Het grote computer-topic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 17:24 #629785 door V300 register
Het grote computer-topic is gemaakt door V300 register
[mod]De eerste 1,5 pagina is gezever over de aanschaf van een nieuwe notebook, daarna omgetoverd tot computer-topic[/mod]
Omdat het werken met het nieuwe redactieprogrammaatje absoluut niet meer wil, omdat beide partities van mijn 7 jaar oude laptopje he-le-maal vol staan met alleen maar bestanden die ik ook daadwerkelijk nodig heb, omdat alles zo retetraag gaat, etc. wil ik een nieuwe laptop/notebook kopen, geen pc dus. Ik wil geen Macbook, gewoon een Windows-ding.

Het aanbod is te groot en dat overdonderd me nogal. Inmiddels ben ik erachter dat je minimaal een Intel Core 2 Duo processor moet hebben. Ik wil een normaal scherm, 15'' oid., mijn budget is maximaal 700 euro. Vista of 7 maakt me niet uit. Liefst TV-uitgang. Minimaal 300GB aan ruimte.

Wie o wie heeft er een goede tip? Ik ga namelijk graag op ervaring af (al gaat het alleen maar over het merk).

Ik heb al wat voorkeuren:
- HP Pavilion dv6-1240ed (VA136EA)
- Acer Aspire 5738G-664G50MN

Vergelijk deze .

edit: Inmiddels weer wat verder met m'n zoektocht. Ik persoonlijk heb goede ervaring met HP notebooks, Acer heeft toch het stigma 'cheap'. Wat is hiervan waar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2009 17:47 #809141 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Het grote computer-topic
Ik ga straks je lijstje doorspitten. (nu werkt hij nog niet)
Alvast wat extra aandachtspunten:
Let er op dat er voldoende en snel genoeg geheugen in zit. Minimaal 2 GB, want de nieuwere Windows versies gebruiken steeds meer geheugen voor zichzelf. Je videokaart pikt daar ook zo nog eens 300 MB van in als je geen kaart met eigen geheugen er in hebt zitten. Dan blijft er niet veel meer over. Ik heb er een met 1 GB en daarvan is met alleen MSN en het forum geopend nog maar 20% van over. Daarna gaat alles via het virtueel geheugen (traag). Een snelle harde schijf is ook van belang, scheelt een hoop tijd als je veel gebruikt maakt van programma's die overal bestanden vandaan moeten halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 17:51 #809142 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
Inmiddels heb ik de lijst teruggebracht naar 2.

edit: met die 2GB geheugen bedoel je RAM toch? Ik wil meer hebben dan 2GB. De grootste ergenis zit 'm vaak in dat virtuele geheugen. Ik heb alleen geen supercomputer nodig voor spellen oid. Ik wil snel kunnen multitasken.

Wat me opvalt is dat het aantal Mhz niet meer zo exponentieel groeit als voor 2002....mijn oude laptopje had 1600, in die paar jaar is het dus niet eens zoveel gestegen, een gemiddeld ding zit nu op 2000, 2100.

edit2: oja, ik heb ondervonden dat een bezoekje aan een computerwinkel wel verstandig is na 7 jaar deze ontwikkelingen niet bij te hebben gehouden...ik had bijna een echte el-cheapo laptop gekocht via internet, met een processor uit het jaar 2004/5.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2009 18:16 #809143 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Het grote computer-topic

punkazz;127642 schreef : edit2: oja, ik heb ondervonden dat een bezoekje aan een computerwinkel wel verstandig is na 7 jaar deze ontwikkelingen niet bij te hebben gehouden...ik had bijna een echte el-cheapo laptop gekocht via internet, met een processor uit het jaar 2004/5.


Dat lijkt me idd een verstandige keuze. En zoals Jeroen zegt, zorg voor voldoende werkgeheugen en een snelle processor. 4 gb werkgeheugen is wel makkelijk eigenlijk (en dat hebben ze allebei zie ik) . Als je ook nog eens afentoe een spelletje wil spelen, zorg dan voor een leuke video kaart (duur!). Speel je zo goed als nooit spelletjes, dan is 4 gb werkgeheugen + de door jou genoemde processor goed genoeg om weer een tijdje (7 jaar) vooruit te kunnen lijkt me zo ;)

Overigens heb ik windows 7 gezien, en wat wel fijn is, is de nieuwe functie waarmee je heel snel 2 schermen naast elkaar zet (bijvoorbeeld 2 word documenten of een word document en een excel bestand). Nu ik heb gezien hoe makkelijk dat werkt mis ik het eigenlijk wel op vista! Maar het is geen pr?, en met vista heb ik verder nooit problemen gehad, behalve dat ik het opstarten wat lang vind duren, maar dat heb ik niet kunnen vergelijken met windows 7.

edit: ow en wat me nog opvalt nu ik je 2 laptops vergelijk, de acer heeft een spiegelende schermcoating --> not done! Ik vind het zwaar irritant. Alleen daarvoor al zou ik de hp pakken ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 18:22 #809144 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
Kijk vooral eens op www.tweakers.net voor erg veel info.
Als je windows wil, ga voor windows 7 met minstens 2gb RAM, of windows xp (heb ik nog een cdtje van met legale serials ;) )

Ik heb zelf goede ervaring met een Acer Aspire, maar dat is dan een aardig hoog-segment fleptopje. Neem vooral geen overhaaste beslissingen, vergelijk veel en vergelijk dan nog wat meer. Zoek naar reviews van anderen (ook op bv kieskeurig.nl, maar dat zijn vaak de huisvrouwen die daar zitten)

Ik zou ook zeggen bedenk goed wat je wil, soms betaal je veel meer voor een extra blue-ray disc of een tv-tuner kaart waar je niks mee doet.

En erg belangrijk, zorg dat hij in ieder geval 802.11n verbinding ondersteund als je draadloos internet wil. Maargoed kijk veel op die tweakers link, daar staat nog meer info dan dat een iemad je ooit zou kunnen geven :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 18:23 #809145 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
Voor een klein bedrag kun je upgraden, 7 is eigenlijk gewoon Vista.

ATI Mobility Radeon HD4570, Q1 2009 uitgekomen, lijkt me goed?

Ik neig naar de Acer, m'n huisgenoot heeft er ook ??n en die doet het eigenlijk prima. Wel veel multimediazooi waar ik niet van hou. Geef mij maar een 'lege' laptop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 18:24 #809146 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
Dat is sowieso een must bij Acer, eerst alles eraf knikkeren.

En 7 is zeker geen Vista: 7 is geworden wat Vista had moeten zijn :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 18:28 #809147 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
Cool, dat Tweakers moet ik eens beter in de gaten gaan houden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 18:49 #809148 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic
Nieuwe afweging .

Verschil goedkoop vs duur:
500GB vs. 320GB
DDR2 vs. DDR3
Intel GMA 4500M vs. GeForce GT240M
D-Sub (VGA), 4x USB 2.0 vs. D-Sub (VGA), HDMI, 3x USB 2.0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2009 19:15 #809150 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote computer-topic

punkazz;127645 schreef : Wel veel multimediazooi waar ik niet van hou. Geef mij maar een 'lege' laptop.


Ik heb ook een Acert (desktop weliswaar) en ik herken dat wel, allemaal rotzooi die je niet nodig hebt. Ik moet ook nog eens afgeraken van dat achterlijke registratieprogrammaatje van mijn monitor dat elke zeven dagen weer jengelt omdat ik te lui ben om het simpelweg voorgoed van de schijf te vegen. Wat een onzin, je kunt zowat elke scheet registreren tegenwoordig...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets