× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Jannicks derde poging... Volvo 340

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2018 22:55 #975036 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Ik ben twee of drie jaar geleden met mijn 340 toentertijd ook naar Harrie Arendsen geweest om twee nieuwe riemen eronder te leggen. Ze moesten wel even kijken hoe het moest, maar het lukte ze wel. Maar ik wil het toch een keertje zelf kunnen. :p

De moer is er inderdaad nog af, ik probeer de twee schijven van de rechterkant op de as van de secundaire te krijgen. Ik zal kijken of ik ze nog een stukje verder kan bijstellen. Dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-04-2018 05:44 #975040 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340

VolvoDordt;249844 schreef : Zodat je hem hierna kan verzieken voor de Carbagerun, jammer Jannick.


Ik vind dat niet verzieken. Het is zelfs eerder reclame om de 340 bij mensen onder de aandacht te trekken. Het is bovendien niet zo dat je met de Carbagerun een auto kapot gaat rijden, het is eigenlijk gewoon een leuke laagdrempelige rally.
Het zou wel zonde zijn als Jannick de auto zou gaan verzieken door te bangerracen, een middag 'plezier' en dan door de schredder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-04-2018 00:09 #975056 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340

Erik;249849 schreef : de In dat geval moet je de riem heel hard in de primair trekken en dan over de trommel van secondair werken. Als iemand anders ondertussen de primair kan draaien lukt het iets makkelijker.


Zo moet het dus in ieder geval niet...

Om de riem te monteren moet je de secundaire schijven spreiden. Een super handige tool daarvoor is de "schijvenspreider" die via de dafclub verkocht wordt.
Alternatief kun je ook de riem tussen de poelie trekken, maar dat gaat een stuk lastiger als de riem los ligt. Als het lukt om een dop 19mm tussen de schijven te klemmen is de afstand groot genoeg om de riem op je gemak te monteren.

Via de rand van de secundaire erop wringen als een band op een velg is NIET correct. Je sloopt de riem en je schijven ermee zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2018 23:36 #975060 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
En dan eerst bij de secundair de riem er op en dan de primair

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-04-2018 09:25 #975064 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Nee, gewoon de instructies van het werkplaatshandboek volgen.

Eerst de riem op de primaire schijven, deze trek je met de hand open. Daarna kun je de riem iets kantelen en tussen de spleet boven de secundaire schijf door schuiven zodat de riem ook aan de onderkant over de schijf gehaald kan worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2018 23:49 #975077 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Ik blijf toch moeite houden met die korte, brede riemen die je bij een handelaar in Limburg kan kopen. Ik trek ze in de primair en dan nog lukt het met moeite. Ik snap toch niet helemaal wat er dan verkeerd gaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-04-2018 02:11 #975122 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Jannicks derde poging... Volvo 340

Erik;249893 schreef : Ik blijf toch moeite houden met die korte, brede riemen die je bij een handelaar in Limburg kan kopen. Ik trek ze in de primair en dan nog lukt het met moeite. Ik snap toch niet helemaal wat er dan verkeerd gaat?


Je moet natuurlijk ook de afstand tussen de twee bakken niet vergeten in te korten, bevestiging aan de kas lossen en centrale stelschroef (dikke bout met moeten tussen de twee bakken) tot uiterste draaien, bakken naar elkaar toe schuiven.
Dat tool dat Wouter omschrijft is super handig, maar als je kracht hebt (had ik vroeger) dan trek je inderdaad de riemen ertussen, dop 19 of 22 in het midden van de primaire, kun je de riemen er met wat klooien zo uit krijgen.
Veilig is het niet en ga altijd liever met het tool te werk.

Maar je hebt op het forum vast en mooie howto staan, welke veel duidelijker zijn dat al die ervaringsdeskundige verhalen. ;)

(Ik dacht dat er altijd een howto was m.b.t. riemen vervangen, maar ik kan er niet meer bij?)

Wat ik in eerste instantie dacht toen ik las dat de moer van de secundaire eraf liep en de secundaire schijf tegen de kas aan liep, is dat de secundaire schijf was losgelopen. Wat ik al eens heb gehad. Vastlassen van zo'n moer kan tijdelijk helpen, maar de sec. kan de moer ook opvreten en dan wordt het tijd voor een andere secundaire.

Jannick;249828 schreef : Een jaar geleden is dus de moer van de rechterkant van de secundaire variomaat afgelopen. Nu probeer ik dat ding er weer op te krijgen, maar ik krijg met geen mogelijkheid de twee schijven weer goed op de as. Het lijkt alsof ie tegen het chassis bovenin aanklemt. Moet je het subframe met 1 boutje loshalen zodat er genoeg ruimte is? Of is er een andere oplossing?




Hè?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2018 16:36 #975189 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Ik had niet genoeg ruimte om de buitenste schijf aan de rechterkant van de auto over de as te schuiven. Maar dat is nu gelukt... Denk ik :)

Enige probleem is nu dat de binnenste schijf met geen mogelijkheid meer in wil schikken. Met geen enkele lijmtang lijk ik 'm "in" te kunnen drukken zodat de moer erop kan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2018 18:36 #975192 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Alles onder de auto vandaan gehaald, en de keuze gemaakt dat ik het even aan de professional over laat. Morgen alvast olie/oliefilter/benzinefilter vervangen, nieuwe rotor/verdeelkap en nieuwe bougies plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2018 02:13 #975752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
De auto is weer gelast en APK gekeurd door Erik :-) Wel een nieuw geluid, bij het optrekken een getik. Gelukkig weten we ook al wat het waarschijnlijk is. Wat ben ik blij om na 4000 kilometer in een Volkswagen Polo weer in mijn 340 te kunnen rijden. Glimlach van oor tot oor :)

Enfin... Net de tank volgegooid, en wat ging er veel in... Veel te veel dacht ik, en dat klopt ook:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/34475263_10204855281778738_8995883630823735296_n.jpg?_nc_cat=0&oh=d3bf63e08a6c1a882464c227c30f2e68&oe=5BAF3CEA

Geen idee of de foto goed te zien is, maar daar ligt een litertje benzine... oeps. nog even iets om mee te nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets