ook niet. Moet dat wel? Iedereen roept dat, maar heeft iemand een 360 injectie waarbij de pomp ook echt gaat lopen bij het op contact zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2017 18:33 #967408 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Kan mij niet voorstellen, tijdje geleden de pomp vervangen van de GLT die Erik heeft staan, om zeker te weten wat de + en de - was, de startmotor laten draaien om dat te kunnen meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2017 19:16 #967410 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Bij mijn 360 gaat de brandstofpomp wel draaien als ik hem op contact zet, de pomp slaat even aan, seconde of 2 en vervolgens doet hij het pas weer als ik de motor start

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets