× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-09-2014 23:54 #950528 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Wel een ideaal spulletje als het echt pakkingen vervangt. Zeker als het ingewikkelde vormen betreft voor pakkingen die niet meer leverbaar zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2014 23:57 #950529 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
alleen kun je het in de automotive zelden als pakkingvervanger gebruiken omdat de dikte van de normale pakking meegenomen wordt in de constructie van de gehele assemblage. beide oppervlakken moeten ook echt vlak zijn en zonder oneffenheden anders werkt het al niet meer optimaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2014 20:03 #950692 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Ondertussen de Loctite 5922 besteld.

Verder nog geprobeerd de aftapplug te lossen, die laat zich niet zomaar verwijderen helaas, ik heb er maar niet al te veel kracht op los gelaten tot nu toe (sleutel 11 gebruikt)

Is deze bout in tegenstelling tot de waterpomp bouten sterk genoeg om met een zogenaamd dwarsgreep met glijstuk aan te vallen?

Ik heb de bout al ingespoten met wat IMAL voor wat het waard is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2014 21:29 #950696 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Goed passende dop/ringsleutel erop, onder spanning houden en dan een rake klap met de hamer geven. Dan schrikt 'ie zo los ;)
als je er een lange arm op zet en met de hand gaat drukken, bouw je de kracht te geleidelijk op, dan slip je eerder door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2014 22:36 #950698 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Ja daar zat ik ook nog even aan te denken, ik zit alleen niet zo te wachten op een zich het leplazerus schrikkende bout die tengevolge meteen bij de enkels afbreekt...

Nou ja aan de andere kant, zolang het grootste gedeelte van het schroefdraad in het blok blijft zitten is er ook weinig aan de hand, dan dat laatste beetje kvs er maar niet uit hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2018 03:41 #975567 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Mooie aanwijzing, mis alleen het stuk over afgebroken waterpomp bouten :’)
4 van de 6 braken bij mij af, gelukkig kon ik bij 3 de schroefdraad met een waterpomptang verwijderen. De laatste wou er echt niet uit, zelfs niet na vlak slijpen voor betere grip.
Nieuwe pomp dus met 5 bouten vast. Lekvrij gelukkig maar heb dan ook erg zorgvuldig de pakkingresten verwijderd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2018 19:08 #975571 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Overigens, wat ik vrij bizar vond: de waterpomp zat zo vast aan het blok dat ik drie schroevendraaiers heb verbogen, en uiteindelijk met de koevoet de pomp van de kop moest breken. Is dat normaal!?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2018 19:24 #975573 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Na al die jaren kan randapparatuur dat tegen het blok gebout zit ontzettend vast gaan zitten inderdaad. Jammer dat je zoveel tegenslag hebt gehad.

Nu heb ik nog nooit een waterpomp vervangen, maar wel andere vergelijkbare dingen. Wat ik in zo'n geval doe is eerst kruipolie aan de bouten en een nacht laten inwerken. Vervolgens een 6-kant dop met wringijzer op de boutjes, stuk stalen buis er over voor een flinke hefboom zodat je met minimale kracht spanning op zo'n boutje kunt zetten. Met 1 hand de stalen buis op spanning zetten, en met een hamer tegen het wringijzer tikken. Met veel geduld komen zo bijna alle bouten los.

De waterpomp loshalen heb je waarschijnlijk gedaan met de stukken bout waarvan de kop was afgebroken nog door de waterpomp stekend?
Als alle bouten er uit zijn kun je met een hamer op de waterpomp tikken, een grote kans dat hij dan na een paar schokken los schiet. Als het echt niet wil is de koevoet ook een prima oplossing ja.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2018 20:43 #975574 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Probleem met die waterpomp bouten is dat de koelvloeistof uiteindelijk ook bij de draden van de bouten komt als de pakking bijvoorbeeld niet goed meer is. Dat wordt vervolgens hard en na al die jaren vormt het bijna één geheel.

Wat soms helpt is de bouten warmstoken, tikken op geven of wat bart al aangaf.

Maar meestal doe ik met veel beleid de bout ietsjes los, als dat gaat dan weer vast, weer iets verder los, dan weer vast en zo blijf je de bout heen en weer wrikken.
Dat is de grootste kans dat je ze niet breekt. Toevallig een paar weken geleden nog een waterpomp vervangen op deze manier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2018 21:09 #975575 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Zoals jij het beschrijft heb ik het destijds ook gedaan Steven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets