- Berichten: 100
Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
- Coen de Voogd
- Offline
- Expert lid
Al nagedacht over hoe je roest op die los geboorde naden gaat aanpakken? Let wel: roest zit eigenlijk altijd veel dieper in t metaal (zogenaamde pitting) dan dat je kan verwijderen met regulier schuren en slijpen. Tijdens het stralen kan, afhankelijk van grofte straalmiddel, deze pitting wel worden bereikt en aangepakt. Je zou dus, ook om de stof overlast zo goed mogelijk beheersbaar te houden, deze plekken met een recycle straalpistool kunnen bewerken.
Andere manier is via chemische weg. Bedoel dan niet de zogenaamde roestomvormers want inzetbereik daarvan is zeer beperkt. Je kan natuurlijk wel zelf aan de slag met de chemicaliën die de roest wegvreten. Dit zijn of basen (bijv. Fosforzuur) of zuren (bijv. zoutzuur). Door deze handmatig aan te brengen, bijv. Via kwast, kan je t ‘wegvreet proces’ beheersen. Heel belangrijk verschil tussen fosforzuur en zoutzuur: fosforzuur is stukken milder (zit bijv. Ook in cola) en tast de moleculaire structuur van t metaal NIET aan. Dit alles geldt helaas niet voor het sneller werkende zoutzuur! Zoutzuur tast de structuur van metaal WEL aan wat er voor zorgt dat t BROSSER en dus MINDER STEVIG wordt.
Nadat alles geheel schoon en roestvrij gevreten is, moet je deze base(n) of zuren wel heel goed en nauwgezet neutraliseren en verwijderen (weg spoelen). Anders gegarandeerd bron van nieuwe roest haard. Dus alleen toepasbaar wanneer je overal bij kan en dus niet in holle ruimtes!
Let ook op je gezondheid: handschoenen, spatbril en adembescherming.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Alle kit verwijderen en schoon metaal op lassen, gaatjes in plaatwerkdeel maken en prop lassen, na het lassen bijslijpen en gelijk in de Epoxyprimer (vergeet het inwendige niet) en goede kit weer aanbrengen omdat plaatwerk werkt.
Vier keer meten en één keer lassen is het adagium. Proplassen is wat anders dan puntlassen zoals Volvo dat doet/deed, daar heb je van beide kanten een lasarm-punt en wordt weinig gebruikt in de Klassieke autorestauratie.
Ik heb er nog een liggen en als je die wil hebben mag deze voor een klein prijsje weg.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerko van den Brink
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 21
de 1e week zit erop. Dank voor jullie info want dat kan ik wel gebruiken. Het stralen van de kokerbalken als ze toch open en bloot komen te liggen heeft mijn voorkeur.
Na honderden gaten te hebben geboord, waar de puntlassen zaten, ben ik aan t slopen gegaan van het verrotte plaatwerk. Natuurlijk zie je telkens weer een plekje ontstaan waar ook even aandacht aan besteed moet worden maar dat hoort erbij.
Gelukkig zit er geen verwarming in de montage hal en gelukkig was het niet zo koud deze week (ahum) Dus gewoon werkhandschoenen aan en aan de gang met slijpen en boren en beitelen. De kenner weet dat een veiligheidsbril ophouden verstandig is anders krijg je slijpsel in je oog. Gelukkig heb ik er 2 dus de schade viel mee. 1 avondje tranen hoorde er blijkbaar bij
Elke dag de vloer aanvegen en kilo's staal en vijzel opgeruimd. Dan komen eerst de grove passtukken en daarna het pasmaken van plaatwerk. Stukje voor stukje en meten is weten. Ook hier even een momentje niet de juiste concentratie en een mooi stuk plaatwerk vernaggeld van het voorste vloerdeel. Van je fouten leer je laten we maar zeggen.
Toen ben ik na 1 week buffelen tevreden en gaan we volgende week weer verder. Ik ben wel van het plannen dus een inschatting van 400uur plaatwerk denk ik wel te gaan halen.
Eerst de bodem afwerken en dan naar de voorzijde van de auto. Wordt vervolgd.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 97
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3372
Deurpanelen voor een vierdeurs zijn hier nog steeds te koop.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerko van den Brink
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 21
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.