× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-08-2021 21:47 #1041521 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.

BartJu;n417537 schreef : ..Wel grappig detail: diezelfde 240 van inmiddels 45 jaar oud heeft zelf niet eens een mistachterlicht. Maar de aanhanger moet het formeel wel hebben... :wtf2:


Ik meen ergens gelezen dat als het trekkend voertuig geen mistachterlicht heeft de aanhanger deze ook niet nodig heeft, vrij logisch dan heeft een mistachterlicht totaal geen nut...
Maar ja je gebruikt de aanhanger natuurlijk ook met een andere auto die wel een mistachterlicht heeft..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
14-08-2021 09:21 #1041522 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Ik meende dat de aanhanger deze wel moet hebben (tenzij kenteken aanhanger van voor een bepaalde datum). Maar het hoeft dus niet te werken. Altijd leuk, het woud van regeltjes, en eisen aan voertuigen. ;)
Maar dit schiet wrs het doel van de vraag van Rustybuster voorbij. Daarop isantwooord nog steeds: periode-correct: 7 polig, up to date en breedtst inzetbaar : 13 polig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-08-2021 09:30 #1041523 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.

2 Fast 4 U;n417538 schreef :
Maar ja je gebruikt de aanhanger natuurlijk ook met een andere auto die wel een mistachterlicht heeft..


Leuk dilemma voor die gezellige Oom Agent (die allang geen gezellige Oom meer is): in de dichte mist ontwaart hij een oude Volvo zonder mistachterlicht (want te oud) met erachter een aanhanger MET mistachterlicht (wat dan moet branden want de situatie is 'mist' en de lamp zit er op)......
WAT NU???
Wat zal hij een hoofdpijn onder die pet krijgen...

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
14-08-2021 12:38 #1041524 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Eigenlijk is die mistachterlicht bij een auto en zeker bij een aanhanger eigenlijk, in mijn mening, onnodig en waarom daar heb ik twee redenen voor:
1 een mistachterlicht mag je alleen gebruiken bij een zicht die minder is dan 50 m
2 als je iemand achter je ziet mag je een mistachterlicht niet gebruiken ivm verblinding

rijksoverheid.nl:
  • Mistlicht

    Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
pascalholthuis.nl

Wanneer mistlampen aan achter

Je mistlampen achter mag je alleen gebruiken bij minder dan 50 meter zicht. Bij zware regen mag je het mistachterlicht niet gebruiken! Hoe weet je dat je zicht minder dan 50 meter is? Een goed referentiepunt buiten de bebouwde kom is het hectometerpaaltje. Deze staat elke 100 meter langs de weg. Lantaarnpalen zijn in de bebouwde kom goede referentiepunten.
Ook een goede:
Kun jij je voorligger gewoon zien, dan kan jouw achterligger jou ook zien en is je mistlamp achter helemaal niet nodig.

Verschillende soorten mist

Zicht is 200 – 1000m : Mist
Zicht is 50 – 200m : Dichte mist
Zicht <50m : Zeer dichte mist
Volgende hectometerpaaltje wordt pas zichtbaar wanneer je er al een bent gepasseerd.

Het kan als zeer hinderlijk worden ervaren als deze verlichting ten onrechte wordt gevoerd (verblinden). Bij zicht boven de 50m zetten we deze verlichting dus uit. Ook wanneer het druk is en er constant mensen dicht achter je rijden, kan je deze verlichting beter uitschakelen.

Wanneer je ten onrechte uw mistverlichting voert, staan hier boetes op:
a. anders dan bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert mistlicht(en) aan de voorzijde voerenEUR 95
b. mistachterlicht voeren, indien het zicht door mist/sneeuwval niet minder dan 50 meter isEUR 140
bron: auto-en-vervoer.infonu.nl /

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
14-08-2021 12:49 #1041525 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Goede samenvatting!.
Let wel: dit zijn de NL regels. In diverse buitenlanden rijden ze vaker met mistachterlichen, bv in de Ardennen, waar de mist en zicht ook door hoogteverschil nogal kunnen varieren.

Beetje zoals de gemiddelde Fransman op delinkerbaan rijdt met zijn richtingaanwijzer nog aan omdat hij denkt in een inhaalmanoevre te zitten, maar een Duitser (en Nederlander) dat vooral doet om aan te geven dat ie haast heeft en dat ie er erg graag langs wilt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-08-2021 22:09 #1041531 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Om te reageren op de oorspronkelijke vraag: neem een 13-polige als je een caravan wilt trekken, en neem een 7-polige als je dat niet wilt. Bij een caravan ontkom je bijna niet aan de 13-polige maar voor normale aanhangers is 7-polig nog zeer gebruikelijk. Bovendien is een 7-polige gemakkelijker aan te sluiten.

Je zou ook nog kunnen kijken naar (dacht ik) een Multicon, dat is een 13-polige waar ook een 7-polige op geplugd kan worden. Die is echter wel veel minder gebruikelijk dan de 7-polige en de Jaeger srekkers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-08-2021 19:45 #1041534 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.

BartJu;n417542 schreef : Let wel: dit zijn de NL regels. In diverse buitenlanden rijden ze vaker met mistachterlichen, bv in de Ardennen, waar de mist en zicht ook door hoogteverschil nogal kunnen varieren.


In België is het gebruik van het mistachterlicht verplicht (en ik quote de wegcode) "bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen". Daarom zetten die het kreng dus al vrolijk aan bij een plensbui.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-08-2021 14:51 #1041547 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Misachterlicht op aanhanger in NL Moet werken, wanneer de auto na 1997. Echter hebben wij pech. Indien een auto namelijk voor die datum wel over een misachterlicht beschikt, moet de aanhanger deze ook hebben. De vraag is echter of oom agent door zal hebben dat jou Volvo van tegen de 32 a 40 jaar hier mee uitgerust zal zijn. Officieel moet deze dus bij onze auto's zijn door gelust naar de aanhanger. Ze verkopen misachterlichten op afstandsbediening voor aanhangers...

Regels zijn ook gek. Immers, achterbank gordels voor 89 mag je er gewoon uitslopen, maar als ze niet goed zijn wel afkeur.

Achteruitrij lichten verplicht na 97. Zitten ze er wel op maar werken ze niet voor een auto voor 97, dat mag dan weer wel. Die regels zijn zo gek... Immers: Stel dat ik mijn mistlamp eruit sloop, dat mag dan weer niet want dat hoort te werken als het er opzit... :uh-uhh:

Van die achteruit rijlampen kwam ik achter bij Erik, auto was goedgekeurd en hij rijd achteruit. Ik zeg, die achterruit rijlampen werken niet. Hoeft ook niet. Ik opzoeken, verrek dat klopt nog ook. Omdat bij sommige dingen het weer wel goed moet zijn als het er opzit ook al dat het niet verplicht is voor het jaartal van de auto. Dat is het vreemde.

Echter, op internet staan genoeg verhalen dat het wel mag, indien het trekkende voertuig het wel heeft maar te oud is. ANWB zegt dat bijvoorbeeld.

Boven de 750 kilo dan is het makkelijk, elke aanhanger van na 97 moet mistachterlicht hebben, is de aanhanger op kenteken voor 97 niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
22-08-2021 19:04 #1041548 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.

Markvictor;n417564 schreef : Regels zijn ook gek. Immers, achterbank gordels voor 89 mag je er gewoon uitslopen, maar als ze niet goed zijn wel afkeur.
...
Boven de 750 kilo dan is het makkelijk, elke aanhanger van na 97 moet mistachterlicht hebben, is de aanhanger op kenteken voor 97 niet.


Dank voor de info, wordt steeds gekker zo.

Twee opmerkingen:
- Ik begreep dat je voor 1989 geen achterbankgordels hoeft te hebben. Maar hebben ze er ooit ingezeten (origineel of niet) , dan mag je ze niet meer verwijderen. Geen bron voor handen, was ook iets formeligs op interweb.
- ik verbaas me er nu eigenlijk over dat onze aanhanger (<750kg, nieuw gekocht 2004) geen mistachterlicht heeft. Kan het me niet herinneren, maar mogelijk heeft men me toen gevraags hoeveel polen de stekker moest hebben, en de auto toen had er 7. Jammer geantwoord dan, denk ik nu. Verloopje was nu beter dan geen officieel goedgekeurde verlichting...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2021 11:32 #1041550 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Wat je niet moet doen met die achterbank gordels is met slechte naar de APK gaan, dat ze vervolgens als afgekeurd op het lijstje staan, en dat jij ze dan vervolgens gaat verwijderen...

Overigens vraag ik me af of het niet mag. Dat is een kwestie van het APK handboek er bij pakken. Ik denk namelijk dat het theoretisch wel mag.

Zie : Bescherming inzittenden | RDW




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets