Vacuum-gestuurde LPG hoofdstelschroef: ervaringen?

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-03-2024 21:10 #1044302 door BartJu
De meeste Volvo's op LPG hier rijden waarschijnlijk met een ongeregelde LPG-installatie.
De 'domme' hoofdstelschroef in LPGslang is iets slimmer te maken door bijvoorbeeld een vacuumgestuurde versie.
Meer vacuum, opent ie wat meer, en stationair sluit ie weer iets. In theorie power wanneer gevraagd, zuiig wanneer het kan....

Hieronder een voorbeeld, slangetje wordt dan op inlaatspruitstuk geplaatst en geeft dus een druk'signaal'.

Iemand hier ook (praktijk)ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2024 22:23 - 08-03-2024 22:24 #1044307 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Vacuum-gestuurde LPG hoofdstelschroef: ervaringen?
Bedoel je soms de functionaliteit die vroeger door 123/lpg systeem werd geleverd? Volgens mij keek dat systeem niet alleen naar vacuüm maar ook naar lambda waarde(n). Hier lees je dat dit systeem klaarblijkelijk te veel problemen gaf / te vaak kapot ging: www.volvokv.nl/forum/lpg/20141-123-lpg-uit-productie?start=10 
Er worden ook wat vergelijkbare systemen genoemd. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-03-2024 22:46 #1044308 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Vacuum-gestuurde LPG hoofdstelschroef: ervaringen?
Dank voor meedenken, maar ja, en nee: Wel soortgelijke functie, maar totaal andere werking.

Die in mijn plaatje/vraag heeft geen lambda, geen electronica. Wordt enkel wat bijgestuurd door het motorvacuum via een slang vanaf inlaatspruitstuk. Iets minder strak gesturd, maar puur mechanisch, minder storingsgevoelig?

En ja, er zijn inderdaad ook systemen die een lambda signaal gebruiken, deed 123LPG ook. En STAG en ook Leonardo geloof ik.Mooi idee, want gestuurd op uitlaat/AFR.

Maar Ik zoek dus niet een alternatief, maar vraag ervaringen met het genoemde alternatief: vacuumgestuurd, mechanisch.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-03-2024 23:13 #1044309 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Vacuum-gestuurde LPG hoofdstelschroef: ervaringen?
Enige dat iik hier voorlasnog heb gevonden is  vermelding in dit topic :

Niet iedereen rijd hortend en stotend inderdaad maar ik las enkel dat de afr te laag was en dat ga je gewoon niet ideaal krijgen.
Ik denk dat je teveel naar je afr meter kijkt, wat mij altijd geleerd is: +-2000rpm mengschroef lpg indraaien tot hij begint in te houden dan een klein stukje terrug.
Er bestaan vacuumkleppen die inplaats van je mengschroef komen als je meer gas geef opent hij deze klep en krijgt de motor ook meer lpg een beetje zoals een carburateur, ik heb er echter maar 1x zo een gezien.

Maar als Kevin aangeeft er ooit een kee reen gezien te hebben, dan geeft dat wel aan dat ze niet dik gezaaid zijn.
Zijn ze gewoon zeldzaam?
Of voldoen ze niet, of geven storing?

Ze zijn nog wel verkrijgbaar. en hoewel theorie mooi is, ben ik benieuwd naar praktijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2024 12:36 #1044316 door Zon
Ik ken het niet, maar vind het wel een aardig idee.
Het lijkt me vergelijkbaar met de vervroeging op de ontsteking?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
09-03-2024 18:41 - 09-03-2024 18:41 #1044326 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Vacuum-gestuurde LPG hoofdstelschroef: ervaringen?
Zoiets denk ik ja, als vacuum toeneemt dan trekt ie de hoofdstelschroef wat om LPG flow wat te knijpen. Als onderdruk afneemt, dan geeft ie ook iets meer LPG. Denk ik.

Er is nog een variant in stemmig oranje (NL product): ECOmax. Zelfde idee, andere uitwerking.  Die ervaringen zijn ook interessant..  

Ook van de eerste de installatiehandleiding toegevoegd... 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF



 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.