kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-08-2015 15:08 #153439 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Eerste zaterdag sinds tijden dat ik weer wat aan de combi kan doen.
Motorblok moet eerst voorzien worden van nieuwe oliepomp.
Kettingtakel aan een draagbalk van de loods en takelen maar.


Bijlage:



De plek waar de pomp moet komen, nog even een blik op het gat (rechts van de 2 oliepompbouten) waar het verstevigingsbusje doorheen moet steken én vrij moet blijven lopen.


Bijlage:




Hier de nieuwe pomp met het aandrijf-asje dat ook de verdeler aandrijft.



Bijlage:




Het asje past zodanig strak in het busje dat er totaal geen speling meer over blijft; dat is niet goed.......



Dus asje een fractie afgeslepen op de flanken van het platte deel zodat het asje vrij "z'n weg kan zoeken".
Omdat het verstevigingsbusje in de hoogte nergens wordt tegengehouden heb ik deze met groene loctite vastgelijmd.


Bijlage:




Wat zou een oliepomp zijn zonder aanvoerpijp, voorzien van (uiteraard nieuwe) afdichtingen.



Bijlage:




En zo ziet het er uit als de pomp en aanvoerbuis op hun plek zitten;


Bijlage:




Dan moet de distributie nog worden voorzien van nwe. pakking en keerring;



Bijlage:




Bijlage:




Pouly kan er ook op, geen afsteltekens te zien dus even langs de staalborstelmachine en voila; graden :-)



Bijlage:




Carter kan onder het blok geschroefd, lag al een tijdje te wachten met nieuw kleurtje.



Bijlage:




En dan eindelijk kan de bak er weer achter.....



Bijlage:




Natuurlijk is het blok het mooiste af te bouwen naast de auto, ik wist alleen niet hoeveel ruimte ik zou hebben t.o.v. de gemodificeerde rembekrachtiger.
Daarom heb ik er voor gekozen het blok er vast kaal in te hijsen.



Bijlage:




Met de elektrische stapelaar takel weer van plafondbalk gehaald.


Bijlage:




En dan genieten van het nieuwe uitzicht.....



Bijlage:




T' valt me nog mee met de ruimte, gelukkig maar.



Bijlage:



prettig weekend, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2015 13:22 #153462 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dat is inderdaad genieten, ook van de update en blik via de foto's op afstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2015 14:45 #153467 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Met zo'n hijskraan kan het ook, kon je hem een beetje kantelen om de kleppendeksel onder de paravan door te kiepen ?.
Ik zet meestal een krik neer, daar plaats ik het staartstuk op en duw de wagen wat naar voren, dan gaat hij er soepel in.
Van de week een B20met een BW35 automaat eruit getakeld, daar heb je veel minder ruimte, zat een aardige deuk in de klepdeksel

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-08-2015 19:07 #153472 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
@Lars, dankjewel, omgekeerd geldt hetzelfde, ik volg jouw electrificatie van de combi met interesse!

@Ed, ik heb het blok zo opgehangen dat de paarse hijsband vrij laag aangrijpt, om precies te zijn de bovenste startmotorbout en de bout aan de andere zijde.
Het gewicht van de motor is wat zwaarder dan van de bak, de oranje band zorgt dat het spul niet voorover kiept.
Met één hand kon ik vervolgens de combinatie van blok en bak makkelijk achterover "beuren" en steeds de juiste hoek aanpassen. Omdat het een vaste balk is zonder loopkat heb ik de auto maar "om de motor heen" gerold.

Vergeleken met andere motor-bak combinaties viel dit inderdaad reuze mee, jij beschrijft al een taaie met de automaat, ik heb zelf ook krappe ervaring met een D24TIC in een 240 beuren, is wel handiger met z'n 2-en ;)

volvolvo.nl/threads/2788-engine- ... -volvo-245 (halverwege de pagina)
Overigens vind ik een kettingtakel echt super, je hebt met één hand heel goede controle over je hijsbeweging én snelheid.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-08-2015 19:48 #153601 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Kennen jullie dat?
Je kijkt nog eens op een foto (hierboven) en ineens denk je; "past dat wel met de verdelerkap en de bougiekabels" t.o.v. de volvo-240 rembekrachtiger ????
Vanaf dat moment móet je gewoon gaan kijken anders blijf ik er over piekeren :twisted:

Dus toch maar even naar de werkplaats gereden, gewapend met de 123-ontsteking en gepast;



Bijlage:







Pffff, gelukkig het kan ,dat is maar goed ook want ik had net een setje magnecor KV85 bougiekabels besteld.


volgende week weer een vrije zaterdag , hopelijk dan weer wat vorderingen ;)

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2015 20:01 #153604 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Gelukkig dat het past!
En inderdaad heel herkenbaar. Dat had ik afgelopen week met mijn motorsteunplaat versus de pitmanarm.
Dan schiet het opeens door je heen, 'oh, past de maximale stuuruitslag wel?' en dan is het toch het fijst om dat meteen te gaan bekijken (en helemaal om te concluderen dat het dan past).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-08-2015 20:05 #153606 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
:lol: ik ben dus niet de enige, dat hou je volgens mij toch, óf je moet alles van tevoren uit gaan tekenen.
Maar ja, daar hebben we het in een ander draadje al over gehad, dat kunnen wij niet :oops: althans, niet in autocad.

Overigens staan er in de originele groene wpl.handboeken (carrosserie) schitterende tekeningen van de originele ama's met bemating en al.
Die zou je eigenlijk heel makkelijk moeten kunnen "scannen" / "importeren" in autocad.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-08-2015 12:05 #153624 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hè mooi gezicht man die motor er weer in, is weer zo'n momentje :)
Zie er allemaal goed uit

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2015 10:44 #153728 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Jan van Bochove" schreef:
...ik had net een setje magnecor KV85 bougiekabels besteld.

Daar is niet iedereen tevreden mee, zie bv. hier .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-08-2015 16:18 - 30-08-2015 20:37 #153736 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo Gert, bedankt voor de tip, ik zal er (nog) eens in duiken, jammer genoeg alleen positieve zaken gelezen over de KV15.
Maar ik zal m'n kop er niet voor in het zand steken, brand is erger.

Tijdje geleden heb ik een bumper van een Fiat Doblo gescoord waarvan de radius zo goed als geheel overeen kwam met mijn achterklep;


Bijlage:



kantelbeugels en amazon combi project


Bijlage:




Bijlage:



Aangezien de spuiter nu bijna alles in de grondverf heeft staan moet ik haast maken daar wat mee te gaan doen.........
Dus een U-profiel van RVS 1mm laten zetten welke het zichtwerk gaat vormen van het reepje onder de achterklep van de combi.


Van gewoon plaatstaal 2mm een hoekprofiel gemaakt met uitsparingen voor het trekhaakframe;



Bijlage:




Bijlage:




De radius van de achterklep / Fiat-bumper is zo groot dat rondwalsen van het RVS profiel niet eens nodig is, je trekt het heel makkelijk "om de bumper-radius heen.
Paar hechtjes en de boel zit voorlopig even gefixeerd.


Bijlage:




Zaakje met paar M6 boutjes in elkaar geschroefd en passen voor de eerste indruk;



Bijlage:




Grrr, de klep wil niet dicht, onderzijde loopt vast op de 10mm omgezette zijde van het RVS profieltje.........



Bijlage:





Profiel in z'n geheel even wat opgelost en kijken hoe veel het scheelt;



Bijlage:




Goeiemorgen, dat is geen kattepis..........




Bijlage:





Hmmmm, oude originele profiel had natuurlijk niet voor niets doorgezette rand i.p.v. haakse rand.
RVS er af halen en de 90 graden zetting door laten zetten is geen optie, zaterdags alles dicht, eigen kantbank gaat maar tot 1000MM.

Dan maar proberen of ik de rand voorzichtig om kan rollen.
Ik haal veel metaalbewerkings-inspiratie uit Youtube-filmpjes en herinner mij nog een walsstraat waar een U-profiel langzaam gevormd wordt tot gewenste profiel er in zit.
Gelukkig bewaar ik veel "oud ijzer" en daar zit zelfs een verstelbare rol bij (oude spanrol van een distributie).
Stuk hoekijzer er bij, wat kunststof platen t.b.v. geleiding en hele zaakje in de bankschroef;


Bijlage:



Met werkstuk er tussen rol tikkie aanspannen en profiel heen en weer trekken/duwen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.