- Berichten: 101
Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
- Coen de Voogd
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerko van den Brink
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 22
Het was nog steeds koud binnen maar dat nam niet weg dat ik stilgezeten heb. Het zijn de kleine details die veel tijd kosten. Denk hierbij aan roest plekjes weghalen ter voorbereiding van het laswerk.
Denk aan het kloppend maken van het plaatwerk tot in details om perfect aan te sluiten en niet te grote spleten achterlaten. Dan heb ik nog de achtrbak waar ik echt wel even heb moeten brainstormen. De uitkomst is dat ik wat plaatwerk laat zetten die ik dan kan inpassen. Foto's zullen hier nog volgen. Ik wil zo min mogelijk lassen zien dus ook hier even goed vantevoren over nadenken waar te lassen en waar kan ik bij als ik naderhand lassen wil wegslijpen.
En oh ja ik kon het niet laten om nog een schuurvondst te doen en heb een 2e volvo amazon uit 1968 ontdekt. Ondanks alle aanwezige roest was men hier al volop bezig geweest met restauratie werkzaamheden die mijn goedkeuring konden krijgen.
Ook hier ontbraken de voorstoelen en de zijschermen. Dus de jacht is ook voor dit project reeds in gang gezet.
De ergenis die ik had in mijn montage hal was dat er veel te weinig stopcontacten zaten en dat de luchtvoorziening met compressor ook niet handig was ingedeeld. Deze week begonnen om hier maar even aandacht aan te besteden en dit fiks aan te pakken. De compressor krijgt een extra buffertank en de verlichting en wcd's zijn nu netjes verdeeld. Nu nog even opruimen en dan kunnen we eindelijk weer gas gaan geven. Opgeruimd staat netjes en werkt veel efficienter.
Deze week komt het plaatwerk terug en dan kan ik ook alvast de kattebak aanpakken. Hierna mag mijn lasmaatje aan de gang en ga ik mij storten op de motoren en de onderdelen. Ik wil overal nieuwe bouten hebben UNC en UNF en parkers.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 101
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 97
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerko van den Brink
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 22
ben een paar uur bezig geweest om het binnenscherm zodanig in lijn te krijgen dat de motorkap lekker aansluit op beide zijschermen. DUS NIET.
Afijn na zoeken en meten en passen en nogmaals meten en passen en de deuren erin en er weer uit, uiteindelijk gevonden dat de nieuwe binnenschermen niet helemaal dezelfde kromming hebben.
Dus middelen en de slijptol erin om een iets andere radius te krijgen. Maar het komt goed. Vandaag mijn lasmaatje op bezoek gehad en ook mijn zijn technische vaardigheden dit samen goed bekeken en de oplossingen bedacht die hiervoor nodig waren.
Nee niks is appeltje eitje. Geen lapwerk maar gewoon tijd nemen om ook dit soort lastige zaken even goed en netjes aan te pakken. Zou ik dit niet doen dan zie je gelijk wanneer de naden van motorkap en schermen en deuren niet uitgelijnd zijn.
Eerst dacht ik dat het misschien een slechte kap zou kunnen zijn omdat deze ergens anders vandaan kwam. Dus vanochtend ergens een andere kap opgehaald met nog steeds helaas hetzelfde euvel. In ieder geval een extra motorkap erbij. Kan altijd nog van pas komen.
Dan begon mij iets op te vallen wat jullie mogelijk ook wel eens hebben ervaren.
Tussen de dakrailing begint er hier en daar wat roestvorming op te treden terwijl de auto in de epoxy is gezet na het stralen. Ik zie dit verschijnsel ook op gepuntlaste delen af fabriek waar dus wat tussenruimte zit.
Vraag: moet ik hier nu al wat aan gaan doen met een anti roestvorming of moet ik dit gaan stralen of moet ik dit op zijn beloop laten?
Deze week zal ik hier wel wat foto's van toesturen.
Advies is welkom.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 101
Erg benieuwd naar de foto’s van de roestvorming die je beschrijft. Mijn eerste reactie is grondig aanpakken voordat t groter wordt en je er mogelijk niet meer bij kan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 101
A. Deze naden te schraal zijn gespoten
B. De carrosserie toch wat is gaan torderen in t spit waardoor naden, die voor t stralen afgedicht waren met carrosserie kit, nu open zijn komen te liggen
C. Woekering van nog bestaande roest vanuit de overlappende naden
D. Metaal stof, bijv. Na t slijpen, wat is blijven liggen en ter plekke is gaan roesten.
Bij een goede restauratie pak je roest grondig en bij de bron aan waarna je het kale metaal door t aanbrengen van diverse lagen beschermd ( het zogenaamde verfsysteem). Middelen die ‘in de roest gaan zitten of die roest zogenaamd zouden stabiliseren of omzetten’ zijn feitelijk lapmiddelen: ze dekken t probleem slechts (tijdelijk) af. Soms kan je echter niet anders dan ze gebruiken. Iedereen heeft eigen voorkeur in lapmiddelen en eigen overweging(en) vanaf wanneer inzet van de lapmiddelen ‘gerechtvaardigd’ is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerko van den Brink
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 22
Hopenlijk is dit voldoende. Om dit rail er netjes af te krijgen lijkt me bijna niet te doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 101
E. Straalwerk is niet afdoende uitgevoerd. Benodigde reinheidsniveau van je staal niet behaald. Sa2,5 is (toch) echt t meest minimale, liever Sa3.
Om deze mogelijke oorzaak uit te kunnen sluiten zou je de primer plaatselijk kunnen verwijderen. Nee, niet via schuren maar liefst via zoiets als snijden (of evt. krabben). Dit, om t metaal en de daarop / daarin aanwezige roest niet te verstoren / gelijk weg te halen waardoor je oorzaak niet meer ziet.
Omdat je carrosserie nog niet zo lang geleden gestraald en in primer gespoten is en dit in mijn ogen aanzienlijke roestplekken zijn, zou ik hier nog niet overgaan op de lapmiddelen. Op alle andere delen ben je heel goed (en rigoureus bezig), dat verdienen deze plekken ook.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.