× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-06-2008 13:56 #714070 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers


't begint er al op te lijken :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-06-2008 14:50 #714075 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers
Waarmee heb je dat gemaakt? SW/Catia/ProE/Sketchup/??? ?
Veertje lijkt overigens wel wat ielig eh, het is geen seat marbella waarvoor je de veer modelleert toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-06-2008 16:19 #714100 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers
Kijk ook eens op V3M, Adam (340GLT) heeft zelf een ubervet setje coilovers gemaakt. Voor een heel respectabel bedrag (ik meen 250 pond ofzo)...

Ok, ik raak enthausiast, ik zoek de link wel ff op:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-06-2008 16:24 #714103 door V300 register

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2008 16:34 #714107 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers
Adam is goed bezig met al die modificaties.
Aangepaste Renault 1.8 16V, remmen, ophanging...

3 x raden waar hij zijn sneeuwkap vandaan heeft... :D (nooit geleverd in de UK)
s2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/M...ent=Autosport390.jpg
En waar zou ik destijds mijn achterwisser en 3e remlicht vandaan hebben gehaald...?
s2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/M...ent=Autosport392.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-06-2008 16:47 #714110 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers


Zo, was weer een kansloze dag. Heb de baas heel de dag niet gezien :+
Zo had ik de boel een beetje in m'n hoofd zitten. Verhoudingen kloppen niet helemaal aangezien ik hier geen echte maten heb, maar het principe wordt zo wel duidelijk dacht ik zo.

Het enige wat veel tijd kost en waarvoor dure apparatuur vereist is zijn de draadbussen en de kogel-kommen.
Voor dat laatste moet ik misschien dan toch eens iets anders op verzinnen.

Het principe is simpel:
Je pakt een originele veerpoot en slijpt de onderse veerschotel af welke je meteen op een stuk buis last.
Over de veerpoot komt een stuk buis met daarop draad gedraaid. Aan 1 kopse kant zit een eindplaat met een gat erin waardoor ook de zuigerstang kan. Op de buis met de draad erop zitten twee moeren. Boven deze moeren komt de onderste veerschotel te hangen welke om het stukje bus is gelast.
Aan de bovenkant wordt de originele veerschotel behouden, deze wordt alleen opgeboord en wordt voorzien van een ander axiaal toplager. Het "lagerhuis" in de veerschotel zal waarschijnlijk ook aangepast moeten worden.
Bovenaan de zuigerstang komt een draadbus welke wordt vergrendeld door de originele moer. Bovenop het axiaal toplager komt een kogel. Deze kogel gaat het werk doen wat op dit moment wordt gedaan door het gevulkaniseerde rubber.
Over de kogel vallen twee platen waarin 2 kommen zijn gefreest. Deze omvatten de kogel en worden tegen elkaar gebout. Een smeernippeltje kan dienen voor de smering :)
De platen wordt vastgebout aan de originele ophanging van de veerpoot in het spatscherm.

Effe heel simpel:
De onderste verstelling op veerpoot zorgt voor de rijhoogteverstelling.
De bovenste verstelling op de zuigerstang zorgt dat de veer onder spanning blijft zodat deze niet tussen de veerschotels uit kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2008 17:04 #714112 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers
ik vind dit wel wat, en waarschijnlijk kan ik ze zelf maken (eigen beschikking over een draaibank en freesbank), wat voor schokbrekers gebruik je hiervoor? in principe is het voor mij ook mogelijk om heavy duty veerschotels te draaien en verlagingsveren te gebruiken. of is dat niet de bedoeling erik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-06-2008 17:08 #714113 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers

AvdAkker;59082 schreef : ik vind dit wel wat, en waarschijnlijk kan ik ze zelf maken (eigen beschikking over een draaibank en freesbank), wat voor schokbrekers gebruik je hiervoor? in principe is het voor mij ook mogelijk om heavy duty veerschotels te draaien en verlagingsveren te gebruiken. of is dat niet de bedoeling erik?


Eigenlijk was mijn bedoeling om ze te gaan gebruiken voor de koni's en verlagingsveren van een C-Kadeath.
Daar heb ik eigenlijk alles op verzonnen zegmaar.............
Maar alles moet nog wel een stuk beter uitgewerkt worden hoor.
Inderdaad zou het helemaal een stuk beter zijn wanneer er nieuwe veerschotels zouden worden gemaakt. Dan zou ik eventueel op het werk ook nog wel kunnen.
Jammergenoeg ga ik van school af over een paar weken. Ik heb dan niet meer de beschikking over CNC-apparatuur.
Goede reden om toch door te gaan studeren dus :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2008 17:09 #714114 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers
heb de link in de eerste post van rwdstudent gevolgd en kwam er achter dat volgens de foto de schokbreker zich nestelt in het huis waar ook de astap aan zit, is dit het originele systeem? en uit die link haal ik ook dat de bovenste ophangplaatjes zelf verbouwd zijn, laten laser/water snijden uit 5 of 6 mm rvs is mogelijk voor nog geen 30 euri per plaatje...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2008 17:11 #714115 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Hoogte en demping instelbaar: intrax coilovers
dus met die onderste poot(waar de astap aan zit) van de standaard volvo, koni schokdempers en verlagingsveren voor een c-kadet en dan is dit met zelfgemaakte veerschotels en het bovenste plaatje al te realiseren? dan ook uiteraard nog die kogel fabriceren, dat is het enige wat relatief tricky is, maar dat kan eventueel ook met het gebruik van een lager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets