Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2017 20:27 #967411 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Ook bij mijn 360 B19E 1983 gaat bij contact aan, de pomp ook even lopen.
In de auto duidelijk hoorbaar, en dan pas weer als je gaat starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2017 14:31 #967418 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)

PaulKoerkamp;245307 schreef : Bij mijn 360 gaat de brandstofpomp wel draaien als ik hem op contact zet, de pomp slaat even aan, seconde of 2 en vervolgens doet hij het pas weer als ik de motor start

joop240;245308 schreef : Ook bij mijn 360 B19E 1983 gaat bij contact aan, de pomp ook even lopen.
In de auto duidelijk hoorbaar, en dan pas weer als je gaat starten.


en zo hoort het ook te werken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2017 14:46 #967419 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Om nog heel even terug te komen op de vraag of je met een proeflampje of een LED moet testen:

De bedrading in auto's is vanuit het oogpunt van een elektronicus DIK.. SUPER DIK.. of MEGA DIK. Bijna alle circuits (en zeker de voedingsdraden) zijn berekend op forse stromen. Een LED proeflampje gebruiken als indicator zal er voor zorgen dat al bij een stroom van een paar mA (een paar duizendste van een Ampère dus) het LEDje aan gaat en je denkt dat het circuit in orde is.

Als je een gloeilampje gebruikt, al is het er maar een van 2 Watt, gaat er een paar tiende van een Ampère lopen. Met andere woorden, je test het circuit dan met 100x zoveel stroom.

Als ergens een overgangsweerstand zit van bijvoorbeeld 100 Ohm, en je gaat de voeding meten 'voorbij' de weerstand:
Het LED proeflampje gaat gewoon aan. Vrijwel net zo fel als direct op de accu, alsof er niks aan de hand is.
Je gloeilamp testlamp zal in dit specifieke voorbeeld hoogstens nog zwakjes iets oplichten, maar je ziet onmiddelijk dat er wat mis is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2017 11:25 #967449 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)

Wouter;245317 schreef : en zo hoort het ook te werken....


toch vraag ik me af wat hiervan het nut is. Iemand die dat weet?

Ik heb bij mijn 940 (die ook 2 sec pompt als de auto op contact wordt gezet) ook regelmatig direct doorgestart en merkte geen verschil in het moment waarop de motor aanslaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-04-2017 12:42 #967452 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Het kort draaien van de brandstofpomp bij het inschakelen van het contact wordt ook wel 'primen' genoemd.
De brandstofleidingen, het filter, de drukregelaar en de injectorrail worden dan op druk gezet en eventueel aanwezige lucht of dampbellen worden in de retour gedrukt.
Dat is vooral nuttig voor het snel kunnen starten van de auto als deze een tijd stil gestaan heeft / in de zon gestaan heeft / als het brandstoffilter vervangen is, etc.

edit aanvulling: een benzine injectiemotor kun je normaal gezien altijd meteen starten na op contact zetten. Als er niks geks aan de hand is heeft ie de prime fase niet nodig en je hoeft al helemaal niet te wachten tot de brandstofpomp vanzelf weer af slaat. Bij een diesel is het wel handig om ff te wachten tot het voorgloeilampje uit gaat, maar dat is dus n.v.t. bij benzine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2017 15:16 #967453 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Ik heb een tijdje geleden in de wintermaanden een C30 gereden met een 1.6 benzine motor. Daarbij moest je wel 2 seconden wachten todat de pomp stopte met zoemen na het aanzetten van het contact.
Anders wilde hij niet starten.
Niet altijd overgens maar meestal wilde hij niet in eenkeer aanslaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2017 23:17 #967475 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Even een andere vraag: hebben de stekkers van de injectoren een nummer of andere
herkenning om aan te duiden op welke cilinder de stekker aangesloten dient te worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2017 23:57 #967476 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)

François;245375 schreef : Even een andere vraag: hebben de stekkers van de injectoren een nummer of andere
herkenning om aan te duiden op welke cilinder de stekker aangesloten dient te worden?


Afaik is de injectie van een 360 simultaan, niet sequentieel. Er is dus geen volgorde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-04-2017 08:25 #967477 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Dat zou betekenen dat dit systeem op de 360 slechts een veredeld monopoint systeem is.
Lijkt me dat de inspuiting per cilinder tenminste van het ontstekingstijdstip af moet hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-04-2017 08:52 #967478 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
Zat op onderstaande site te kijken:
www.oldtimerautosite.nl/auto_injectiesystemen_k_jetronic.htm

Dan zou mijn conclusie inderdaad ook zijn dat het injectiesysteem op de 360 een beetje
dom is. Door het ontbreken van een nokkenaspositiesensor kan het slechts een continu
systeem zijn. De computer kan niets met het ontstekingssignaal, omdat niet duidelijk is
voor welke cilinder de vonkt bedoeld is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets