Ontstekingsprobleem definitief opgelost.

Lees meer
07-04-2017 20:31 - 07-04-2017 20:43 #168012 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Start niet na check rotor ,- heropend
Als je tussen je (cilinder)kop en de + spanning meet dan kán het eifgenlijk niet anders dan dat je ook spanning meet tussen je blok en +. Dat moet ook want je contactpuntjes schakelen die massa aan en uit richting bobine. Mocht je echt twijfelen aan de massaverbinding van je blok dan kan je de ontstekingsbehuizing met een extra massadraad met de - (massa) verbinden.
Maar ik verwacht niet dat dit je probleem oplost.
Is je bobine niet gewoon gaar? Als er een draadbreuk in zit doet ie het soms wel en soms niet, bedrijfstemperatuur van de bobine speelt hierbij ook een rol.
Is het koolstof stiftje in je verdeelkap dat zorgt voor de verbinding vanaf je rotor nog heel?
En, het klinkt misschien heel raar, in sommige gevallen kan het metalen oog van je oliepeilstok ook voor verstoring van je ontsteking zorgen indien dit oog tegen -of in de buurt van- de aansluiting op je verdeler van het draadje naar je bobine aan komt. Ik heb t zelf meegemaakt, lang naar gezocht, uiteindelijk peilstok iets verbogen en probleem opgelost B).
Succes met je puzzel!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2017 20:37 #168014 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Start niet na check rotor ,- heropend
Dag Hans,

Bobine is al vervangen door een gebruikt exemplaar van Dries. Dat heeft niet gewerkt. Zorgt de koppaking er niet voor dat er geen geleiding is tussen blok en kop? Waar moet de massa van het blok zitten?

Verder: heeft het zin om de verdeler los te halen en hekemaal schoon te maken?

Amazon '65
245 '76

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2017 20:41 - 07-04-2017 20:44 #168016 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Start niet na check rotor ,- heropend
De massa van je blok zit rechts onder je accu met een gevlochten kabel van vliegwiel huis naar de carosserie.

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2017 20:54 #168017 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Start niet na check rotor ,- heropend
Ik heb in mijn bovenstaande reactie nog wat tips bijgevoegd, lees die nog ff.
Als de koppakking al zou isoleren, dan is er nog altijd een verbinding via de kopbouten!
Extra massadraden kunnen nooit kwaad, veel lastige electrische storingen worden door slechte massa verbindingen veroorzaakt.
Overigens, als je blok geen massaverbinding zou hebben zou je startmotor het ook niet doen. Een goede massaverbinding naar je blok is belangrijk, je wil niet dat de massa van je startmotor via je gasstangetjes loopt (ook dit komt soms echt voor :ohmy:).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2017 21:08 #168018 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Start niet na check rotor ,- heropend
Bedankt Hans,ga er morgen mee aan de slag.

Amazon '65
245 '76

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2017 21:15 #168019 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Start niet na check rotor ,- heropend

Ruud Reniers schreef : Het boutje op de stroomverdeler met het kabeltje naar de puntjes wil weleens spontaan sluiting maken. Zittenpertinax ringetjes tussen. Maar dan heb je ook geen vonk tussen de puntjes.


Kijk toch je verbindingen eens na van het kabeltje van bobine naar puntjes.


En is je accu nog in orde aangezien hij de vorige keer met hulp van een S80(?) pas weer aan de praat raakte. Als je inmiddels veel op benzine hebt proberen te starten kunnen deze ook te nat geworden zijn en gaan een paar verse bougies je eventueel ook helpen. Alle drie de problemen heb ik in het verleden ook mee mogen maken...

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2017 21:20 #168020 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Start niet na check rotor ,- heropend
Thnx, Ruud, ik ga het checken. Start nu gewoon op LPG elke keer. Zal weer eens met kabels proberen...

Amazon '65
245 '76

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2017 21:41 #168024 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Start niet na check rotor ,- heropend
Ruud's tip is ook zeker het checken waard. Het kan echter ook nog zo zijn dat je condesator 2 schuifstekkeraansluitngen heeft, eentje binnen (contactpuntjes) en eentje buiten (draad naar bobine); in dat geval heb je dus geen schroefje met pertinax (kunststof) plaatjes etc.
En check ook zeker het eerder genoemde koolstof stiftje in je verdelerkap!
Tot slot heb ik ook wel eens een (radio-)ontstoorde rotor gehad die er prima uit zag maar geen electrische verbinding meer had tussen middenpunt (waar het koolstofpennetje op komt) en uiteinde.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 20:58 - 11-04-2017 21:00 #168121 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Ontstekingsprobleem - terug bij af.
Net weer even met mijn multimeter in de weer geweest om alle bovenstaande adviezen nog eens na te lopen. Nu, ondanks dat ik dit eerder al uitgesloten dacht te hebben, het volgende:

Situatie: met de hand de motor zo verdraaid dat de puntjes maximaal openstaan. Daarna gaan meten, geen contact. Resultaten:

Contactpuntje open = volledige accuspanning op het armpje van het contactpuntje.


Nu gemeten op het schuifje waar de massa van het contactpuntje op zit, zelfde resultaat. Note: puntjes max open. Heb inderdaad twee schuifjes, geen boutje met pertinax.

Als ik met open puntjes de weestand meet tussen de losgehaalde draad van bobine naar stroomverdeler en het armpje van het stroompuntje: 0,8 / 1 ohm. Kan ik daarmee concluderen dat ergens tussen contactpuntje en bobine sluiting wordt gemaakt de massa (stroomverdeler)?

Amazon '65
245 '76
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 21:22 #168122 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Ontstekingsprobleem - terug bij af.
de weerstand moet 0 zijn over de draad, lijkt op een slechte verbinding / draad breuk

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.