Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-09-2013 22:47 #632903 door V300 register
Uitvallen, slecht starten maar goed lopen. is gemaakt door V300 register
Hallo Allemaal!

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum (wellicht hebben jullie mijn welkomstbericht gelezen), maar kamp direct met een probleem met mijn Volvo 360 uit 1984.

De auto heb ik 1,5 week geleden opgehaald. Hij liep vrij goed, maar niet denderend. Op een gegeven moment wilde de auto echter niet meer starten. Direct gekeken of er een vonk was, dit bleek echter niet zo te zijn. Vervolgens alles na gaan lopen. Bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap (waren slecht) en de kabel van de bobine naar de verdelerkap vervangen. De auto wilde echter toch niet starten. Toen heb ik getest of de bobine zelf wel een vink gaf. Dit was ook niet zo. Toen heb ik een tweedehands ontstekingsunit (Renix s100600-404) weten te bemachtigen via een demontagebedrijf. Momenteel loopt de auto weer, en ik moet zeggen, als een zonnetje. Nu het probleem:

Op het moment dat ik de sigarettenaansteker (ik rook niet) aanzet, valt de auto uit. Dit gebeurde toen hij koud was. Vervolgens heb ik 'm warm gereden en het nog een keer getest. Weer viel hij uit. Vervolgens sloeg de auto net meer aan. Er was ook even geen vonk. Wat ik per ongeluk wel was vergeten (:f) was de 4de bougie vast te draaien en de kabel er goed op te drukken. Een tijd gewacht, weer getest op vonk, en toen begon de auto half te lopen op 3 cilinders. Snel de bougie erin gedraaid, kabel erop, en vlammen.

Ik snap het echter niet. Er lijkt verband te zijn tussen het slecht starten en het uitvallen na het gebruiken van de sigarettenaansteker.

Wat ik er ook bij moet vermelden is het volgende:

Ik had geen radio, en er lag enkel een constante plus en een massa. Ik heb de geschakelde plus van het lampje van de kachel gepakt, omdat deze het niet meer deed en omdat ik geen lichtverklikker heb. Het bleek echter ook dat de verlichting van de tellerset in serie is geschakeld met dit lampje, waardoor die het ook niet meer doet. Toen ik het andere draadje van dit lampje bij in het kroonsteentje deed, viel de auto ook uit als ik de lichten aanzette. Mij lijkt dit een massaprobleem, klopt dat? Ik heb vervolgens natuurlijk wel dit draadje er weer uit gehaald.

Vanaf het moment dat de radio aangesloten was liep de auto stationair ook minder, en soms misfires (volgens mij stationair op 3 cilinders). Dit is nu echter niet meer zo.

Wat mij ook opviel is dat de massakabel van de accu er niet heel goed uitziet. Sluit (denk ik) niet ECHT goed aan op de pool en hij is denk ik al 29 jaar oud. Ook zit er een gat in het midden van de kabel ter grootte van een m16 bout (ongeveer). Ik vermoed dat de kabel nog ergens vast heeft gezeten.

Ik hoop alleen dat hij morgen wel gewoon start, anders kom ik niet op stage:no_comment:

Ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2013 01:20 #935722 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
je moet even de connectoren van de zekeringkast loshalen en inspecteren op verbrande contacten.

de dashboardzijde is bereikbaar via de voetenruimte bijrijder.

deze stekkers geven regelmatig problemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2013 07:35 #935726 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
Zo te horen heb je ergens een serieus probleem met je elektriciteitsvoorziening, en met je beschrijving van de massakabel etc. wordt dat alleen maar waarschijnlijker.

Die kabel moet je sowieso vervangen, de tip van de zekeringkast is ook belangrijk om uit te voeren.

Heb je daarna nog problemen, dan gaan we verder zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2013 09:35 #935741 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
Vanavond direct even naar deze stekkers zoeken en bekijken. De massakabel zal ik zaterdag vervangen, aangezien ik van 7:00 tot 19:00 heb ik geen tijd om een nieuwe te halen. Hij startte vanmorgen in ieder geval sneller dan de afgelopen weken, dus dat is in ieder geval positief!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2013 09:37 #935742 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
hmm, als het bij de zekeringkast in orde is zou ik ook zeker de dashboardbekabeling eens nakijken.
ik lees al over losse draadjes en kroonsteentjes en over problemen nadat je de radio hebt aangesloten. De draden voor massa en constante plus zitten per twee in een stekker en deze moeten ALTIJD met elkaar verbonden blijven, anders krijg je de gekste problemen

lees ook dit topic maar eens door voor foto's van de zekeringkast en hoe je het kunt aanpakken
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=8493

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2013 09:38 #935743 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
De massakabel hoort ook naast de accu vastgeschroefd te zijn aan de accubak, erg belangrijk massapunt en zo te lezen lijkt het alsof hij daar niet vast zit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2013 09:52 #935745 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
@ Volvofiel: Volgens mij heb ik deze bij het aansluiten van de radio inderdaad uit elkaar gehaald. Ik vond het al raar dat er 2 kabels voor de constante plus liepen en 2 voor massa. Heb er van beide 1 gepakt na deze te hebben doorgemeten. Het moet geen probleem zijn om deze weer samen te voegen (zo uit mijn hoofd)

@ AvdAkker: Deze zit inderdaad niet vast aan de accubak, enkel aan het onderblok. Die zal ik vanavond sowieso ook vast maken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2013 10:01 #935747 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.

VLVM53;221558 schreef : @ Volvofiel: Volgens mij heb ik deze bij het aansluiten van de radio inderdaad uit elkaar gehaald. Ik vond het al raar dat er 2 kabels voor de constante plus liepen en 2 voor massa. Heb er van beide 1 gepakt na deze te hebben doorgemeten. Het moet geen probleem zijn om deze weer samen te voegen (zo uit mijn hoofd)

@ AvdAkker: Deze zit inderdaad niet vast aan de accubak, enkel aan het onderblok. Die zal ik vanavond sowieso ook vast maken


Dan denk ik dat de meerderheid van je problemen worden opgelost :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2013 10:28 #935751 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.

powerflux;221560 schreef : Dan denk ik dat de meerderheid van je problemen worden opgelost :)


Let's hope so!

Verder, iedereen bedankt alvast voor het meedenken:worship:

Vanavond het resultaat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2013 21:54 #935789 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen, slecht starten maar goed lopen.
Help!!!

Ik ben de hele avond aan het prutsen geweest. Ik heb eerst de polen van de accu losgemaakt. Vervolgens heb ik de massakabel bevestigd naast de accubak. Toen heb ik de stekkers van de zekeringkast bekeken (binnen en buiten). Beide zagen er erg netjes uit. Daarna heb ik de kabels bekeken onder het dashboard, zowel passagiers- als bestuurderszijde. Tussendoor heb ik trouwens nog even wat contactspray op een stekkertje gedaan dat in het onderblok zat, deze was vrij vies (geen idee waar het voor is)

De sigarettenaansteker heb ik ook nog even losgehaald om te kijken of daar iets mis was met de kabels. Ook niets. Bij de radio heb ik nog niets veranderd, omdat ik momenteel niets anders heb dan kroonsteentjes. Vervolgens ben ik alles weer dicht gaan maken om te testen.

Het begon al toen ik het contact maakte met de sleutel. Alle waarschuwingslampjes doen het niet meer en vervolgens wil de auto ook niet meer starten... Toen zag ik dat de stekkers van de relaiskast onder de motorkap niet goed aangesloten zaten. Deze verder aangedrukt, maar nog steeds niets. Alles weer nagelopen, maar nergens een los stekkertje of iets dergelijks, heb ook eigenlijk nergens in lopen trekken en ben erg voorzichtig geweest.

De zekeringen in de zekeringkast heb ik allemaal nagelopen, maar deze zijn gewoon heel. Is er misschien ergens een hoofdzekering welke kapot kan zijn gegaan doordat ik probeerde te starten terwijl de zekeringkabels nier goed vast zaten?

De moed zakt me wel een beetje in de schoenen, aangezien ik GEEN idee heb wat het probleem kan zijn en ik nu gezien hoeveel kabels er in deze auto liggen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets