Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT

Lees meer
16-11-2023 22:23 #1043000 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Ik heb een hele fijne tijd gehad als jonge blaag bij de Rijkspolitie. Wat betreft de opmerking dat een 340 niet bekend stond als een snelheidswonder dat gold veertig jaar geleden voor heel veel auto's. Bovendien heb ik nog de VW Transporter T2 en T3 meegemaakt. Dat waren echt allesbehalve snelheidswonders. Met een beetje geluk een goede 100  110 km/h.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2023 11:41 - 19-11-2023 12:08 #1043020 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Helemaal waar Rik, tegenwoordig moeten auto's minimaal 150 pk hebben, maar wegen ze ook 1400kg gemiddeld, en de ironie is dat je begin jaren '80 nog eens wat tempo kon maken op 's Neerlands snelwegen, volgas met je 50 p.k....en nu met 100 pk meer kruip je van A naar B...

Ik vind het leuk te lezen dat je dat allemaal hebt mee mogen maken, ik wou ergens ook wel dat ik qua auto's en muziek 10 jaar eerder geboren was.

Goed, even gemijmer en gefilosofeer daargelaten, terug naar mijn stoere in Nederland gebouwde Neder-Zweed met Franse motor (en zo vond ik uit in de werkzaamheden hieronder, een Japans lager)

Ik besloot in al mijn wijsheid....ahem en kuch.....maar eens de dynamo vakkundig.....meer gekuch.....uit elkaar te trekken.

Het betreft hier een Valeo (Paris Rhone) A13N64.





Kunststof kap eraf, aanschouw de diode bruggen:



Spanningregelaar losschroeven:



En eruit:





Weerstand sleepringen controleren:





Koolbortseltjes opmeten, zijn ondermaats en een nieuwe ligt al klaar:



Dan de diodebrug lossolderen van de drie fasen, soldeerstation aanslingeren, temperatuur op een fijne waarde, moet lukken zo:

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2023 12:01 #1043021 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Ehhh nou nee dus, dat soldeerboutje was als een dronken motorrijdende barbezoeker tegenover Arnold Schwarzenegger, kansloos.

Ah nou ja ik heb ergens in een de kast nog een soldeerbout, moment.....hmmm 30W, nog minder stookkracht.

Dan maar het wereld wijde web bezocht en daar een fijne bout van 150W uitgezocht; lo and behold.
Herken de 70 verschillen:





Het strijdtoneel:



Et voilá:





Natuurlijk alle diodes (6x) doorgemeten, allen binnen specs.

Dan het achterste huis eraf:



het lager dat u hierboven kunt aanschouwen is dus van Japanse origine, en jij denkt zeker dat jouw Zweedse bolide uit pure Zweedse klei is getrokken....laat die droom maar varen....

Dan moest die poelie er nog af, beetje beleid, beetje kracht en veel arm:



Alle onderdelen eraf halende houden we dit over:



Voor de geinteresseerden; het achterste lager is een 6200 RS2 (SKF equivalent) en het voorste lager een 6203 RS2 (SKF equivalent), dit zo even uit mijn hoofd.

de rotor die zich wat naakt voelt zonder zijn beschermende stator:



En de stator, die zich wat leeg voelt zonder de rotor:












 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2023 12:04 - 19-11-2023 12:06 #1043022 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Dan nog als laatste voor nu een 'exploded view' :



Volgende stappen, worden een flinke reinigingsbeurt, de geel gepassiveerde delen heb ik nieuw liggen met dank aan Steven Legdeur. (een mede ex-lid van de terziele gegande V3C)


Mocht je het ook leuk vinden af en toe een tussendoor een kleine update te zien, dan kun je vragen met volgen op Instagram:  Instagram Wouter Roeterdink-Borsje.


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2023 00:01 #1043029 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Snelheid? Ik woon op de Filipijnen, daar waar ik woon alleen maximum snelheid 60km/hr nu je wilt ook niet harder door het slechte wegdek.
Geduld is en schone zaak je went er aan.

mooi project

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2023 16:32 #1043062 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Waarvoor dank Johan!
En geduld is absoluut een schone zaak.

In ander nieuws; zie ik me toch pas net dat het V3C forum hierheen is gemigreerd, daar ben ik echt heel blij mee!
Helaas kan ik in het topic over mijn V340  een deel vande foto's die nu niet of alleen nog als thumbnail onder het bericht te zien zijn niet meer herstellen (misschien nog een optie via een moderator hier?)

Ik ben zoals gezegd al lang blij dat 'ons' forum nu ook hier te vinden is, het is een bron van informatie van heb ik jou daar, in het bijzonder door de mensen met gedegen kennis van de techniek van de in Born gebouwde 300 serie.

Mocht je het leuk vinden om de geschiedenis die ik heb met mijn Volvo 340 terug te lezen dan kan dat hier: Weer een 340 op de parkeerplaats

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2023 15:18 - 27-12-2023 12:13 #1043421 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
In ander nieuws; interieur.

Ja hallo Wouter, dit is het hoekje over (restauratie) projecten, geen geen geneuzel over stofjes, kleurtjes en geurtjes hier hè.

Ja maar, ja maar, het is onderdeel van het hele project, eigenlijk ook wel een projectje op zichzelf, mag het dan wel?

Nou......................................oké  vooruit dan maar weer.......









Kijk, zo heb ik mijzelf toch maar weer mooi overtuigd dat het allemaal prima is.

Om het tijdspad even helder te houden, origineel kwam mijn witte Volvo 340 met een interieur van het laagste allooi; zwart en grijs voeren de boventoon, kale bende, niets wat ook maar een beetje lijkt op iets van luxe.

Grijze stoelen en bank met tweed stoffie, ook wel bekend als de code 6523 op het typeplaatje onder de kap.

Om hiervan een beeld te geven:





Voor de originaliteits freaks onder ons; scroll vooral niet verder als je teleurgesteld wil raken...

Bovenstaand interieur hoort gewoon bij de auto, zeker in die tijd, maar ik....ik wou toch wat anders, beetje meer cachet, stoelverwarming.
En ik kon er destijds vrij makkelijk en goedkoop aan komen, mocht het zelfs vers uit de Volvo waar het in hoorde plukken.

Één nadeel echter...het kwam uit een vijfdeurs exemplaar.
Dus stoelen voorover klappen om een achterin verblijvende passagier te vervoeren: nope.
Achterbank die mooi aansluit op de zijpanelen: nope.

Maar mooi is het wel hoor dat blauwe pluche!





Zeg nou zelf; sjiek de friemel.

Maar goed, ergens de afgelopen twee weken zat ik weer eens te denken, zou er misschien een mooi 3-deurs interieur te koop staan, wel net even een tikkie luxer dan wat er van origine in zat?

Marktplaats een beetje afgeschuimd, hé wacht eens, dat ziet er wel interessant uit, stoelen en bank voor een 3-deurs, beetje luxer dan standaard en in beige.
Nu zou beige niet meteen mijn eerste keus zijn maar iets zei me dat ik daar niet teveel aandacht aan moest besteden en dat het best een goede koop kon zijn.

Afgelopen woensdag was het dan zover, naar Assen getogen (waar ik toch al een afspraak had die dag, dus dat kwam goed uit) om aldaar bij de Mac de verkoper te treffen en het spulletje over te nemen.
Dan even fast forward naar nu; ik ben een zeer tevreden man!
Moet er nog wat liefde ingestopt worden om het naar mijn standaard te krijgen?
Ja.
Is dat erg?
Nee.
In de basis (nee geen Hazes) ziet het er heel goed uit, de stof is echt super netjes en ook technisch in orde, alleen de rails moeten er wel onderuit vanwege roestvorming die ik aan wil pakken, nieuw likkie verf en wat vet op de geleiders.
En daarna alles eens goed schoonmaken en de bekleding met daarvoor geschikte middelen reinigen.

Et voilá:









In het eggie zite het er netter uit dan op de feauteau en ook meer beige, goeiekope cameraatje ook....

En...en...met wat mazzel en goed geluk kan ik aan bijbehorende (deur) panelen, hoedenplank en zelfs vloerbeddeking komen...wordt vervolgd..

Ja zeg Wouter, en die dynamo dan waar je zo driftig mee bezig was de vorige keer?

Daar ga ik komende dagen mee aan de slag, morgen naar de schone moeder en met de kerstdagen lekker aan de klus in de logeerkamer met mijn rib uit de lijf halende ultrasoon reinigert en wat Tickopur.
Eens zien of de onderdelen daarin schoon worden...spanneeeeeend!

Dat gezegd hebbende wil ik jou een hele fijne kerst en een mooie jaarwisseling wensen, dat al jouw wensen en goede voornemens maar werkelijkheid mogen worden!






 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2023 12:08 - 28-01-2024 13:24 #1043478 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Zoooooo, de kerstdagen achter den rug, weer vijf kilo aangekomen...nope.

De dynamo dan maar, die is zelfs wat afgevallen nadat ik de losse componenten in de ultrasoon reiniger heb gedoopt, de aluminium behuizing en diodebrug in respectievelijk Tickopur R33 en TR3, verdeeld over meerdere verversingen.
Stator en Rotor in respectievelijk R33 en RW77, wederom verdeeld over meerdere verschoningen van het badwater.

Van tevoren heb ik  diodebrug, stator en rotor gemeten met de daarvoor beschikbare specificaties:



Juist voor dit doel had ik besloten een milliohm meter aan te schaffen, aangezien een gewone multimeter onder de ca 200 milliohm geen (betrouwbare) waarde kan weergeven.

De werkplek:



De diverse dynamo componenten vóór de reiniging:



Hopla in bad ermee, 2 liter max deze Bandelin Sonorex, dus een beetje draaien per sessie:



De gebruikte middelen:



De watergevoelige delen kregen een rondje opwarmen op ca 60 graden Celsius om het water in alle naden en kiertjes te laten verdampen:



En eenmaal droog en afgekoeld de volgende ochtend een kleine meetsessie:



Alle meetwaarden:



Na een tweede ronde die al met al zo een hele middag in beslag neemt:



De aluminium delen (voor en achterzijde van de dynamo) heb ik bij de tweede keer in een 5% oplossing van Tickopur TR3 gedaan.

Als laatste voor nu alle delen bij elkaar na alle reinigingsronden:



De hoeveelheid aan zwart water bij de eerste ronde bedroeg 8 liter, en zoals je kan zien is het aluminium van zeker de voorzijde nog niet in de staat waar ik het uiteindelijk wil hebben, ik ga dus beide behuizing delen nog te lijf met een aantal staalborsteltjes op de Dremel om het daarna af te maken met Belgagom op een oude tandenborstel en microvezeldoek.

Ook kun je hierboven zien dat de sleepringen op de rotor nog wat zwart zijn, daar heb ik een speciaal voor reinigen van koperdelen rubber achtig staafje gekocht nadat ik op Youtube Master Milo dat kado heb zien krijgen.
Op die manier wordt het ook schoon zonder dat je matriaal van de sleepringen schuurt.

Tot zover maar weer even, een nieuwe update volgt volgend jaar, nogmaals een fijne jaarwisseling gewenst!




 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2024 13:36 - 28-01-2024 13:36 #1043887 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
One month later...

Na een hoop schuren, poetsen en boenen valkt dan eindelijk het onderstaande resultaat te aanschouwen:



Stator in de Hammerite:



Detail van de rotor:



Nu alles nog een keertje meten, en daarna in elkaar frotten met nieuwe lagertjes, nieuw bevestigingmateriaal en nieuwe spanningregelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2024 16:43 #1043890 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Heb je ook overwogen om beide koperen sleepringen van de rotor te vervangen? Op de foto lijken ze behoorlijk ingesleten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.