× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-03-2012 21:46 #631860 door V300 register
How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E is gemaakt door V300 register
Ik heb de waterpomp van mijn 340 vervangen, en daar een How To van gemaakt, in de hoop dat iemand hier wat aan heeft, en mede door dit verslag zelf ook zo'n klus kan klaren.

Het gaat om een waterpomp van een B14.4 E



Bij mij was 1 van de bevistigings steunen van de kachelleiding die onder het spruitstuk doorloopt afgebroken, daar heb ik de leiding van de sloper op gemonteerd. Niet voor iedereen nodig uiteraard, maar ik neem het wel mee in dit verslag.



Goed, aan het werk. Ik vond het makkelijker om het luchtfilterhuis ook te verwijderen, zo kon ik ook makkelijker bij de leiding onder het spruitstuk. Daarna aan de onderzijde de bodemplaat verwijderd:



Daarna de grote bout van de dynamo los:



Aan de onderzijde van de dynamo bevind zich het stel mechanisme, verwijder de bout die hier zit, en dan kun je de V-snaar er zo vanaf pakken:



Een emmer of bak onder de auto plaatsen, en dan alle slangklemmen losdraaien:



Door de koelslang op deze manier stevig vast te pakken, en dan een draaiende beweging te maken met je hand, komt de koelslang los(dit kan goed vast zitten, maar de aanhouder wint)



Soms kun je deze klemmen tegen komen. Die open je door het kopje met een zijkniptang open te knippen, en dan vervolgens buig je hem zo open.



Gedemonteerd ziet het er dan zo uit:



Dan kun je de bouten van de waterpomp los gaan draaien. Ik heb ervoor gekozen de poelie pas te demonteren als ik de pomp eraf heb, door de 2 bouten achter de poelie als laatste los te draaien, krijg je al ruimte om de pomp iets baar de voorzijde van de auto te trekken, zo heb je geen last dat je geen ruimte hebt om de bout los te draaien. (je kunt er ook voor kiezen de poelie al te demonteren wanneer de pomp nog op de wagen zit, dit doe je dan door stevig te drukken op de V-snaar, en dan met sleutel 13 de 3 bouten los te draaien, schrikken werkt dan erg goed)





De kachelleiding ook gedemonteerd, en hier is hij dus afgebroken:



De "nieuwe" van de sloper, wel even netjes gemaakt. (als je het los hebt, maak je het even schoon is mijn motto)



Zoals je op deze foto ziet, zijn de 2 leidingen niet hetzelfde. laat je hierdoor niet afschrikken, de gaten met schroefdraad zijn voor beide type's al aanwezig in het onderblok:



Getuige hier de bevestiging:



Hier zit de slang aan de achterzijde er ook weer op, met een nieuwe slanglem:



Daarna gaan we de pakkingresten verwijderen(dit moet straks echt brandschoon zijn):



Dit kun je doen met een pakking krabber zoals hier op de foto. echter, dit is een rottig klusje, omdat de pakking resten hard zijn geworden, en zich echt moeilijk laten verwijderen. Neem er de tijd voor, doe je dit niet goed, dan is er grote kans op lekkage!



Echter heb ik het gedaan met dit apparaatje, een kleine schuurmachine op lucht. Dit werkt perfect en snel, maar zorg wel dat er geen troep in je blok kan komen, dus gaten afdekken!



Daarna gaan we de poelie verwijderen van de oude pomp, ik heb dit met de luchttol gedaan, dat laat hem mooi schrikken.



Weer iets van mij, maar ik maak hem dan ook even schoon:



En weer gemonteerd op de nieuwe pomp, uiteraard doen we dit niet met een zware luchtsleutel:



De thermoschakeling t.b.v. de electrische fan nieuw geplaatst:



En geplaatst (dit doe je met sleutel 22)



En dan plaatsen we de waterpomp weer terug, de 2 bouten achter de poelie had ik al terug geplaatst, dus die kun je meteen al een paar slagen geven. De 1 zegt nee, ik zeg ja tegen iets vloeibare pakking. (maar gebruik hierbij je verstand, niet teveel) Draai de bouten niet te vast! (na het warm draaien heb ik ze nog eens iets nagetrokken) Geef de boutjes voor de montage een likje koper\keramisch vet mee!



Nu plaatsen we dan de nieuwe temperatuur zender:



Vervolgens gaan we alle koelwaterslangen weer terug plaatsen. Ik heb ze allemaal gecontroleerd, en ze gemonteerd met nieuwe slangklemmen:



En dan is de pomp gemonteerd. Het is wellicht een tik van mij, maar ik wil dan altijd dat de slangklemmen netjes gedraaid zitten. (en niet schots en scheef)



Uiteraard monteren we dan nog even de (nieuwe) V-snaar:



Gemonteerd:



En dan is het het laatste afbouwen, koel water er nieuw in, ontluchten(het is een zelf ontluchter) dus mocht je gebruik maken van de Vraagbaak, negeer dan het stukje over de ontluchtings nippel in de luchtinlaat bak, begin jaren 80 is deze komen te vervallen. Kachel heet, en lekker warm laten draaien.
Na afkoeling nog even het niveau van het koelwater controleren, dit wil nog wel eens wat zakken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-03-2012 22:30 #901461 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Wellicht dat iemand hier een sticky van kan en wil maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2012 23:52 #901479 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Erg mooi en helder uitgelegd Arjen, bedankt!!

Kun je me ook vertellen waar je de thermo switch hebt gekocht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-03-2012 06:52 #901483 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E

Wouter76;195951 schreef : Erg mooi en helder uitgelegd Arjen, bedankt!!

Kun je me ook vertellen waar je de thermo switch hebt gekocht?

Zeker wel, die heb ik bij de Brezan gekocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2012 08:20 #901484 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Nu nog de slangen vervangen in een volgende stap, die zijn er ook weer!

Maar als ik je foto's in detail bekijk hebben ze nog niet al te veel last van oxidatie van het pomphuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2012 11:03 #901486 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E

Arjen850;195955 schreef : Zeker wel, die heb ik bij de Brezan gekocht.


Dank je!, kan ik die voor komende periode ook op het "to buy" lijstje zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2014 22:46 #950523 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Na wat zoeken op 'vloeibare pakking' kwam ik uit op een site met Loctite produkten en merkengeil als ik ben lijkt me dat wel wat, het volgende product zou voor zover ik ??n en ander goed begrijp goed moeten werken op de toepassing zoals bovenstaande.

LOCTITE vloeibare pakking 5922

Bekleding voor gestanste pakkingen.
Niet-verhardende pakking die helpt conventionele pakkingen effectiever te laten werken.
Droogt langzaam, blijft zacht en is gemakkelijk te demonteren.
Bestand tegen temperaturen tot 200?C. Bekijk uitvoeringen Vanaf ? 7,96 excl. btw





Trek ik daarmee de juiste conclusie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2014 23:00 #950524 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Ja, die kun je hier prima voor gebruiken. Loctite 574 is wat gangbaarder voor dit soort toepassingen maar 5922 is een goed alternatief

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2014 23:07 #950525 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Dank je Anjo, hieronder de begeleidende tekst van de 574:

LOCTITE vloeibare pakking 574

Afdichten van vlakke verbindingen tegen de hoogste drukken en alle media.
Vervangt de meeste gestanste pakkingen.
Voorkomt zetverschijnselen.
Hardt ook uit bij enige speling en bij lage temperaturen.
Verhoogt de wrijvingsco?fficient aanzienlijk tussen momentoverdragende vlakken.
Vanaf ? 21,20 excl. btw



Met name de dikgedrukte zinnen deden mijn wenkbrauwen fronsen, is het vervangen van gestanste pakkingen zoals wordt aangehaald kennelijk niet al te letterlijk te nemen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2014 23:22 #950526 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Waterpomp vervangen B14.4 E
Is afhankelijk van de kwaliteit van je pasvlak en de afwijkingen tussen de 2 te monteren delen. je kunt het ook prima als ondersteuning van een papieren of kurken pakking gebruiken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets