- Berichten: 13
Voorstellen en vragen
- Peter (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 416
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 475
Wegenbelasting
Een oldtimer met het bouwjaar 40 jaar of meer terug is vrijgesteld van wegenbelasting. Dit is ongeacht de gebruikperiode.
Omdat de vrijstelling is verschoven van 25 naar 40 jaar vielen veel auto's net buiten de boot en dus is de overgangsregeling in het leven geroepen.
Het moet dan gaan om auto's die vóór 1 januari 1988 voor het eerst in gebruik genomen, terwijl de datum 1e toelating is nog geen 40 jaar geleden is.
Voor die categorie auto's is het gebruik in de wintermaanden verboden, als je gebruik maakt van de regeling (als je dat niet doet, kan je hem natuurlijk wel gewoon rijden).
Kortom, zolang de auto nu 40 jaar oud is, dus van voor 1982, heb je dus niet met deze regeling te maken.
De 164 en 140 zijn in principe van voor 1982 dus daar heb je in beginsel geen probleem mee. Bij de 240 is dat dus beter opletten, maar ik verwacht dat die auto's aanzienlijk in prijs zullen stijgen zodra een exemplaar het 40e jaar bereikt.
Verzekering
De verzekering kan weer aparte eisen stellen voor het gebruik, zowel aantal KM als gebruiksmaanden.
Je kan je oldtimer regulier verzekeren (hogere premie) of als oldtimer verzekeren (lage premie, meer voorwaarden).
De bijkomende voorwaarde voor (veel) oldtimerverzekeringen is dat de auto niet voor woon-werk wordt gebruikt en dat er in ieder geval (ook nog) een normale auto is. Het moet dus je tweede auto zijn.
In mijn geval ben ik bijvoorbeeld verzekerd voor 20.000 KM per jaar, voor alle maanden omdat ik hem als regulier voertuig heb verzekerd.
I.v.m. mijn leeftijd betaal ik dan ook aanzienlijk meer premie, maar nog altijd (veel) minder dan ik zou betalen voor een 'Golfje' of VW Polo.
APK
Dat is eigenlijk geen noemenswaardige vrijstelling. Een auto moet altijd aan de wettelijke eisen voldoen dus je zal hem toch moeten controleren om een ongeluk niet in een groot verzekerings-fiasco te laten uitmonden.
Je bent dus niet verplicht je auto naar een APK station te brengen, maar wel verplicht om je auto aan de wettelijke eisen te laten voldoen. De vrijstelling geldt voor 50 jaar en ouder dus in 2022 voor 1972.
De overheid heeft het in dit geval dus niet gemund op de oldtimers, ze hadden de overgangsperiode ook niet kunnen invoeren.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 475
Je was me net voor Rudolf!Dat mag best, maar dan moet je wegenbelasting betalen. Het is een overgangsregeling, van de oude naar de nieuwe vrijstelling. Best schappelijk. Je kan ook kiezen voor een auto die ouder is dan 40 jaar. Er is dus geen sprake van het vervallen van de vrijstelling.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 13
Ho ho, volgens mij gaat hier wat mis nu!
Wegenbelasting
Een oldtimer met het bouwjaar 40 jaar of meer terug is vrijgesteld van wegenbelasting. Dit is ongeacht de gebruikperiode.
Omdat de vrijstelling is verschoven van 25 naar 40 jaar vielen veel auto's net buiten de boot en dus is de overgangsregeling in het leven geroepen.
Het moet dan gaan om auto's die vóór 1 januari 1988 voor het eerst in gebruik genomen, terwijl de datum 1e toelating is nog geen 40 jaar geleden is.
Voor die categorie auto's is het gebruik in de wintermaanden verboden, als je gebruik maakt van de regeling (als je dat niet doet, kan je hem natuurlijk wel gewoon rijden).
Kortom, zolang de auto nu 40 jaar oud is, dus van voor 1982, heb je dus niet met deze regeling te maken.
De 164 en 140 zijn in principe van voor 1982 dus daar heb je in beginsel geen probleem mee. Bij de 240 is dat dus beter opletten, maar ik verwacht dat die auto's aanzienlijk in prijs zullen stijgen zodra een exemplaar het 40e jaar bereikt.
Verzekering
De verzekering kan weer aparte eisen stellen voor het gebruik, zowel aantal KM als gebruiksmaanden.
Je kan je oldtimer regulier verzekeren (hogere premie) of als oldtimer verzekeren (lage premie, meer voorwaarden).
De bijkomende voorwaarde voor (veel) oldtimerverzekeringen is dat de auto niet voor woon-werk wordt gebruikt en dat er in ieder geval (ook nog) een normale auto is. Het moet dus je tweede auto zijn.
In mijn geval ben ik bijvoorbeeld verzekerd voor 20.000 KM per jaar, voor alle maanden omdat ik hem als regulier voertuig heb verzekerd.
I.v.m. mijn leeftijd betaal ik dan ook aanzienlijk meer premie, maar nog altijd (veel) minder dan ik zou betalen voor een 'Golfje' of VW Polo.
APK
Dat is eigenlijk geen noemenswaardige vrijstelling. Een auto moet altijd aan de wettelijke eisen voldoen dus je zal hem toch moeten controleren om een ongeluk niet in een groot verzekerings-fiasco te laten uitmonden.
Je bent dus niet verplicht je auto naar een APK station te brengen, maar wel verplicht om je auto aan de wettelijke eisen te laten voldoen. De vrijstelling geldt voor 50 jaar en ouder dus in 2022 voor 1972.
De overheid heeft het in dit geval dus niet gemund op de oldtimers, ze hadden de overgangsperiode ook niet kunnen invoeren.
________
Bedankt voor de verduidelijking, ik begon al aan een pekelbike te denken. Maar dat hoeft dus niet gelukkig
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 13
En is de prijs van E 8500,- reeel? Voor dat bedrag verwacht ik toch een auto die gewoon 100 procent in orde is. Of verwacht ik dan teveel? Vind hem wel erg fraai.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Zie ook taxatiewaarde die genoemd staat.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
Het bedrijf is oké zoals wordt aangegeven, wat de motor betreft is ook vermeld, houdt € 1500,- als reserve er zal beslist direct of na een tijdje wel wat aan moeten gebeuren, te weinig om hem in concours conditie te brengen hoor !
Houdt ook rekening met het feit dat er altijd wat kapot kan gaan bij een oldtimer, hoe goed hij ook is !
Hoeveel km heeft hij daadwerkelijk gedraaid ?
Auto loopt niet netjes.
Succes met je keuze !
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.