× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

Lees meer
01-01-2018 20:38 #973452 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Bedrading voor het lampje bij het contact slot kan wel eens heel ver weg zitten.

Ik vond hem bij mijn diesel langs de "opbergbak" onder de radio.
Tussen het stof en het plastic in zeg maar...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-01-2018 21:06 #973453 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

HipToBeSquare;248181 schreef : Leuk om te zien en lezen! De liefhebberij straalt er vanaf!


Bedankt voor de complimenten :D
Voor wat de carterventilatie betreft, het verschilt daar enorm. Als je California neemt zijn ze ontzettend streng met betrekking tot het milieu, maar in het grote deel van dat land kennen ze inderdaad minder strenge normen dan hier. Een leuk voorbeeld is mijn Harley. Typisch aan een Harley Davidson is dat deze olie gebruikt, niet wegens slijtage maar dat is zo ontworpen. Ze gebruiken een dry sump systeem met aparte olietank in plaats van een oliecarter onder het blok. Als je met veel toeren rijdt loopt de hoeveelheid olie die het blok in gepompt wordt eigenlijk over. Die overtollige olie wordt bij oudere modellen gewoon op straat gedumpt en bij nieuwere modellen in de cilinders gespoten. In California niet, daar hebben ze een retourleiding naar het oliereservoir, zoals je anno 2017 uit milieu-oogpunt wel op alle modellen zou verwachten.

Anyway, ik ben ook benieuwd of iemand zich toevallig eens heeft verdiept in de carterventilatie.

cryowim;248182 schreef : kijk ook nog es boven bij het scharnier van de achterklep daar zitten 2 platen op elkaar als daar zoals bij mij een kier zit loopt er water door de koker onder het gootje en komt dan bij het achterlicht in de koffer


Dank voor de tip! Bedoel je dan dat het water door de achterklep loopt, of bedoel je dat het water door de carrosserie loopt?

Steven340;248183 schreef : Bedrading voor het lampje bij het contact slot kan wel eens heel ver weg zitten.

Ik vond hem bij mijn diesel langs de "opbergbak" onder de radio.
Tussen het stof en het plastic in zeg maar...


Goed om te weten Steven! Toevallig heb ik daar gekeken en niet gevonden. Weet jij heel toevallig uit je hoofd welke kleur draden het zijn?
Ik heb wel helemaal aan de linkerkant een stekker gevonden met 2 haaks op elkaar staande contacten, ik geloof onderandere met een rode draad. Echter is die nooit lang genoeg om bij het lampje te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-01-2018 16:58 #973462 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Vandaag heb ik het de elektronica verder in orde gemaakt. De moderne geluidsinstallatie is nu volledig verwijderd. Mocht iemand interesse hebben in een goede jong gebruikte Sony radio/cd-speler, een hoedenplank met grote Pioneer speakers en 2 kleine Pioneer speakers die de speakers in de portieren vervangen, geef maar een gil! Er staat ook een advertentie in onze advertentierubriek. In mijn auto is het in elk geval weer origineel, en klaar voor een originele radio. Waarschijnlijk ga ik die uit mijn GL Special halen en in de GL Special zo'n luxe radio zetten.

De oude geluidsinstallatie:


Verder ben ik er achter gekomen dat het lekkageprobleem wel minder is, maar nog niet is opgelost :snif: Naar aanleiding van de tip van cryowim heb ik de bevestiging van scharnieren op de achterklep vast even afgekit. Baat het niet dan schaadt het niet. Dit probleem heeft nu toch wel de prioriteit. Zo lang de auto lekt is het niet zo verstandig om al wat aan de roest te doen. Anders is de kans vrij groot dat het gewoon wéér gaat roesten.

Ten slotte heb ik vandaag een flink stuk met de auto gereden, en dat doet hij ontzettend goed. Ondanks 214.000 kilometer op de teller voelt het motortje nog heerlijk fel en fris aan. Ook heb ik even getankt. Volgens mij zat er wel erg oude benzine in, want bij thuiskomst liep hij een stuk beter dan daarvoor. Zoveel beter dat ik het stationair toerental weer een beetje terug heb kunnen draaien.
Aan de andere kant, als ik het voor het zeggen had zou een 1.4 met 4-bak niet mijn keuze zijn. Een variomatic rijdt toch fijner, trekt vlotter op ook. Een 300-serie heeft als nadeel dat je, ten opzichte van moderne auto's, wat meer tijd nodig hebt om te schakelen. De persoon achter het hoepeltje moet nog wat meer werken dan tegenwoordig. Met een variomatic heb je dat stukje tijdverlies niet. Een 1.7 heeft dat tijdverlies ook, maar heeft gevoelsmatig net dat stukje koppel en souplesse van de motor extra om te compenseren. Maar misschien ben ik ook wel te veel luxe gewend :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-01-2018 19:17 #973467 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Ziet d'r uit als 'n leuk project, en dat op een wagen met best wat kilometers. Ik ga het project zeker volgen, daar kan ik zelf waarschijnlijk nog wat van leren ook.
En ook grappig om zo'n "Wheeler Dealer' idee d'r doorheen te gooien. Da's weer eens wat anders.
In ieder geval veel plezier en succes met de 340!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-01-2018 22:27 #973471 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Bart, je bent een held, haha... wéér zo'n ding op de plas staan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-01-2018 22:52 #973473 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

Marty360GLS;248200 schreef : Ziet d'r uit als 'n leuk project, en dat op een wagen met best wat kilometers. Ik ga het project zeker volgen, daar kan ik zelf waarschijnlijk nog wat van leren ook.
En ook grappig om zo'n "Wheeler Dealer' idee d'r doorheen te gooien. Da's weer eens wat anders.
In ieder geval veel plezier en succes met de 340!


Bedankt :D

De motor heeft inderdaad veel kilometers gedraaid. Dat is op zich best jammer gezien het Wheeler Dealer aspect, want dat drukt de verkoopwaarde vaak enorm. Aan de andere kant vind ik het zelf eerder positief. 214.000 kilometers verdeelt over 32 jaar is gemiddeld 6.687,5 kilometer per jaar. Dat is nog steeds nietveel, maar wel genoeg om te zorgen dat er niet van alles vast gaat zitten. Ook zijn er al veel dingen vervangen. De remmen, om maar een voorbeeld te nemen, zullen waarschijnlijk beter zijn dan de gemiddelde auto met een ton op de teller omdat ze bij deze nog geen 50.000km geleden zijn vervangen. Ook handremkabel-ellende zal dit exemplaar niet kennen, die zitten er ook nieuw op. Ook vloeistoffen zijn altijd jaarlijks vervangen, geen gomvorming in carburateur en motor dus, etc. Mijn rode 340 GL Special had bij aankoop slechts 115.000 kilometer gelopen, en eigenlijk heb ik daar veel meer dingen van kunnen vervangen omdat ze gewoon vast zaten, rubbers poreus geworden, rare rotte stukken door het stilstaan,...

Eigenlijk is het gewoon jammer dat men in Nederland een auto al afschrijft bij 150.000 kilometer, en naar de sloop doet met 200.000 kilometer ''omdat hij zoveel gelopen heeft'', terwijl de meeste makkelijk het dubbele aantal kilometers aankunnen. In de VS bijvoorbeeld geldt een beetje het zelfde, maar dan met 150.000 en 200.000 miles (resp. 240.000km en 320.000km), terwijl ook die auto's veel meer aankunnen.

Bottom line maakt het aantal kilometers eigenlijk niks uit behalve voor de verkoopprijs. Als je een auto netjes bij blijft houden kunnen ze misschien wel miljoenen kilometers meegaan. De compressie van de motor is goed, ik ben de getallen vergeten maar in alle cilinders het zelfde. Daar kun je eigenlijk veel meer uit afleiden over de staat van de motor dan dat je kunt van de kilometerstand.

Alexdepalex;248204 schreef : Bart, je bent een held, haha... wéér zo'n ding op de plas staan!


Bedankt Alex :)
Met was eigenlijk de bedoeling om er eentje minder te hebben staan, maar ja, wat doe je er aan he :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2018 15:14 #973478 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Mooi dat deze 340 bij jou terecht is gekomen. De auto komt uit Reusel toch?

Ik blijf je topic volgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2018 15:16 #973479 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

NickN;248211 schreef : Mooi dat deze 340 bij jou terecht is gekomen. De auto komt uit Reusel toch?

Ik blijf je topic volgen!


Deze 340 komt inderdaad uit Reusel. Ken je deze auto of de vorige eigenaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2018 15:26 #973480 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

General Custom;248212 schreef : Deze 340 komt inderdaad uit Reusel. Ken je deze auto of de vorige eigenaar?


Heb contact gehad met de eigenaar toen hij net te koop kwam, kwam niet tot een deal dus ben ook niet meer gaan kijken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2018 15:38 #973481 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

NickN;248213 schreef : Heb contact gehad met de eigenaar toen hij net te koop kwam, kwam niet tot een deal dus ben ook niet meer gaan kijken...


Aha, hij vertelde inderdaad dat er meer mensen waren waarbij het niet gelukt was om er uit te komen.
Nu vond ik ook eerlijk gezegd wel dat de vraagprijs van 700 euro vrij pittig was gezien de algehele staat van de auto. Ik had aanvankelijk de helft geboden, voor als hij anders naar de sloop zou gaan. Voor 50 euro extra mocht ik de 340 komen halen, dus toen heb ik dat toch maar gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets