Het grote computer-topic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 19:20 #809151 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic

punkazz;127648 schreef : Intel GMA 4500M vs. GeForce GT240M

De GeForce GT240M is vele malen sneller/beter/vetter/dikker.

www.notebookcheck.nl/Mobiele-Grafiekkaar...rk-Lijst.2816.0.html

Ik ga dit grondig aanpakken ;)

edit: ook beter dan de eerder genoemde ATI Mobility Radeon HD4570 (4530 ook natuurlijk).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2009 19:38 #809154 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Het grote computer-topic
DDR3 is ook wel superieur aan DDR2... vandaar wat duurder.

Als je een beetje klaar wilt zijn voor de toekomst moet je nu niet beknibbelen. Een desktop pc koop je als je op de centjes moet letten met een dik moederbord en eventueel met goedkoper geheugen en een goedkopere CPU. Je kunt hem dan eenvoudig en goedkoop upgraden door over een paar jaar het maximale qua geheugen en cpu er in te zetten, maar met een Laptop wordt dat een dure grap. Een laptop moet je zo kopen dat je hem over een paar jaar nog steeds snel genoeg vind.
Dat doet pijn in de spaarpot...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 20:01 #809157 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
Ik heb even geen zin om het hele topic door te spitten, maar:
Mijn werklaptop is een Dell Latitude E6500. Daar werk ik dagelijks op, met Windows 7 Enterprise, en hij heeft me nog geen enkel moment teleurgesteld. (die dag komt nog wel, namelijk de dag dat ik hem weer moet inleveren...).
Let wel op dat je, zoals gezegd, voldoende geheugen neemt (de mijne heeft 2GB). En bij de Dell moet je echt de betere accu kopen en zorgen dat je de duurdere versie scherm hebt, anders heb je een slechte resolutie (heb ik....). Ik heb gelukkig wel de grotere accu, daar kan ik bijna een werkdag op vol maken.

Just a thought...

[edit] Wil je er op gaan gamen ofzo?
Voor normaal desktopgebruik voldoet een standaard IGP ook prima. Sterker nog, ik heb op bovengenoemde werklaptop ook wel eens wat zitten gamen, en die geintegreerde intel IGP blaast de Ati9800pro in mijn (weliswaar oude) pc er op alle fronten finaal uit. Die betere grafische kaarten slurpen ook meer energie == minder batterylife == meer warmte (== mogelijk overhittingsproblemen, al eens gezien bij een vriend met een gamerslaptop).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 20:01 #809158 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
@Jeroen: Ben ik het helemaal mee eens. Ik verwacht dat ik het met een mid-range laptop best lang kan volhouden. Je wilt niet weten hoe oud en zielig dit ding is, met veel capriolen heb ik het kunnen stretchen tot nu, maar met alle verplichte updates van het laatste jaar is het gewoon ?cht niet meer te doen. I gave it all.

En dan nog zoiets: er zijn zoveel minimale verschillen, eentje van 750 is misschien op 1 puntje net iets beter dan de ander, maar ja eentje voor 800 is er w??r iets beter. Ik heb de grens gewoon bij 700 gelegd, daarmee wil ik het doen, anders ga je er telkens wat bijsnoepen.

Met iets minder GB kan ik leven. Ik denk dat het de Acer Aspire 5739G-664G32MN wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 20:20 #809160 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
En natuurlijk even een externe harde schijf kopen. Bijvoorbeeld van LACIE, veilig om al je bestanden te back-uppen en nooit meer te weinig ruimte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 20:24 #809161 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
De prestatievoordelen van DDR3 in 'low power' gebruik zijn zeer minimaal tot geheel afwezig.

Het energieverbruik van geheugen is zowieso heel erg klein, maar daarin maakt DDR3 wel het grootste verschil. Persoonlijk zou ik er voor in een laptop g??n extra geld voor over hebben op dit moment.

De "best buy guides" van Tweakers.net is een erg goede bron van hulp voor een begin van je zoektocht. je ziet dan duidelijk de afwegingen die ze maken en de verschillen die aangeduid worden. In de bijbehorende discussietopics worden vaak nog meer alternatieven aangedragen.

@Steven als je alleen gaat multitasken en de aero desktop van windows 7 wilt gebruiken, heb je echt geen "dikke" grafische chip nodig.
Als je een hele sterke GPU (Graphical Processor Unit) hebt, staat deze het grootste deel van de tijd alleen maar stroom te verbruiken. Bij games merk je het wel, maar laptops om te gamen is net zoiets als schilderen met een supersoaker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 20:36 #809164 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
Een laptop is voor mij gewoon een pc. Ik wil een mobiele PC hebben en dus moet er ook een beetje op gegamed kunnen worden, maar niet die-hard, ik heb niet van die LAN-party-computer-eisen zeg maar ;) Daarnaast doe ik ook nog wel eens wat grafische klusjes en dat moet ook eindelijk eens geheel soepel kunnen gaan + hij moet een flink aantal jaar mee kunnen. Dus een beetje kwaliteit mag wel, ik ga niet alleen zitten tekstverwerken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2009 20:37 #809166 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Het grote computer-topic
Dan zou ik je budget maar wat oprekken en een mobile workstation kopen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 20:40 #809167 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
Heb nu voor de 2de keer een Toshiba en ben er echt zeer over te spreken! Prijzen zijn iets duurder, maar vind dat je er in vergelijking met een Acer toch meer waar voor je geld krijgt! Ik heb trouwens een uit de de Satelite A300-reeks, het juiste type weet ik niet uit het hoofd, maar...
4gig ram
2.5 gig duo core centrino
600 gig hard disk
265 DDR3 Nvidea grafische kaart
...

Moest er normaal 1300 voor betalen, maar omdat ik eigenlijk een andere wou, hebben ze deze voor mij aan de prijs van 1150 verkocht! Kon niet klagen (was trouwens in de Fnac!)

4 gig is wel een minimum, maar controleer zeker dat het niet de max van je moederbord is! Verder is Centrino of gelijkwaardig label van AMD aanbevolen voor de autonomie...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 20:43 #809168 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
@ Jeroen: Huh? Ik bedoel geen PC-eisen, maar dat ik een laptop beschouw als een PC, ik doe er alles mee. Met die grafische klusjes bedoel ik Photoshop en dat werkt zelfs op dit laptopje, alleen nu moet het soepel gaan (bijv. 10 grote plaatjes in ??n keer openen en aanpassen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets