× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E

Lees meer
20-12-2021 15:48 #1041822 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
De boutensetjes en pakkingen (alhoewel niet op de site te zien) voor de waterpomp zijn ook bij Born-Built-Beauties te verkrijgen.
Vaak hebben ze er ook de pompen...... maar die kun je nog op vele plekken nog vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
26-12-2021 13:41 #1041824 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Hierbij een update met mijn ervaringen bij bovenstaande howto.
Vrijdag de pomp vervangen voor ee nieuwe. Goed dat ik de nieuwe bouten meebesteld had, 3 van de 6 braken gewoon af, net onder de kop. Daarna veel moeite moeten doen om de pomp eraf te krijgen, hing nog aan 3 moeren dus niet veel manoevreerruimte. Lukte wel, met wat gedld, wat kruipolie en wat (overtuigings)kracht. De 3 bouten waren vervolgens met de hand eruit te draaien.Die zaten kennelijk vooral vast in de schacht, niet zozeer op de schroefdraad in het blok.
De pakking zag er nog fraai en compleet uit, zat nog als een stuk op het blok. Omdat ik vermoedde dat deze toch iets zweette/lekte moest deze er toch af, dus weer een klusje met veel geduld, een stanlymesje/verfschraper en wat overtuigingskracht.Maar ook dat lukte.
Daarna alles weer inelkaar gezet, Dat ging sneller gelukkig, want de kesrtavond begon in te vallen. Nog net proefritje naar de super gemaakt. Helaas leek de auto op een stoommachine....
Veel rook uit vooronder, en tempmetertje die meer dan gebruikelijk opliep. Shit!
Gelukkig maar dikke km, dus pas thuis gestopt, met angstvallig oog op de tempmeter.

Vanochtend toch nog maar eens nader bekeken. Het leek vooral uit een aantal slangaansluitingen te komen. Dus de klemmen nog maar eens aangedraaid. Sommige konden nog wel heel veel hebben. Net nog een rondje gereden. Bij eerste stop iets stoom, maar niet meer dan een zweempje. Thermostaat nog dicht (slang nog koud). Dus nog stukje: bij tweede stop ook geen zweempje stoom meer. En thermostaat wel open (slang wel heet). Nog even opnieuw aftoppen met KVS, en dan maar hoepn dat dat het was.
Nu nog even opletten of het extra geluid ophoudt, lijkt de snaar te zijn die nu iets zingt, mogelijk uitlijning van de poelies fractie anders?

Moraal: altijd de boutenset meebestellen. En altijd de slangklemmen nog even nalopen en aandraaien!
En let ook op of de pakking bij de pomp zit, wordt zowel met als zonder aangeboden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2021 09:39 #1041825 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
En alle bouten voor de zekerheid nog even nalopen, ook achterop de pomp aan de kant van het spruitstuk.
De pakkingen zijn nu warm geweest en daardoor willen ze nog wel eens wat dunner worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2021 19:51 #1041827 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Ik heb hem ook zelf vervangen en er brak niks af. Je kunt ook gedeeltelijk voor 80% voorkomen dat ze afbreken. Ik had er 3, die waren meteen los te draaien. De rest ging met moeite een kwartslag. Onder het mom van, ik heb tijd zat, heb ik vervolgens ze een kwart heen gedraaid, de volgende dag weer een kwart terug, en dat een week lang gedaan en ze waren los.

Wat wel handig is, is een momentsleutel ook voor het vastdraaien van de waterpomp poelie. Zo,n kleine sleutel kost 20 euro en is reuze handig. Meer dan 25nm sleutel is namelijk niet nodig.

Dan heb ik van horen zeggen dat het handig kan zijn de bouten in te smeren met kopervet. Elektrolyse. Hoewel hier ook de meningen over verdeeld zijn, omdat het aluminium is.

Ow ja, de pakking zelf de originele is van asbest, en die moet je helemaal kaal schrapen anders gaat de nieuwe pomp zeker lekken. Ik weet zeker dat die pakking van asbest was toen, gehoord van de Volvo zelf. Ligt natuurlijk ook een beetje aan het bouwjaar, maar voor 87 zeker. Je kunt het met kruipolie inspuiten.(om het te verwijderen tegen stof) Op zich kan het ook geen kwaad, mits je niet elke dag van die pompen monteert. Dan wordt het een ander verhaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
28-12-2021 21:03 #1041828 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Ik had alles nog een kwart slagje aangedraaid, ook die tussen plaat en pomp. En de slangenklemmen dus. Lijkt vooralsnog te helpen!

[USER="425"]Markvictor[/USER], d3 koppen braken al af bij die eerste kwartslag, was ook niet veel kracht voor nodig. Na 31 jaar en 154000 km vastzitten en onder spanning staan waren ze denk ik goed aan de omgeving gehecht geraakt. Letterlijk dan. Mogelijk ook wat moe, door de trekkrachten tijdens alle opwarm-afkoelcycli. Dus alleen tjd, beleid en geduld zijn niet altijd zaligmakend.
Pakking leek ander materiaal dan de nieuwe, maar of het asbest was, ik denk het niet. Maar is ook een 1990er, dus niet voor 87.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2021 21:35 #1041830 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Waag het te betwijfelen of 90 asbest was. Mocht toen nog wel hoor. Ik zie soms ook nog gewoon Volvo 340 pakkingen met asbest staat dan een sticker op met A bevat asbest. Dat zou ik zelf nooit monteren, ze zijn gewoon asbestvrij te verkrijgen.

Was minder dan een kwartslag in het begin, was bijna niks. En de meeste zaten echt erg goed vast. Wellicht geluk gehad. Die van mij zat er bijna 2 ton in, nooit een nieuwe ingezet, ken de historie van de auto goed en anders wel de vorige eigenaar. Wat wel klote is van de pakking van de waterpomp dat hij zo goed vastzit. De pakking van het spruitstuk was bij mij ook asbest (is trouwens een makkelijke "test" voor, brander erop, gloeit het materiaal op als een gek = asbest) maar deze pakking laat geen resten achter en kun je er zo van afschuiven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets