- Berichten: 126
Spoorstangkogel vervangen, tips?
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
Tijdens mijn draagarmklus ( www.volvokv.nl/forum/voorwielophanging/2...rbetering-wegligging ) ontdekte ik een versleten spoorstangkogel.
Ik voelde duidelijk speling.
Nu wil ik die vervangen. Zijn er nog tips (demontage, questie van moer los of eruit laten persen oid, montage etc...)?
Ik begrijp dat dan gelijk je sporing opnieuw moet, maar daar wilde ik toch al wat mee.
Weet iemand uit zn hoofd welke ik moet hebben ( www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/16...gory_pathway-2429064 )? Links schroefdraad of rechts? Het is de kogel rechtsvoor.
Alvast bedankt!
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Voor deze klus heb je een stuurkogel verwijder tool nodig, www.midlock.nl/Midlock/Stuurkogeltrekkers.html#2517 kijk even goed rond voor een goede prijs !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Oke, bedankt, ik zal hem eens van dichtbij bekijken.Ed van der Zee schreef : Je kunt het zien aan het schroefdraad en er staat een pijltje op, stuurstang kan in de loop van de tijd gewisseld zijn....
Voor deze klus heb je een stuurkogel verwijder tool nodig, www.midlock.nl/Midlock/Stuurkogeltrekkers.html#2517 kijk even goed rond voor een goede prijs !
En die tool, die is dus om de pen uit pitmanarm te krijgen, toch? Lukt dat niet met een tikje met een hamer?
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 798
Ik heb laatst bij de amazon van mijn echtgenote beide spoorstangkogels gedaan; de een tikte ik zo los, de ander zat muur en muurvast. Links en rechts zijn beiden bij de webshop te koop. Geef ook aan of je nieuwe moeren nodig hebt.
Spoorstangeind linkse draad nr 80658431 en -32 rechtse draad; voor de kosten hoef je het niet te laten, nog geen 19 euro per stuk. Overigens is ook een kogeltrekker etc. bij de club te koop. Maar als je beiden vernieuwd, kan je ook de (hulp)stuurarm ondersteunen en de kogels eruit slaan.
Vooral gereedschap 99914159 maar ook 9990012 (beide kogeltrekkers) zijn zeer effectief.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Met het Midlock gereedschap (heb geen aandelen) kun je gebruik maken van de hefboom en meer kracht zetten, doe het met beleid soms knalt het in een keer los.
9990012 is misschien wel een alternatief, heeft geen hefboom
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 798
Soms zitten kogels e.d. zo vastgedraaid door zng. technici of vastgeroest door de tand des tijds,dat onorthodoxe manieren moeten worden gebruikt om iets los te krijgen. Ik propageer niet om te beginnen met een voorhamer en erop los te slaan, maar geef slechts de gereedschappen aan die ook werden gebruikt in de Volvo garage waar ik jaren heb gewerkt.
Zoals je ongetwijfeld weet zijn de krachten op kogels enorm groot als je op flinke snelheid met de auto door een bocht gaat en daarbij is een tik met een hamer te verwaarlozen. (reken maar eens uit)
Laatst had ik maar liefst 10 ton perskracht nodig om de arm van een stuurhuis los te persen.
Ik wil maar zeggen, behalve jij hebben meer mensen hier op dit Forum goede technische opleidingen gevolgd, zijn gediplomeerd en hebben veel werkervaring met onze geliefde klassiekers. En ik ben er daar een van en leer nog dagelijks, ook na 40 jaar werkervaring. Na mijn pensionering ben ik vrijwilliger bij de vereniging en probeer mijn kennis over te brengen.En...ik geef zeker geen adviezen die onwenselijk zijn.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3458
En goed gereedschap is het halve werk.
Dus schaf zo'n ding aan.
Ik heb er een van kukko nr12511 zover ik het nog kan lezen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Inmiddels de spoorstang losgehaald. Toch zelf 1 aangeschaft (2e hands), terwijl ik er van iemand in de buurt 1 kon lenen. Maar deze was zo goedkoop en robuust, dus kon ik niet laten liggen.
Het uitdraaien van de kogels uit de stang zelf was echter een veel lastigere klus. Uiteindelijk met veel lompheid beide kogels eruit gekregen.
Toen dacht ik dat ik bijna klaar was, nieuwe kogels erin, terug onder de auto.... bleek er 1 kogel van een Volvo 140 gestuurd te zijn
Eigen schuld, verkeerd besteld blijkbaar, wel suf dat de leverancier dat ook niet opvalt, maar goed, dikke bult.
Bijna klaar dus. De stang zat inderdaad ook verkeerd om. Het "gewone" schroefdraad zat links terwijl die rechts moet zitten blijkbaar. Gelijk maar even de stang in nieuwe lak gezet, maar dat is een afwijking van mij
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.