Restauratie project Volvo Amazon uit 1966

Lees meer
15-01-2024 21:48 - 15-01-2024 21:49 #1043778 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Je kunt wel de vleugeltjes die achteronder de bodem zitten en de halve reservewielbak krijgen, deze hebben origineel een dubbele plaat, een van de vleugel en een van de bodem. Dan moet je nog een stukje bodem maken wat niet heel lastig is en ben je klaar.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2024 22:45 - 15-01-2024 22:48 #1043779 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Heel voortvarend, goed en bovenal netjes bezig!! 
Vroeg mij af of en hoe je de roest in de kokers nog hebt aangepakt of was er nauwelijks of geen sprake van roest. 
Voor het mooi in lijn / hoogte brengen van in te lassen delen zijn deze hulp middeltjes geweldig (worden ook wel innergrip of intergrips genoemd). Daarnaast zorgen ze ook voor juiste lasnaad opening bij stompe las verbinding: nl.aliexpress.com/item/1005006111648706.html
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2024 23:44 #1043781 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Ik heb bij de vloerdelen in de kofferruimte zelf gemaakt gewoon plaatprofiel gekocht wat al een hoek van 90graden had.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerko van den Brink
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
19-01-2024 20:16 #1043806 door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Zo week 2 zit er alweer bijna op. De kou heeft me deze week parten gespeeld. Het was eigenlijk niet te doen in de montagehal. Toch ben ik begonnen met de ribbelplaten achter en alvast bedenken hoe ik de bodem van de kofferbak ga aanpakken. De innergrips had ik reeds aangeschaft en deze kwamen goed van pas. Ook al ben ik mijn hele leven in de metaal en de techniek werkzaam geweest dan toch moet ook ik weer ervaren dat metaal niet vergevingsgezind is als je teveel afslijpt  Zoals al eerder gezegd meten, meten en nog eens meten. Dan heb ik ook ondervonden dat degene die ooit aan deze auto heeft gelast mijn inziens op las cursus moet gaan. Wat een gepruts kom ik tegen. Niet zeuren denk ik dan bij mezelf en gewoon doorgaan met je eigen inzichten.Heb me nu voorgenomen om zoveel mogelijk plaatwerk voor te bereiden en hiermee in grote lijnen straks echt aan het finetunen gaan om in te passen. Ik moet zeggen het lukt aardig. Dan heb ik ook nog de kokerbalken open liggen die ik wilde gaan stralen. Echter liet de straalketel mij in de steek en ook nog de compressor. Wat een geku...Dat zat even vies tegen. Dus ook maar naar de voorkant gegaan en hier het rechter binnenscherm aangepakt. Door het enorme geklodder van laswerk van de vorige bewoner kostte dit relatief veel tijd. Ik zag een tip op een filmpje om vooral op de uitlijning te letten van deuren en zijschermen en motorkap. Deze gaan er ook zeker eerst ingehangen worden alvorens af te lassen.Door onervarenheid was niet duidelijk of dit binnenscherm nu aansluitend - of op elkaar gelast mag worden. Tips zijn welkom. De rechterkant is er ook weer ingebakken door mijn voorganger dus die gaat er ook uit. Ik voeg wat foto's bij van hetgeen nu grofweg is voorbereid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerko van den Brink
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
19-01-2024 20:25 #1043807 door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Bij deze nog even de foto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2024 22:47 #1043809 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Goed bezig. En door bikkelen in de kou. Ben je niet bang dat je carrosserie gaat ‘doorhangen’ wanneer deze in de rotisserie hangt en je de kokers open maakt? Of zet je er iets van verstevigingen in om eea. op te vangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerko van den Brink
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
20-01-2024 09:08 #1043810 door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Over dat doorhangen heb ik ook zitten twijfelen. Doordat de balken wel op hun plaats zijn blijven zitten was ik van mening dat dit doorhangen niet zomaar zou gebeuren.
Maar ik zal zometeen nog even wat ondersteuningsbalken aan de onderkant zetten. Begin nu door jou ook weer even te twijfelen. Dank voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2024 17:44 #1043817 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
3 keer meten, één keer lassen. Dat is het devies en ik lees dat je eerst de voorschermen, motorkap en deuren er weer in gaat hangen, voordat je gaat lassen en dat is veel extra werk. Je winst zit in het voorwerk, dus de maten goed nemen vóórdat je de binnenschermen eraf slijpt. Gelukkig is de paravanhoek aan beide zijden onder de raamhoeken goed, dat is wel eens anders ... De Amazon van de foto hebben we overleden verklaard.

 

Randen in een stuk plaatwerk zijn lastig strak te krijgen, dus die reparatiedelen bij de achterschermen goed meten en pas op voor warmte die het plaatwerk krom trekt.  Rustig met wat puntjes aan elkaar, laten afkoelen en in een paar sessies doorlassen. Ben benieuwd naar de volgende foto's. Leuk project

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2024 15:12 #1043826 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Voorbeeld van tijdelijke versteviging tegen evt. doorbuigen van carrosserie op precaire plekken tijdens restauratie. Je kan deze verstevigingen zelfs ook gebruiken om je carrosserie licht te richten mocht dat onverhoopt nodig zijn.

Wel even goed opletten wat buigen / rekken doet met je reeds aangebrachte primer op de carrosserie…. . Maar dat geldt voor alle restauratie werkzaamheden. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerko van den Brink
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
26-01-2024 17:47 #1043876 door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Week 3
wat een waardeloze week qua tijdsbesteding. Er werd weer een hoop aandacht gevraagd van deze opa door de vrouw en kids en kleinkinderen. Ja ook daar moet ik de balans houden in Volvo tijd en gezin
Maar ondanks dat heb ik toch wel datgeen kunnen doen wat ik wilde doen deze week. Ik heb de kokerbalken kunnen stralen en hierna een Zinkprimer op aangebracht. Daar ben ik tevreden over en dit zal geen verdere invloed hebben op het latere proplassen.
Mocht het doorzakken een issue zijn dan heb ik daar de simpele oplossing voor om dit te constateren en dat is een blok hout afgetekend zodat je direct kan zijn of er iets zakt. Dat gebeurt absoluut niet. Ik heb achter in de wielkappen houten balken naar de grond afgesteund en voor heb ik de motortakel toegepast die ook wat meetilt. Deze heb ik nu zelfs even aan de binnenkant zitten omdat de vloerdelen er nog niet zijn ingelast. Voorkomen is beter dan genezen.
Dan ben ik ook nog bezig geweest met de motorkap en de zijschermen te monteren om de lijnen goed te kunnen beoordelen voordat ik het binnenscherm ga vast hechten.
Volgende week is de temperatuur in de hal weer wat aangenamer en dan zal mijn lasmaatje zijn intrede doen. Het begint dan ook weer op een auto te gelijken.
Ik zal wat foto's toevoegen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.