× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2017 23:21 #634778 door V300 register
Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special is gemaakt door V300 register
Kijk eens aan, het bloed kruipt weer waar het niet gaan kan. Bart's 3e Special en 4e speciale uitvoering alweer. Een sloopredder :D

Eigenlijk was ik helemaal niet van plan een 3e 340 in bezit te gaan hebben, maar ooit komt er iets op je pad wat je niet kunt weigeren. Zo was er deze 340 door een mede-clublid in onze eigen advertentierubriek gezet. Een auto waar relatief goed voor is gezorgd, maar welke helaas intussen toch wel wat achterstallig onderhoud kent. Hij moest weg wegens het wegvallen van een mogelijkheid tot stalling, en dus de mogelijkheid tot deelname aan de overgangsregeling oldtimerbelasting. Bij voorkeur moest de 340 voor het einde van het jaar verdwijnen, anders zou deze waarschijnlijk op de sloop eindigen. Dat laatste vond ik toch wel echt zonde van zo'n strakke roestarme auto.

De auto
Ik kan er niet omheen, ik heb nog nooit een 300-serie gehad welke géén speciale uitvoering betreft. Zo ook dit model, een 340 DL Special uit 1986. Speciale opties uit dat pakket zijn bijvoorbeeld metallic lak (inclusief gespoten tankdop), een striping, centrale vergrendeling, getint glas, koplampwissers,... Dat soort spul. Eigenlijk maakt zo'n uitvoering niet eens zo gek veel uit met een GL, al heeft de GL wel kwalitatief betere bekleding. Ook mis ik de toerenteller en 5e versnelling een beetje.





Die handgeschakelde versnellingsbak is echter wél iets wat deze auto bijzonder maakt. Een originele 1.4 handgeschakeld zie je schijnbaar niet zo veel. Ik zit er echter wel aan te denken om er een 5-bak onder te hangen, dat rijdt op de snelweg toch wat rustiger dan een 4-bak. Overigens schakelt de 4-bak nog wel prima.
Voor deze 4-bak zit een B14.4E-motor. Voor mij een rede waarom ik vind dat ik hier geen miskoop aan kon doen, ik heb nog een auto met zo'n motor. Mocht dit project nou echt helemaal niks worden, dan heb ik in elk geval nog een enorme bult reserve-onderdelen om voor de andere 340's te gebruiken. Het motortje heeft in al die jaren intussen wel 214.000 kilometers ervaring opgedaan, maar wat totaal niet te merken is. Hij is feller dan mijn GL Special! Dat is overigens prima te verklaren omdat deze geen variomatic of katalysator heeft zoals de GL Special uit 1990 wel heeft.





Dit is een auto met een geschiedenis, nog zoiets wat ik leuk vind. De auto is zeker de laatste 10 jaar, en met grote waarschijnlijkheid de laatste ruime 20 jaar van iemand geweest in een straal van 10 kilometer rond waar ik woon. Naar wat ik vermoed één van de eerste 340's die ik heb gezien toen ik een klein manneke was. Leuk is ook dat er van de laatste 9 jaar alle facturen, keuringsrapporten, aankoopbonnetjes en documenten bij zitten. Een prachtige kijk in de historie van zo'n auto en een hoop bedrijven waarmee ik zelf ook bekend ben.



Waarom opknapproject?
Vooral de binnenkant doet enigszins uitgeleefd aan. De voorstoelen zijn gescheurd op meerdere plaatsen, vrij troosteloos. Ook het deurpaneel linksvoor hangt op half 11 door een ietwat matig uitgevoerde reparatie van het slot. Hier is jaren geen aandacht aan besteed. Er zijn tal van kleine dingetjes, geen originele chokeknop bijvoorbeeld, geen originele radio, enorm lelijke grote speakers in de hoedenplank, afbrokkelende stukken plastic, dat werk. Wanneer je de auto van buiten ziet krijg je best een nette eerste indruk, het interieur vaagt die indruk metéén van tafel. Het leuke wat dat betreft is natuurlijk wel dat ik zelf nog veel heb liggen, en dat er ook nog enorm veel voor te krijgen is voor nette prijzen. Zo wil ik de stoelen en achterbank vervangen door bekleding met een wat meer slijtvaste stof, bijvoorbeeld van een late 340 Special. Ook het deurpaneel linksvoor is naar mijn mening te beschadigd om te redden. Als dat weer in orde is denk ik dat de auto er gelijk een stuk beter uitziet.





Motorisch loopt en rijdt de auto prima. Op de rijdbaarheid is in al die jaren niet beschadigd. Zowat al die oude auto dingetjes zijn volgens de facturen de laatste jaren wel vervangen; banden, remmen, stuurkogels, handremkabels, homokineet, dat werk. Hij rijdt dan ook prima! De enige problemen zijn dat de uitlijning bij rechtuit rijden nét wat afwijkt naar rechts, zwetende brandstofslangetjes, de koppeling grijpt hoog aan (waarvoor ik al een goede tip om af te stellen van Steven heb gekregen, bedankt!), en de koude start gaat niet zo mooi als bij mijn GL Special.
Dat laatste zou natuurlijk ook zomaar eens kunnen komen door achterstallig onderhoud, want een grote beurt is zeker geen overbodige luxe. Mij viel op dat de motor niet mooi op temperatuur bleef, bleek het metalen deel van de reservoirdop bijna weggeroest te zijn. Toen ik verder ging kijken was de thermostaat ook al ver heen. Vanmiddag heb ik dan ook meteen de thermostaat vervangen, de tuinslang een half uur in het koelsysteem gehangen, en afgevuld met nieuwe koelvloeistof. Dat ging met een proefrit van een half uurtje goed, maar toen dook de temperatuurmeter toch weer onder kwart. Ik denk dat ik eens een wat zwaardere schoonmaakmethode probeer, vaatwaspoeder schijnt het goed te doen. Ook de motorolie bleek pikzwart.



Zoals ik had gezegd, qua carrosserie is de auto eigenlijk heel netjes in orde. Qua laswerk heeft hij 3 punten: een gat in de wielkast linksachter naar de dorpel, een kleine beginnende plek onder de voorruit, en een rotte wielkastrand rechtsachter. Daarnaast zijn er wat oppervlakkige beschadigingen die ik zelf wil aanpakken. Afgaande op wat de andere Volvo's zoal hebben gekost verwacht ik hier een kostenpost van om en nabij €150 als ik het zelf afwerk. Een wielkastrand is inmiddels gekocht.



Wat zijn de plannen?
Ik wil een uitdaging. Dit is een auto welke ik graag wil gaan opknappen, intussen een aantal maanden mee rijden, en op zijn tijd verkopen als er een liefhebber voor komt. De Wheeler Dealer uithangen. Ik kon hem voor een mooie prijs (bijna schrootprijs) kopen, hij valt onder de overgangsregeling, qua carrosserie is er weinig werk. Ik denk dat het te doen is om deze auto ondanks de hoge kilometerstand, voor een redelijke prijs op de weg te houden. De uitdaging die ik stel is de totaalprijs van dit project inclusief aankoop en reparaties onder de verkoopprijs te houden, maar vooral ook om deze 340 weer een mooie toekomst te kunnen bezorgen. Qua verkoopprijs verwacht ik €850 te kunnen krijgen als hij netjes is.

De regels van het spelletje:
-wat ik moet kopen wordt qua prijs gewoon 1:1 doorberekend
-wat ik al heb liggen (en dat is veel) ga ik waarderen voor de vorm van het spel
-wat van de auto af komt en in de garage verdwijnt ga ik ook waarderen en dat geld komt bij het budget
-mijn werkuren worden uiteraard niet geteld
-Alles moet kwalitatief goed gemaakt worden, geen slechte reparaties o.w.v. het budget
-Als de totaalprijs over de €1000 heen gaat stopt het project wegens niet rendabel. De auto wordt dan verkocht of onderdelen verdwijnen in de opslag of een tussenvorm daarvan.

Het Wheeler Dealer spel is de uitdaging, het uiteindelijke doel is een kwalitatief goede auto maken die er weer jaren tegen kan :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2017 23:38 #973425 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

General Custom;248155 schreef : Wat zijn de plannen?
Ik wil een uitdaging. Dit is een auto welke ik graag wil gaan opknappen, intussen een aantal maanden mee rijden, en op zijn tijd verkopen als er een liefhebber voor komt. De Wheeler Dealer uithangen. Ik kon hem voor een mooie prijs (bijna schrootprijs) kopen, hij valt onder de overgangsregeling, qua carrosserie is er weinig werk. Ik denk dat het te doen is om deze auto ondanks de hoge kilometerstand, voor een redelijke prijs op de weg te houden. De uitdaging die ik stel is de totaalprijs van dit project inclusief aankoop en reparaties onder de verkoopprijs te houden, maar vooral ook om deze 340 weer een mooie toekomst te kunnen bezorgen. Qua verkoopprijs verwacht ik €850 te kunnen krijgen als hij netjes is.

De regels van het spelletje:
-wat ik moet kopen wordt qua prijs gewoon 1:1 doorberekend
-wat ik al heb liggen (en dat is veel) ga ik waarderen voor de vorm van het spel
-wat van de auto af komt en in de garage verdwijnt ga ik ook waarderen en dat geld komt bij het budget
-mijn werkuren worden uiteraard niet geteld
-Alles moet kwalitatief goed gemaakt worden, geen slechte reparaties o.w.v. het budget
-Als de totaalprijs over de €1000 heen gaat stopt het project wegens niet rendabel. De auto wordt dan verkocht of onderdelen verdwijnen in de opslag of een tussenvorm daarvan.

Het Wheeler Dealer spel is de uitdaging, het uiteindelijke doel is een kwalitatief goede auto maken die er weer jaren tegen kan :D


Bij de eerste raming is direct te zien dat de kostenraming nog een echte uitdaging wordt :snif:
(Let wel, de hekjes waren in excel de montagedatum, de lage verticale streepjes eurotekens)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2017 23:51 #973426 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Dat is toch geen sloopredder? Heeft nog gewoon een half jaar APK.
Ik maak meestal ook zo'n kostenraming. Het loopt echter snel op
als de auto in kwestie niet start, rijdt en remt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2017 00:01 #973427 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

François;248157 schreef : Dat is toch geen sloopredder? Heeft nog gewoon een half jaar APK.


Mijns inziens is een sloopredder een auto die je koopt om deze van de sloop te redden François, ongeacht de apk. Als ik hem niet had gekocht was hij waarschijnlijk op de sloop beland, aldus de vorige eigenaar. Het enige verschil is dit keer dat de sloop niet zo zeer zou zijn om technische redenen, maar wel om economische redenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2017 00:31 #973428 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Ik betwijfel of de vorige eigenaar de auto voor de sloopprijs weg zou hebben gedaan.
Als jij de auto niet had gekocht, had een ander hem gekocht. Voor mij is dit meer
een opknapper, een buitenkans, een bargain.
Een sloopredder moet er voor mijn gevoel erger aan toe zijn dan deze 340.

Ondanks dit meningsverschil over de definitie, steun ik je plannen van harte.
Durf je open kaart te spelen over de werkelijke kosten? Bij mij eindigt dit soort projecten
meestal dik in de min.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2017 08:38 #973429 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Dank je François!
Ik durf wel open kaart te spelen over de kosten, alleen nog even kijken hoe ik het lijstje fatsoenlijk op het forum krijg. Excel als afbeelding werkt niet zo lekker.

Om het belangrijkste vast even op te sommen: de aanschaf was €400 inclusief een bult reserve onderdelen. In mijn budgettering kom ik op een ruime 1000 euro inclusief aankoop en 3 maanden vaste lasten. Ik moet de reserve onderdelen en dingen er er af gaan nog even inventariseren, maar een ruwe schatting levert een klein verlies van ongeveer 50 euro op bij een verkoopprijs van 850 euro.

De effectieve kosten liggen natuurlijk veel lager omdat ik nog een berg spul in mijn garage heb liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2017 14:54 #973430 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Omdat het nu niet echt sleutelweer was ben ik maar op pad gegaan voor onderdelen.
In Uden kon ik via marktplaats een partijtje ophalen voor €25, vooral interessant omdat er wat vario-spul bij zit. Zo ongeveer het complete vacuümsysteem tot aan de variomatic is aanwezig. Een leuke bijkomstigheid zijn álle koelslangen van de 1.4, wat nieuwe thermostaatjes, een rembekrachtiger inclusief hoofdremcilinder,... én koplampen. Die laatste blijken duplolampen te hebben, maar ook reflectoren in nieuwstaat. Wellicht toch interessant om te gebruiken dus. Iemand een idee of je de reflector over kunt zetten naar een halogeen-koplamp?







Ten slotte ook nog een gulle gift van autosloperij van Zutphen uit Veghel. Ik ben hier gelijk even gaan kijken voor een DL hoedenplank, een deurkaart en de witte B-stijl kapjes die ik mis. Helaas konden ze me niet helpen met de deurkaart of kapjes. Wel met de hoedenplank en de aluminium buis tussen de luchtinlaat en het motorblok. Niet de mooiste exemplaren, maar ik mocht ze gratis meenemen.



Hopen dat het vanmiddag nog een beetje sleutelweer wordt :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 15:58 #973431 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Reflector is specefiek duplo of halogeen, niet uitwisselbaar i.v.m. het gat in de reflector voor de lamp fitting.

Deze is in diameter verschillend.
Zo te zien zijn die zwarte lampen ook voor de "oude" facelift bedoeld.
Je kunt ze wel gebruiken, maar moet je een gat boren in het lipje voor de gril bevestiging.

Maar als deze al duplo zijn zou ik ze bewaren. Nette duplo lampen kom je nog maar zelden tegen.
Ook omdat ze vanaf 1986 en jonger geen duplo meer hadden.

En anders wil ik ze graag van je overnemen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2017 16:27 #973432 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Ik heb nog flink wat koplampen liggen Steven, dus als dit een zeldzaamheid is dan blijf ik hier vanaf. Als jij ze kunt gebruiken, geef maar een gil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2017 20:28 #973433 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Gefeliciteerd! Een mooi project lijkt me...
In elk geval (los van de Wheeler Dealer game) heel veel plezier ermee/ervan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets