Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.

Lees meer
02-10-2013 11:29 #936058 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
Dit spul ken ik niet. In de garage gebruiken we een ander merk. Ik heb die van Wyn's ook wel gebruik en die lijkt me ook goed, maar er zijn meerdere merken, die goed zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2013 17:35 #936060 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
de benzinedoorvoer in de carburateur werkt op vacuum, er is ook geen sprake van een echte sproeier. In principe is het zo goed als onmogelijk om "een vuiltje" in de sproeier te hebben.
De Zenith carburateur is een constant-vacuum carburateur; onderop zit de vlotterkamer, in het "plafond" zit een sproeierbuis die afgesloten wordt door een beweegbare, conische naald. Deze naald zit vastgeschroefd in een dikke zuiger, die gelift wordt op het motorvacuum. Hoe meer vacuum (=hoe meer gas geven/hoger toerental), hoe meer de zuiger gelift wordt, hoe groter de doorstroomopening in de sproeierbuis en hoe meer benzine de motor krijgt.

Nou heeft de Zenith maar een paar essentiele onderdelen, zoals het grote membraam bovenin bij de zuiger, de vlotter, de sproeierbuis, de naald zelf, en het koudstartmechanisme. Het koudstartmechanisme kan defect zijn waardoor de koude start moeizaam gaat en de motor maar met moeite blijft lopen. Zodra er geen choke meer nodig is, zouden de problemen dan moeten verdwijnen. Als de motor veel te rijk loopt en niet goed afgesteld kan worden, betekent dat meestal dat de naald en sproeierbuis versleten zijn. Dit gebeurt vooral veel bij auto's die op gas lopen, omdat de naald gewoon blijft bewegen terwijl er geen benzine langsheen stroomt (die zorgt namelijk ook voor smering). Het hele zooitje slijt dan bizar snel.

Als het membraam kapot is kan de zuiger niet goed gelift worden; de motor trekt dan niet goed of wil geen toeren maken. Als er geen olie in de carburateur zit, wordt de zuigerbeweging niet/nauwelijks gedempt waardoor de motor rommelig gaat lopen, gaat bokken e.d. (kortom: niet soepel meer loopt).

Verder zijn deze carburateurs oerbetrouwbaar, zeer simpel en ook zeer gebruiksvriendelijk. Maar ook zeer makkelijk te "manipuleren" omdat de blokken met deze carburateurs heel lang blijven lopen ongeacht de staat van onderhoud. Als je de pech hebt een auto gekocht te hebben "die het nog wel deed" maar niet zo mooi loopt als gevolg van achterstallig onderhoud, moet er wel e.e.a. gebeuren voordat de motor echt weer mooi loopt.

Omdat de B19 zo'n beetje af-fabriek vrij rauw is, moet ook echt ?lles 100% kloppen voor de motor kan lopen als een naaimachientje. Maar omdat deze blokken relatief ongevoelig zijn voor onderhoud, is het heel lastig te bepalen wat nou de oorzaak van iets is. Vaak is het een combinatie van factoren.

ik weet niet of je zelf een lijstje hebt opgesteld, maar op basis van wat ik zaterdag in de gauwigheid gezien heb zou ik het volgende doen:
- vacuumslangen vervangen (want ruitensproeierslang is geen vacuumslang en die andere was behoorlijk uitgehard)
- evt. een benzinefilter plaatsen v??r de benzinepomp
- klepspeling controleren c.q. afstellen en klepdekselpakking vervangen incl. het halve maantje
- luchtfilter controleren
- BDP-sensor schoonmaken en doormeten
- checken op valse lucht bij pakking inlaatspruitstuk (die zag er behoorlijk slecht uit) en carburateur
- afstelling van de ontsteking controleren, CO-percentage controleren

en op basis van de bevindingen/resultaten van bovenstaande, de volgende stappen bepalen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2013 20:59 #936065 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
Aai, ik zat weer aan een injectie te denken bij mijn antwoord. Reinigingsspul is niet geheel onzinnig, maar betrek daar Joost zijn antwoord bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2013 08:54 #936073 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
Joost, bedankt voor je uitgebreide bericht, daar heb ik veel aan.

- BDP sensor heb ik schoongemaakt en doorgemeten. Die is goed.
- Luchtfilter heb ik 2 weekjes geleden vernieuwd.
- Hij trekt geen valse lucht bij het inlaatspruitstuk, een beetje bij de carburateur, maar dat valt erg mee (getest met remmenreiniger)

Ik ga gewoon beginnen met jou lijstje af te werken, over enige tijd zal ik weer een update doen.

Even terzijde: motor start en loopt nu prima stationair, langzaam accelereren, eigenlijk zoals ik altijd doe, is ook goed. Vollast is ook prima, bij deellast (stevig optrekken) loopt het niet echt vloeiend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets