kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
04-07-2015 20:52 #152609 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Klasse werk Jan, mooie update, daar kijk je naar uit.

Goed weekend nog.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2015 07:14 #152615 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Jan, geweldig met wat voor een oog voor detail je alles aanpakt. Je kunt het wel in boekvorm uitbrengen!

Een vraag, twee pagina's terug staat een stukje over je radiateur waar je een koeltemp sensor in gesoldeerd hebt. Het is een open systeem, de ruimte waar hij inzit is bedoeld als expansie ruimte. Zit de voeler straks niet gedeeltelijk boven de koelvloeistof? Zeker bij koude motor?

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
05-07-2015 11:49 #152617 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha die Rob en Hans,

Bedankt voor jullie aanmoedigende woorden ;)
Met mijn geheugen moet ik ook alles wel goed vastleggen door fotograferen en een stukje tekst, ik ben de dingen soms een jaar later gewoon "kwijt ".......
Tijdje geleden zocht ik iets over dieseltechniek, google wat en vind een uiteenzetting op een forum van het probleem en oplossing.
Ik denk nog bij mijzelf, dat is handig om te weten, heeft de schrijver goed opgeschreven zo. Toevallig kijk ik nog even in de kantlijn wie het verhaal heeft getikt; en ja je raad het waarschijnlijk wel dat was ik dus zelf.

Ongelooflijk toch dat je geheugen je soms zo in de steek laat :o

Dan de opm. / vraag over de sensor;

Ik ben van plan om een expansievaatje te installeren en zodoende het koelvloeistofpeil te verhogen.
Het is de bedoeling dat ik er ook gelijk een minimum-nivo-sensor in het expansietankje op neem.
Voor dit doel heb ik al een tijdje een expansietankje van een Saab liggen maar eigenlijk vind ik zo'n plastik geval geen gezicht in mijn motorruimte. Misschien fabriceer ik zelf gewoon een tankje van metaal.


groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2015 11:54 #152618 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ach Jan het is herkenbaar.. En het heeft ook voordelen. ;) ;)
Daarnaast, duidelijk over het expansievaatje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-07-2015 20:17 #153008 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Afgelopen zaterdag nog even de scharnieren ter hand genomen.
De pennen waren deels gebroken, uitgelopen geroest etc. etc.

(zie dit verhaaltje, tikje naar onderen scrollen) kantelbeugels en amazon combi project

Ik heb toen een boor 8.8mm besteld en een ruimer 9mm.
Om pennen te maken ook nog zilverstaal 9mm besteld.

Bijlage:



Met een haaks hoekstuk en lijmtang de scharnieren opgespannen en uitgeboord.


Bijlage:



En geruimd, goede snijolie is daarbij van groot belang.
Je krijgt een mooi oppervlak en de boor/ruimer gaat veel langer mee.


Bijlage:



Bovenste; na boren en ruimen, onderste voor boren/ruimen.


Bijlage:



De ruimer begint conisch dus met de hand moet de ruimer mog wat verder door de onderste boring worden geruimd.



Bijlage:




Bijlage:




Natuurlijk worden ook de achterklepscharnieren gelijk mee genomen. (combi)



Bijlage:




Als je dan de zilverstalen pennen in de nauwkeurig geruimde gaten steekt is het een genoegen de afwezigheid van speling te constateren terwijl de scharnieren heel soepel bewegen.


Bijlage:




Bijlage:



Dat was het weer even voorlopig, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2015 23:39 #153012 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan, is zilverstaal een erg harde staalsoort? Ik dacht dat deze pennen niet zoveel te verduren hadden dus dat een gewone stalen pen met een beetje smering ook wel 20 jaar meeging?

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2015 11:22 #153017 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo... heb je de rest van het topic niet gelezen? :P Deze auto gaat nog 50 jaar mee, zonder er naar om te hoeven kijken. Een en al overdimensionering en goede oplossingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-07-2015 21:23 #153036 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Hans,

Je hebt gelijk, zilverstaal is best een harde staalsoort. ( www.mcbboek.nl/MCB_h03/Zilverstaal.htm )
Er zijn eigenlijk twee redenen dat ik er voor gekozen heb;

- een staalsoort die ongeveer even hard is als het scharnier zelf zal zorgen voor de meest snelle slijtage, dat komt omdat de materialen dan a.h.w. "in elkaar versmeren" / "gaan vreten" .
-zilverstaal is verkrijgbaar in rond 9mm (scharnieren waren inw. aardig uitgesleten tot ong. 8,5mm) en zilverstaal heeft een hoge mate van nauwkeurigheid.

Ik wilde niet de scharnieren opboren/ruimen naar 10mm, dan houdt je niet zoveel vlees meer over aan de scharnieren.

Dop bedankt ;) ik heb ook nog een offerte laten maken voor het lijnboren van de scharnieren op de auto, naaldlagers en centraal smeersysteem; helaas werd dat te duur :o , dan moet ik mij hier maar mee behelpen :lol:

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2015 12:41 #153070 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
haha.
Erg netjes weer in ieder geval.
Ik zou ook eens de scharnieren van mn 242 moeten vervangen, liggen nu al lang stof te happen. Ik ben overigens gewoon voor 2e hansdjes gegaan. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-08-2015 19:35 #153118 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Haha, stof happende onderdelen dat ken ik wel, ligt m'n hele schuur mee vol. ;)

Vandaag een prachtige dag om de versnellingsbak eens lekker in het zonnetje te zetten!


Bijlage:



Eerst steuntje vervaardigd t.b.v. montage sensor.


Bijlage:




Aanvankelijk wilde ik met de sensor "de bouten lezen" van de aandrijfasflens.
Dat patroon bleek echter niet 4x90 graden maar ongelijk verdeeld over de steekcirkel.
Dat is elektronisch wel op te lossen maar niet handig, daarom heb ik mij bedacht en ga ik een toonwiel maken aan de achterzijde van de flens.
De flens moet er dus weer af, trekkerje (van MP) komt hier goed van pas;


Bijlage:




Dan moet er een plaat gemaakt worden, uitwendig 92mm inwendig 39,80mm.
Eerst grofweg uitgezaagd met decoupeerzaag.


Bijlage:




Die plaat moet in één opspanning gedraaid worden op de draaibank om hoogteslag te voorkomen.Daarom een bus aan de plaat gelast zodat ik met de beitels zowel binnen als buiten kan draaien.


Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Dan is de volgende uitdaging om 4 uithammen uit de omtrek te zagen zodanig dat er 4 gelijke stukken materiaal blijven staan.
Die stukken moeten precies op 0,90,180,270 graden beginnen en ook allemaal even lang zijn.

De elektronica laat ik straks berekenen hoe veel tijd er zit tussen het passeren van de elkaar opvolgende stukken metaal.
Daarom is het wel prettig als de opstaande zijden zo nauwkeurig mogelijk zijn uitgevoerd.

Om dat een beetje handig te doen heb ik voor eerdere toonwielen al eens een verdeelapparaat gefabriceerd;


Bijlage:



Een houten onderplaat met een aanwijsnaaldje, daar draaibaar boven op een ronde plaat met op de omtrek een meetlint.
De diameter van de draaischijf heb ik zodanig gekozen dat het meetlint loopt van 0mm > 720mm.
Eén keer rond is dus 720mm = 360graden.
1 graad verdraaiing = dus 2mm.
Om dus een verdeling te krijgen van 0,90,180,270 graden hoef ik de getallen alleen maar te verdubbelen en klaar is de verdeling.

En zo ziet een professionele verdeeltafel er uit; www.google.nl/search?q=verdeelt ... 66&bih=608


Bijlage:



Daarna is het een kwestie van de plaat centreren, boor op goede steekcirkel zetten en boren maar.


Bijlage:



Als de gaten goed verdeeld zijn is het boren van een breeklijntje en inzagen het volgende deel.



Bijlage:



Het eindresultaat van toonwiel in combinatie met sensor;


Bijlage:



Bijlage:








De oude snelheidsmeteraandrijving kan met pensioen, gat dichtgelast, kan dus ook niet meer lekken.


Bijlage:



Omdat het dekseltje van de schakelstangen ook olie zweette gelijk maar even een pakking gemaakt van fiets-binnenband.


Bijlage:







Volgende week hoop ik wat verder te gaan met de motor, ik kreeg de tip een verstevigingsring om de oliepomp-as te plaatsen.
Dus ook maar even een busje hiervoor gemaakt;


Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:



Sorry voor slechte foto's had andere camera bij met die kuren heeft.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.