Restauratie project Volvo Amazon uit 1966

Lees meer
06-01-2024 11:50 - 06-01-2024 11:57 #1043636 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Hi Gerko, enthousiasme is absoluut niet verkeerd bij  een goede - en daardoor meestal vrij langdurige - restauratie. Je pakt t, terecht, heel grondig en resoluut aan.

Al nagedacht over hoe je roest op die los geboorde naden gaat aanpakken? Let wel: roest zit eigenlijk altijd veel dieper in t metaal (zogenaamde pitting) dan dat je kan verwijderen met regulier schuren en slijpen. Tijdens het stralen kan, afhankelijk van grofte straalmiddel, deze pitting wel worden bereikt en aangepakt. Je zou dus, ook om de stof overlast zo goed mogelijk beheersbaar te houden, deze plekken met een recycle straalpistool kunnen bewerken.

Andere manier is via chemische weg. Bedoel dan niet de zogenaamde roestomvormers want inzetbereik daarvan is zeer beperkt. Je kan natuurlijk wel zelf aan de slag met de chemicaliën die de roest wegvreten. Dit zijn of basen (bijv. Fosforzuur) of zuren (bijv. zoutzuur). Door deze handmatig aan te brengen, bijv. Via kwast, kan je t ‘wegvreet proces’ beheersen. Heel belangrijk verschil tussen fosforzuur en zoutzuur: fosforzuur is stukken milder (zit bijv. Ook in cola) en tast de moleculaire structuur van t metaal NIET aan. Dit alles geldt helaas niet voor het sneller werkende zoutzuur! Zoutzuur tast de structuur van metaal WEL aan wat er voor zorgt dat t BROSSER en dus MINDER STEVIG wordt. 

Nadat alles geheel schoon en roestvrij gevreten is, moet je deze base(n) of zuren wel heel goed en nauwgezet neutraliseren en verwijderen (weg spoelen). Anders gegarandeerd bron van nieuwe roest haard. Dus alleen toepasbaar wanneer je overal bij kan en dus niet in holle ruimtes!  
Let ook op je gezondheid: handschoenen, spatbril en adembescherming. 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2024 15:27 #1043658 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Ik moet wel zegen dat als ik naar je foto's kijk, je een heel goede basis hebt aangeschaft volgens mij. Succes!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2024 15:54 - 08-01-2024 15:55 #1043669 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Ja, het beste is om alle roest te verwijderen, ik geloof niet in 'plaatjes plakken' dus zo veel mogelijk gebruik maken van reparatie delen en vervangen op de uitgeboorde poplassen. ook het dubbelen, zonder oud plaatwerk weg slijpen kom ik helaas vaak tegen...
Alle kit verwijderen en schoon metaal op lassen, gaatjes in plaatwerkdeel maken en prop lassen, na het lassen bijslijpen en gelijk in de Epoxyprimer (vergeet het inwendige niet) en goede kit weer aanbrengen omdat plaatwerk werkt. 
Vier keer meten en één keer lassen is het adagium. Proplassen is wat anders dan puntlassen zoals Volvo dat doet/deed, daar heb je van beide kanten een lasarm-punt en wordt weinig gebruikt in de Klassieke autorestauratie.
Ik heb er nog een liggen en als je die wil hebben mag deze voor een klein prijsje weg.

 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerko van den Brink
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
13-01-2024 12:13 #1043728 door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Zo beste lezers,

de 1e week zit erop. Dank voor jullie info want dat kan ik wel gebruiken. Het stralen van de kokerbalken als ze toch open en bloot komen te liggen heeft mijn voorkeur.
Na honderden gaten te hebben geboord, waar de puntlassen zaten, ben ik aan t slopen gegaan van het verrotte plaatwerk. Natuurlijk zie je telkens weer een plekje ontstaan waar ook even aandacht aan besteed moet worden maar dat hoort erbij.
Gelukkig zit er geen verwarming in de montage hal en gelukkig was het niet zo koud deze week (ahum) Dus gewoon werkhandschoenen aan en aan de gang met slijpen en boren en beitelen. De kenner weet dat een veiligheidsbril ophouden verstandig is anders krijg je slijpsel in je oog. Gelukkig heb ik er 2 dus de schade viel mee. 1 avondje tranen hoorde er blijkbaar bij 
Elke dag de vloer aanvegen en kilo's staal en vijzel opgeruimd. Dan komen eerst de grove passtukken en daarna het pasmaken van plaatwerk. Stukje voor stukje en meten is weten. Ook hier even een momentje niet de juiste concentratie en een mooi stuk plaatwerk vernaggeld van het voorste vloerdeel. Van je fouten leer je laten we maar zeggen.
Toen ben ik na 1 week buffelen tevreden en gaan we volgende week weer verder. Ik ben wel van het plannen dus een inschatting van 400uur plaatwerk denk ik wel te gaan halen.
Eerst de bodem afwerken en dan naar de voorzijde van de auto. Wordt vervolgd.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2024 13:10 #1043730 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Zooo! Dat is wat je noemt doorgaan! Mooi joh!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2024 15:12 #1043748 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Stark wark Gerko!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2024 22:33 #1043763 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Erg netjes werk ! Fijn dat die vloerdelen er zijn, dat is jaren anders geweest. Als je zo door gaat wordt het een hele mooie Amazon

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2024 23:48 #1043765 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Deze classicvolvorestoration.com/c/classic-vo...oor-section-2-4-door verzend internationaal.
Deurpanelen voor een vierdeurs zijn hier nog steeds te koop.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2024 08:30 #1043766 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Overigens denk ik dat het verstandig is je oog te laten controleren, het kan zijn dat je nog een stukje ijzer in het oog hebt en dat moet er uit ... anders heb je straks een stipje in je gezichtsveld. Ik spreek uit ervaring en ben notabene huisarts. 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerko van den Brink
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
15-01-2024 12:46 #1043769 door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Alvast vooruitlopend op de volgende klus aan deze auto is de kofferruimte waar de benzine tank en de reserve wiel bak zit.Bij mij zijn de slechte stukken precies op een vevelend punt waarbij ik liever de gehele bodemplaat zou willen vervangen. Hiervan kan ik niets vinden. Klopt dat.Of ben ik gedwongen om hier zelf een nieuwe bodemplaat voor te maken. Ook niet verkeerd lijkt me maar wel redelijk wat werk. Hoor graag van de kenners.Zal wat foto's toevoegen voor de duidelijkheid. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.