× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2021 12:48 #1041505 door V300 register
Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag. is gemaakt door V300 register
Hallo leden,

Er zijn hier blijkbaar wel rijders die -zelf- een trekhaak onder de 340 1.4 cvt hebben gehangen.
Ik wil dat ook doen, en zit nu met de vraag 7 of 13 polige steker (voor de lampjes).
Ik heb een voorkeur voor de 7 polige, die is genormd en daar heb ik er een of twee van liggen..
Even wat gesnuffeld, o.a. bij Brink voor de keuze hierin:
ik lees dan dat een 7 polige geschikt is voor 'alleen fietsenrekje op de haak' en voor aanhangertjes/caravans(?), die voor een bepaald jaartal op de weg zijn gekomen. Volgens mij was dat 1997 of zo.
Dit in verband met de sinds die tijd verplichte achteruitrijlamp en mistachterlicht op aanhangers en caravans.
Komt er dan op neer -volgens mijn interpretatie- dat ik bij het plaatsen van een 7 polige contactdoos enkel een fietsendrager of een heel oude aanhanger zou mogen trekken.
Waarbij dan de vraag rijst: hoe kan ik t.o. een blauwpetjedrager aantonen dat de aanwezige aanhanger van voor die steekdatum is? Het gaat om aanhanger zonder eigen kenteken (max. 750kg. dus), liefst om een eigenbouw.
Dus papieren / chassisnummer nada...

Daarnaast zag ik bij de aansluitschemas (Brink) dat er bij 7 polig twee pennen (en de aardpen) voor de twee achterlichten gereserveerd zijn: is dat om te voorkomen dat er een draadje breekt en in het pikkedonker beide achterlichten gedoofd zijn?
Remlichten li en re zitten wel aan een pin + aardpin, dus in principe zou 1 + aardpin voor de achterlichten moeten kunnen.

Bij de 13 polige contactdozen/stekers blijken ook nog eens 2 typen te bestaan, die niet compatibel zijn.

Kortom: kan iemand van de leden -die niet net met de sleurhut op weg is naar de Algarve- zijn ervaringslicht er eens op laten schijnen?

Dank van
rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
06-08-2021 14:03 #1041506 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
ik had op mijn Volvo een 13 polig stekker, makkelijker kan niet. Aparte aansluiting voor de mistachterlamp en een aparte aansluiting voor een achteruitrijlicht en voor de caravan een continu en geschakeld 12V aansluiting
Ik had een Jaeger stekker en een verloop naar 7 polig

Hieronder hoe aan te sluiten met de te gebruiken kleur, minimale draaddoorsneden en de maximale amperage per draaddoorsnede per type draad

Gebruik wel voor de constante en geschakelde 12V een aparte [zwevend]zekering

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
10-08-2021 21:46 #1041512 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Toevallig ivm met vakantie naar oa Frankrijk nog eens naar de eisen gekeken.
In NL mag je met een fietsdrager rondrijden zonder mist+achteruitrijlicht. In buitenland moeten die het doen.
Geldt ook voor aanhangers en caravans, al geldt dat dan weer ook in NL.Behalve indien getrokkene van voor een datum (mogelijk genoemde 1997?), maar dat is alleen formeel aantoonbaar bij een eigen kenteken van het getrokkene. Een en ander staat ook bij ANWB op site.

Dat gezegd hebbende, die Fransen rijden zelf met dingen rond die in NL (ook) niet mogen...

Niettemin: bij nieuw aanleggen is er eigenlijk maar een universele oplossing: dat is de 13polige. Met verloopje naar 7 hang je er dan achter wat je hebt (al is dat dat nog niet per se legaal, officieel.

O, en in buitenland moet er bij witte platen ook nog een NL sticker (formeel de grote ook nog) zichtbaar achterop zitten. En dat mag niet een sticker op de plaat zelf zijn. Ook niet blauw zoals op de gele platen...

Dat doen de Fransen weer beter: ook de 'getrokken' platen hebben daar het blauwe land-blokje links op de plaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-08-2021 22:21 #1041514 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Ja, ja één Europa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
11-08-2021 13:17 #1041515 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Ja, er is nog veel te harmoniseren binnen dat Europa...
Al is het een NL keuze om op de witte platen GEEN NL blokje op te nemen of zelfs toe te staan. Daar snap ik de motivatie vanuit Den Haag niet van. Zou al veel schelen.

Nog zoiets zijn al die tolsystemen per land, waarom niet een systeem in de auto dat EU breed kan worden gebruikt voor al die systemen op de weg? Van tol tot milieuzones? Waarschijnlijk 27 meningen, en niet compatibel met bestaande systemen. Net als bij de stekkers van het electra-net.
(En natuurlijk nationale politiek die geen macht wil afstaan naar een hogere macht...)

Maar goed, terug on topic: als je een universeel toepasbare aaanlsuiting wil, dan is 13 polig de-weg-te-gaan (in goed engels).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-08-2021 11:28 #1041516 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Dank voor de antwoorden.
Extravraag hierover; is de contactdoos apk-keur relevant?
Dwz. moet de contactdoos werken en dan nog wel op alle pennen (en wordt dit getest)?
Onder het mom van 'het zit erop en dus moet het werken'....
Wanneer ik bv. wel tot een 13-pool besluit, maar tegelijkertijd zeker weet er nooit een caravan met koelkast en eigen accu aan te willen koppelen, zou ik die specifieke verbindingen in de contactdoos achterwege kunnen laten (scheelt werk, draad en gepuzzel).

Ik hoop dat iemand dit weet.

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
13-08-2021 19:46 #1041517 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Zover ik weet is dit nog nooit gecontroleerd bij de APK. Bij gebruik moet het wel werken, althans de wettelijke dingen.Die constant 12v voor de carvan koelkast uiteraard sowieso niet. Mogelijk zelfs een afrader: continu spanning op een deel dat daar onder de wagen vocht staat te vangen?

Maar bij APK nooit een opmerking over gehad, wel wordt de kogel nagemeten. Als die te sleets is kan immers het getrokkene losscieten: direct veiligheidsissue dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
13-08-2021 19:52 #1041518 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Bij de meeste 13poligen zijn de meeste polen zijn ook niet aangesloten/in gebruik: alleen de vaste 7, plus achteruitrijlicht en mistlamp. Verder niet. Mijn fietsdrager heeft 9 polen ipv 13.

Wel nog een aandachtspunt dat me nu te binnen schiet: de mistlamp en achteruitrijverlichting van de auto moet volgens mij uitblijven als er iets achterhangt, om verblinding van jezelf via refelctie op aanhanger te voorkomen. Maar weet niet zeker of dit voor een of voor allebei geldt. En er zijn volgens mij versies die een chip/relay in de contactdoos hebben, maar geen ervaring mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-08-2021 20:02 #1041519 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.

BartJu;n417534 schreef : ...wel wordt de kogel nagemeten. ...


Dat hebben ze bij mijn trekhaak nog nooit gedaan

BartJu;n417535 schreef : ... de mistlamp en achteruitrijverlichting van de auto moet volgens mij uitblijven als er iets achterhangt ...


Alleen de achter mistlamp daarvoor is een microschakelaar in de contactdoos ingebouwd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
13-08-2021 21:05 #1041520 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Trekhaakstekers 7 of 13 polen? En aansluitvraag.
Die kogel heb ik een keer gemeten zien worden, omdat de auto en de kogel toen ruim 40 jaar oud (en dus mogelijk ook 40 jaar gebruikt) waren, daarna nooit meer. Maar formeel kennelijk wel een aandachtspunt.

Wat betreft de microschakelaaar, dan zul je dus wel iets met de bekabeling moeten doen, niet alleen parallel aansluiten (serie?). Maar daar is vast wa over te vinden.
Wel grappig detail: diezelfde 240 van inmiddels 45 jaar oud heeft zelf niet eens een mistachterlicht. Maar de aanhanger moet het formeel wel hebben... :wtf2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets