× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2017 07:20 #973434 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Dank je Leon, dat komt wel goed :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2017 10:17 #973435 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Daar kun je inderdaad een zeer leuke auto van maken. Sowieso ben ik fan van de twee deurs uitvoering. Ook een handbak zie je niet veel meer. De kleur is zeer mooi, zeker na een correcte poetsbeurt.
Maar waarom opknappen en weer verkopen? Je stopt er een boel vrije tijd, geld en onderdelen in. Die onderdelen komen ooit later bij jouw eigen auto's van pas. Dan zijn de onderdelen inmiddels schaars en duur. Daarnaast denk ik ook dat je weinig tot geen winst zult maken. Diegene die de auto van je koopt, is spekkoper. Je maakt wel winst als je hem in deze staat direct doorverkoopt (de Gas Monkey doorverkoop). Het aankoopbedrag is dusdanig laag, dat je wel wat over zult houden.
Wheeler Dealers rekenen nooit de arbeidsuren, reis- en transportkosten (want hoe komt een auto anders in de werkplaats ?) en onderdelen uit eigen werkplaats mee. Per saldo zullen ze eerder verlies dan winst maken op veel van hun projectjes. Het doel van dit (wel leuke en interessante) programma is het weer tot leven wekken van auto's. Gezien de vergoeding van Discovery moet dat financieel wel mogelijk zijn.
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar volgens mij zijn de vaste lasten voor deze oldtimer in het overgangstarief best te overzien. Je moet alleen een goede stallingsplek hebben. Mocht je hem toch houden, is een ander motorblok met minder kilometers misschien een optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2017 17:43 #973436 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Bedankt voor je reactie, het is inderdaad een leuke!

Voor wat het opknappen en verkopen betreft, ik ken mezelf een beetje. Dit is wat men noemt ''de ontkenningsfase''. Het idee is opknappen en verkopen, maar uiteindelijk zal het toch wel weer opknappen en zelf blijven rijden worden... Zucht... :f

Wat zeker niet de bedoeling is is de auto in deze toestand verkopen. Sowieso heb ik de vorige eigenaar beloofd om er iets moois van te maken mits dit financieel haalbaar is. Ik ben iemand die zich wat dat betreft ouderwets aan zijn woord houdt. Bovendien, wat tevens het nadeel is van het sleutelen aan oude Volvo's, sleutelen is leuk! Zo'n auto opknappen geeft een hoop voldoening, en als je het goed doet hoeft er de eerste 10 jaar niet meer gesleuteld te worden. Het is gewoon mooi voor een kantoorpik als ik om voor de afwisseling iets op te knappen met de handen. Dat gehobby hoef ik niet financieel terug te zien.

Over de stallingsplek, de auto zit nu in de reguliere belasting omdat dat in principe niks duurder is. De andere 340´s staan voor zo´n €200 per jaar per auto gestald. Tel daarbij de €75 kwarttarief belasting bij op, en het scheelt slechts bizar weinig met het normale belastingtarief aan €300 per jaar. Ik heb dus voorlopig de keuze gemaakt om deze 340 gewoon aan straat te parkeren. Als je garage niet zo vol staat als die van mij is het natuurlijk wel een enorm interessante auto om als oldtimer in de overgangsregeling te rijden.

Een motorblok met minder kilometers is op termijn wel een idee. Zeker omdat deze, ondanks dat het door een professionele garage is gedaan, zéér gebrekkig onderhouden blijkt. Alles zit aan elkaar getapet en getyrapt, allemaal van die gekke goedkope oplossingen waar vervolgens wel de hoofdprijs voor is gerekend op de factuur. Aan de andere kant, zolang dit motortje het doet doet hij het. Ik heb een 340 met net geen 150.000km en eentje met 135.000km, beiden als nieuw. Ik vind het eigenlijk ook wel leuk als ik er straks ook eentje heb met een kilometerstand waarvan iedereen zich afvraagt hoe dat mogelijk is.

O jee, het lijkt er nu écht op dat de ontkenningsfase op zijn einde loopt :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2017 18:00 #973437 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Ik lees het al, dat wordt autogewijs gezien smikkelen en smullen!

Mooi initiatief om deze 340 op te knappen en uiteindelijk te zorgen dat een volgende eigenaar er weer jaren mee vooruit kan!

Vwb het laten zien van een Excel sheet, even via een printscreen en kaderen in Paint er één of meerdere jpeg's van maken, is dat wat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2017 18:06 #973438 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

Wouter76;248168 schreef : Ik lees het al, dat wordt autogewijs gezien smikkelen en smullen!

Mooi initiatief om deze 340 op te knappen en uiteindelijk te zorgen dat een volgende eigenaar er weer jaren mee vooruit kan!

Vwb het laten zien van een Excel sheet, even via een printscreen en kaderen in Paint er één of meerdere jpeg's van maken, is dat wat?


Bedankt Wouter, ik hoop dat jullie het net zo smikkelen en smullen vinden als ik :D

Over de excel, ik had deze op jou manier via paint als afbeelding op het forum gezet. Echter, om hem passend op een afbeelding te krijgen moet ik ik de grootte waarmee hij in excel verschijnt aanpassen. Het gevolg is dat eurotekens worden weergegeven als streepjes die op het cijfer ''1'' lijken, en datums worden weergegeven als het een hekje. Ik houd hem op de computer wel bij, maar ik moet even puzzelen om hem op het forum te kunnen slingeren. Wordt vervolgt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2017 18:23 #973439 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Voor Excel moet je de celeigenschapoen aanpassen. Klik helemaal linksboven op het hokje voor de A en boven regel 1. Hiermee selecteer je het hele tabblad. Klik nu met de rechtermuisknop ergens in het tabblad. Kies celeigenschappen, dan de 2e optie en dan vink terugloop aan. Als je nu kolommen smaller maakt dan de inhoud breed is wordt de inhoud verdeelt over meer 'regels'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2017 18:30 #973440 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Ik zal het eens proberen, bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-01-2018 14:07 #973449 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Afgelopen dagen ben ik weer lekker bezig geweest met de 340. Er blijkt water te lekken in de kofferbak, het komt van boven, waar het langs de binnenkant van het rubber naar beneden loopt en boven het rechterachterlicht de kofferbak in loopt. Het rubber was nog goed en de rand waar het rubber op zat niet rot. Ik heb besloten om er eens ruitenrubberkit tussen te spuiten, en dat lijkt te werken!

De beurt is ook afgemaakt, op de oliewissel na. Er zit genoeg olie in en hoewel die niet nieuw meer is, denk ik dat ik daar prima even mee kan wachten tot het wat warmer is buiten. Aangezien ik aan straat sleutel is dat wel prettig.
Bij het uitvoeren van de beurt kwam ik er achter dat er ontzettend veel achterstallig onderhoud is. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het lijkt er op of de garage die het onderhoud heeft uitgevoerd wel alles heeft gefactureerd maar niet alles heeft uitgevoerd. Zo waren de bougies luchtfilter en verdelerkap echt dramatisch. Tevens ben ik nog wat matige reparaties tegengekomen. Zo was het blaasbalgje van de binnenluchtcirculatie afgedopt terwijl het nog gewoon werkte. Ook het T-stukje vande ventilatie op het kleppendeksel was gebroken, en door iemand "gerepareerd" door een stukje slang door het onstane gaatje naar binnen te wurmen. Dat heb ik dus ook maar gelijk vervangen. Tevens de vraag daarbij: waarom worden dampen hier eigenlijk actief afgezogen naar het luchtfilter? Is dat enkel uit milieu-oogpunt of heeft dat ook nog een toegevoegde waarde? Op Amerikaanse auto's zie je vaak 'breathers' zitten wat eigenlijk gewoon een open verbinding tussen kleppendeksel en buitenlucht met een filtertje er tussen. Het voordeel daarvan is dat je geen vacuüm nodig hebt en geen olie in je inlaat krijgt.

Toen was het tijd om aan het interieur te beginnen, en wel mijn favoriet: elektro. Je zult het wel raden: radiostekker weg! Deze auto heeft oorspronkelijk geen radio gehad gezien het gebrek aan een antenne. Achteraf is er een kwalitatief goede geluidsinstallatie ingezet op een kwalitatief zeer matige manier. Op de foto's kun je zien hoe... Stekker afgeknipt, kroonsteentjes, gekke kleuren draden, speaker hing los in get voetenpaneel en nog meer vloeken in de Volvo-kerk wat ik jullie zal besparen. Ik heb het meteen grondig aangepakt: heel de meuk er uit, en een originele stekker geplaatst. Wat me hierbij opviel, deze auto heeft één dikkere geschakelde +12V in plaats van de 2 dunne doorverbonden draden die ik uit de andere auto's ken. BTW, als je een sloper ziet met de originele stekker er aan, ruim afknippen en meenemen want die worden schaars. Wat ik wel een hele mooie oplossing vind is de antenne, die zit tegen de ruit boven waar de binnenspiegel hoort te zitten. Veel fraaier dan zo'n spriet op het dak. Die heb ik dus maar behouden.
Die prachtige nieuwe stekker heeft overigens nu geen functie. Ik heb hier enkel een stel luxe CR406 radio's liggen, dat past niet bij een DL vind ik. Even uitkijken of ik nog eens wat tegenkom dus. Voor nu een blind afdekplaatje.

Omdat ik voor het weghalen van die bekabeling toch al aan het slopen was, gelijk maar even wat kleine dingetjes gedaan: chokeknop vervangen door een originele, de optionele lange tunnelconsole geplaatst (zo'n blote handrem vind ik geen porum),... Enkel het lampje bij het contactslot is niet gelukt, daar kon ik de bedrading niet van vinden. Ik had verwacht dat deze wel voorbereid zou zijn maar helaas niet dus.

Nu nog een weekje vakantie vieren, dus later meer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-01-2018 15:52 #973450 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Leuk om te zien en lezen! De liefhebberij straalt er vanaf!
Die carterventilatie dient, voor zover mijn (zeer) beperkte kennis reikt, om onverbrande dampen alsnog te verbranden en daarnaast te voorkomen dat de druk onder het kleppendeksel te groot wordt. Het verschil met die Amerikanen komt (gok ik) omdat het milieu daar wat minder belangrijk werd/wordt gevonden...
Ik wacht samen met je op iemand die het definitieve antwoord weet te geven ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-01-2018 19:32 #973451 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
kijk ook nog es boven bij het scharnier van de achterklep daar zitten 2 platen op elkaar als daar zoals bij mij een kier zit loopt er water door de koker onder het gootje en komt dan bij het achterlicht in de koffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets