- Berichten: 1280
Ontstekingsprobleem definitief opgelost.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
Als je (auto niet op contact) de weerstand meet op de losgekoppelde draad van de bobine naar de contactpunten en je drukt met een niet geleidend iets de punten open dan moet de weerstand oneindig zijn.
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
even een bougiekabel als bobinekabel gebruiken en een bougie erin.
En ook kijken als je een vonk heb wat de kleur is.
Als je met de bobine kortsluiting heb gemaakt kan deze stuk zijn vooral als j bougiekabels gebruikt met koperen kern.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Auto's hebben mij al vaker voor een verrassing gesteld: "he!?! is dat kapot opeens, maar daar ben ik helemaal niet aan geweest!!!" Ja, dus toch!
Dus wissel toch voor de zekerheid even de bobine om met een andere of nieuwe.
Succes, je weet nu al: straks is het opeens opgelost, als je maar doorzet!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 350
Tom Steverink schreef : Misschien indirect al geopperd, en ook te simpel, maar kun je per ongeluk bij het eraf halen van de verdelerkap het draadje tussen de bobine en het schuifcontactje op de verdeler hebben losgetrokken?
Ik gok ook hierop
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sander Langbroek
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 50
Paul Schaap schreef : En, zoals Hans al aangaf, een bobine kan zomaar ineens de geest geven.
Auto's hebben mij al vaker voor een verrassing gesteld: "he!?! is dat kapot opeens, maar daar ben ik helemaal niet aan geweest!!!" Ja, dus toch!
Dus wissel toch voor de zekerheid even de bobine om met een andere of nieuwe.
Succes, je weet nu al: straks is het opeens opgelost, als je maar doorzet!
Bedankt voor de bemoediging, altijd fijn
Massa van bobine naar verdeler zit vast en geleidt goed.
Contactpunt afstelling check ik als eerste. Ben in mijn onervarenheid er niet zeker van of ik bij de afstelling de punten max open heb gezet. Dan ,4mm...
Amazon '65
245 '76
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Als je aan de punten hebt gezeten, kan dat best de oorzaak zijn. Als je nieuwe puntjes monteert, moet je het beschermlaagje eraf halen, bijv. met een beetje wasbenzine. Anders maken ze geen contact....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Maar om de bobine testen, gewoon een draad leggen van de pluspool accu naar plus bobine en aan de min van de bobine een losse draad en met deze draad naar massa schakelen.
Als je met een losse bobinekabel test moet je op z'n minst een vonk van 1cm kunnen trekken.
Lukt dat niet nu dan is het einde bobine.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sander Langbroek
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 50
Tom Steverink schreef : Ah, ik dacht dat je alleen de kap had gecontroleerd?
Als je aan de punten hebt gezeten, kan dat best de oorzaak zijn. Als je nieuwe puntjes monteert, moet je het beschermlaagje eraf halen, bijv. met een beetje wasbenzine. Anders maken ze geen contact....
Nadat hij niet meer startte, heb ik rotor, verdelerkap, contactpunten, condensor, bougies en kabels vervangen.
Puntjes net even juist afgesteld, daarna bobine even gecheckt zoals Hans suggereerde. Ik was alleen, dus kon niet met de bobinekabel testen, maar de massakabel gaf een heel flauw, gelig vonkje, eigenlijk alleen bij zo goed als direct contact met het blok. Massa binnenin rotorhuis zijn goed aangesloten en maken geen sluiting met het huis.
Blok even met de hand doorgedraaid met auto op contact. Er komt een klein, gelig vonkje tussen de contactpuntjes. Ik vind wel dat hij vrij vroeg vonkt, maar daar moet maar eens iemand met wat ervaring van timing voor meekijken. Hopen dat hij zaterdag loopt voor de sleuteldag...
Zal zo nog even kijken of de bobinekabel vonkt, maar verwacht er weinig van. Morgen maar even naar Bakkenes voor een bobine. Baat het niet, dan schaadt het... alleen de €60 van aanschaf.
Amazon '65
245 '76
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1280
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.