Restauratie project Volvo Amazon uit 1966

Lees meer
05-02-2024 22:14 #1043956 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Zijn er nog vorderingen te melden bij deze grondige restauratie? Tevens erg benieuwd naar t laswerk aan de kokers en de aldaar aangebrachte zinkprimer. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerko van den Brink
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
06-02-2024 20:55 #1043965 door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Ik zal de weeknummers niet meer vermelden want dat geeft teveel verplichtingen
Het was nog steeds koud binnen maar dat nam niet weg dat ik stilgezeten heb. Het zijn de kleine details die veel tijd kosten. Denk hierbij aan roest plekjes weghalen ter voorbereiding van het laswerk. 
Denk aan het kloppend maken van het plaatwerk tot in details om perfect aan te sluiten en niet te grote spleten achterlaten. Dan heb ik nog de achtrbak waar ik echt wel even heb moeten brainstormen. De uitkomst is dat ik wat plaatwerk laat zetten die ik dan kan inpassen. Foto's zullen hier nog volgen. Ik wil zo min mogelijk lassen zien dus ook hier even goed vantevoren over nadenken waar te lassen en waar kan ik bij als ik naderhand lassen wil wegslijpen.
En oh ja ik kon het niet laten om nog een schuurvondst te doen en heb een 2e volvo amazon uit 1968 ontdekt. Ondanks alle aanwezige roest was men hier al volop bezig geweest met restauratie werkzaamheden die mijn goedkeuring konden krijgen.
Ook hier ontbraken de voorstoelen en de zijschermen. Dus de jacht is ook voor dit project reeds in gang gezet.
De ergenis die ik had in mijn montage hal was dat er veel te weinig stopcontacten zaten en dat de luchtvoorziening met compressor ook niet handig was ingedeeld. Deze week begonnen om hier maar even aandacht aan te besteden en dit fiks aan te pakken. De compressor krijgt een extra buffertank en de verlichting en wcd's zijn nu netjes verdeeld. Nu nog even opruimen en dan kunnen we eindelijk weer gas gaan geven. Opgeruimd staat netjes en werkt veel efficienter.
Deze week komt het plaatwerk terug en dan kan ik ook alvast de kattebak aanpakken. Hierna mag mijn lasmaatje aan de gang en ga ik mij storten op de motoren en de onderdelen. Ik wil overal nieuwe bouten hebben UNC en UNF en parkers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2024 23:32 - 06-02-2024 23:48 #1043966 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Volvo (restauratie) virus heeft je goed te pakken gekregen! Succes. Enja, goed uitgeruste werkruimte werkt zoveel lekkerder. En nu er meerdere projecten aan zitten te komen…. , goede tijd-investering. 
Zie (zelfs) een platenspeler staan… . 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2024 11:09 #1043967 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Petje af hoor, met de hobby aan de gang metr die lage temperaturen van afgelopen weken, en een mooi verslag om te volgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerko van den Brink
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
13-02-2024 16:17 #1044005 door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Even een tussendoor berichtje,
ben een paar uur bezig geweest om het binnenscherm zodanig in lijn te krijgen dat de motorkap lekker aansluit op beide zijschermen. DUS NIET.
Afijn na zoeken en meten en passen en nogmaals meten en passen en de deuren erin en er weer uit, uiteindelijk gevonden dat de nieuwe binnenschermen niet helemaal dezelfde kromming hebben.
Dus middelen en de slijptol erin om een iets andere radius te krijgen. Maar het komt goed. Vandaag mijn lasmaatje op bezoek gehad en ook mijn zijn technische vaardigheden dit samen goed bekeken en de oplossingen bedacht die hiervoor nodig waren.
Nee niks is appeltje eitje. Geen lapwerk maar gewoon tijd nemen om ook dit soort lastige zaken even goed en netjes aan te pakken. Zou ik dit niet doen dan zie je gelijk wanneer de naden van motorkap en schermen en deuren niet uitgelijnd zijn.
Eerst dacht ik dat het misschien een slechte kap zou kunnen zijn omdat deze ergens anders vandaan kwam. Dus vanochtend ergens een andere kap opgehaald met nog steeds helaas hetzelfde euvel. In ieder geval een extra motorkap erbij. Kan altijd nog van pas komen.
Dan begon mij iets op te vallen wat jullie mogelijk ook wel eens hebben ervaren.
Tussen de dakrailing begint er hier en daar wat roestvorming op te treden terwijl de auto in de epoxy is gezet na het stralen. Ik zie dit verschijnsel ook op gepuntlaste delen af fabriek waar dus wat tussenruimte zit.
Vraag: moet ik hier nu al wat aan gaan doen met een anti roestvorming of moet ik dit gaan stralen of moet ik dit op zijn beloop laten?
Deze week zal ik hier wel wat foto's van toesturen.
Advies is welkom.
  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2024 22:53 - 13-02-2024 22:55 #1044006 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Geen ervaring met Amazon en de specifieke uitlijn problematiek bij dit model. Maar uitlijnen van de diverse delen is cruciaal voor goede en mooie restauratie.
Erg benieuwd naar de foto’s van de roestvorming die je beschrijft. Mijn eerste reactie is grondig aanpakken voordat t groter wordt en je er mogelijk niet meer bij kan. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2024 10:07 - 15-02-2024 10:08 #1044014 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
JA, ik zou daar maatregelen nemen, omdat het aan de binnenzijde zit zou je RX5 kunnen gebruiken en goed laten drogen, vervolgens body op zijn kop en RX10 erover heen. Het grote voordeel van RX5 is dat het aan roest hecht. Overigens ook bij de motorkap is dit het probleem, vaak zie je de bolling oplopen en boven de schermrand uitkomen. De remedie is om de binnen delen van de motorkap eruit te halen/puntlassen uitboren en slijpen, die lopen in de lengte, vervolgens stralen en gelijk weer terugplaatsen om roestvorming te voorkomen... Dit heb ik bij mijn 123GT ook gedaan, er is niks zo hinderlijk als een niet passende motorkap.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2024 10:47 - 15-02-2024 16:47 #1044018 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Wilde gedachte door t ontbreken van foto’s. Zou het kunnen zijn dat: 
A. Deze naden te schraal zijn gespoten
B. De carrosserie toch wat is gaan torderen in t spit waardoor naden, die voor t stralen afgedicht waren met carrosserie kit, nu open zijn komen te liggen 
C. Woekering van nog bestaande roest vanuit de overlappende naden
D. Metaal stof, bijv. Na t slijpen, wat is blijven liggen en ter plekke is gaan roesten.

Bij een goede restauratie pak je roest grondig en bij de bron aan waarna je het kale metaal door t aanbrengen van diverse lagen beschermd ( het zogenaamde verfsysteem). Middelen die ‘in de roest gaan zitten of die roest zogenaamd zouden stabiliseren of omzetten’ zijn feitelijk lapmiddelen: ze dekken t probleem slechts (tijdelijk) af. Soms kan je echter niet anders dan ze gebruiken. Iedereen heeft eigen voorkeur in lapmiddelen en eigen overweging(en) vanaf wanneer inzet van de lapmiddelen ‘gerechtvaardigd’ is. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerko van den Brink
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
15-02-2024 12:23 #1044019 door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Bij deze de foto's. Ik heb gemerkt dat in de koude hal door warm en koud condens ontstaat. Dit gaat in de gootjes liggen  en kruipt naar binnen tussen de delen in. Heb ook de voorkeur om dit RX5 te gaan gebruiken. Daarna auto op de kop en RX10 erop.
Hopenlijk is dit voldoende. Om dit rail er netjes af te krijgen lijkt me bijna niet te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2024 12:41 - 15-02-2024 18:56 #1044020 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Condens is altijd vervelend maar alleen schadelijk voor onbeschermd staal. (Uiteraard ook voor andere dingen maar nu niet relevant). Als ik zo naar de foto’s kijk bekruipt mij nog een mogelijke oorzaak.
E. Straalwerk is niet afdoende uitgevoerd. Benodigde reinheidsniveau van je staal niet behaald. Sa2,5 is (toch) echt t meest minimale, liever Sa3. 

Om deze mogelijke oorzaak uit te kunnen sluiten zou je de primer plaatselijk kunnen verwijderen. Nee, niet via schuren maar liefst via zoiets als snijden (of evt. krabben). Dit, om t metaal en de daarop / daarin aanwezige roest niet te verstoren / gelijk weg te halen waardoor je oorzaak niet meer ziet. 

Omdat je carrosserie nog niet zo lang geleden gestraald en in primer gespoten is en dit in mijn ogen aanzienlijke roestplekken zijn, zou ik hier nog niet overgaan op de lapmiddelen. Op alle andere delen ben je heel goed (en rigoureus bezig), dat verdienen deze plekken ook. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.