× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie

Lees meer
02-12-2019 22:57 #983681 door E. van Oostveen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2019 23:29 #983687 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Duidelijk artikel, en goed onderbouwd:yesyes:, beter dan als dat gezever her en der op het internet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2019 13:10 #983692 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Inderdaad, nuttig artikel.

Ik tank momenteel E0 bij een lokale benzinepomp, voor ongeveer 10 a 15 cent meer dan E10. Voordeliger kan bijna niet. In de 340 alleen E0, en in de 360 soms een tankbeurtje E5 of E10, maar niet te vaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2019 21:36 #983802 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Klopt. Je kunt gewoon de hoeveelheid energie uitrekenen per liter benzine. Deze is bij 95 e10 lager dan bij 98 e5. (Waarbij 98 e5, geen 5% alcohol zit maar 0%, dat er toch E5 staat heeft te maken dat E0 niet op het etiket bij de pomp mag staan, bij 95 zit dus wel tegen de 10% alcohol bij)

In elk geval, als 98 6 of 7 cent duurder is, is het dus serieus voordeliger op er 98 in te gooien... Omdat de verbrandingswaarde van alcohol lager is. En de benzine blijft ook langer op kwaliteit. Alleen dat is niet bekend, en dat is maar goed ook. Als iedereen 98 zou tanken, dan zou men het aantal % alcohol benzine wat men moet verkopen niet halen. Waardoor er bij 98 ook alcohol zou komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2019 23:09 #983806 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Afgelopen vrijdag nog een vraag over gesteld bij een tankstation van de schelp.
Op het tankpistool van 98 ongelood staat inderdaad E5, wat zou suggereren dat er
tot 5% ethanol in mag zitten. Op een andere pomp van hetzelfde station stond op
een sticker eronder te lezen: "Deze benzine bevat géén ethanol."
De medewerker van het tankstation wist het ook niet en verwees mij naar de dealer.
Die zou kunnen zeggen of ik ethanolhoudende benzine mocht tanken.
Daar ging het echter niet om. Ik wil ethanolvrije benzine tanken in auto's die lang
stil staan. Zeker ook in de motor, die op dit moment al overstromende carburateurs heeft.
Maar dat kwartje viel niet. Ik zei:"U verkoopt toch benzine, dan weet U toch zeker wel
wat erin zit?" Ze greep meteen naar het E10 boekje en vroeg hoe oud de auto was.
Met het doel mij te melden of mijn auto wel of niet voor E10 geschikt was.
Tja, dat weet ik zelf ook wel. En wat de dealer zegt, doet er zeker niet toe.
Daar werken mensen die niet eens weten wat een carburateur is.
Kortom, ik heb 10 liter van dat dure sapje getankt. Dat gaat in de motor en de 360
die stil staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2019 05:24 #983808 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
E0 bestaat niet als classificering de laagste klasse is E5. Dat betekent dat er 5 procent ethanol in kan zitten maar ook nul procent. Om dat zeker te weten doen je navraag te doen aan de oliemaatschappij. Voorbeeld ultimate 98 van BP is ook ethanol vrij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2019 08:53 #983809 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Ik had op de site van de FEHAC gekeken en daar staat dat Shell V-Power 98 en BP Ultimate 98
ethanolvrij zijn in Nederland. Dus "E5" op het vulpistool bracht me in twijfel.
De pompmedewerker had die twijfel eenvoudig weg kunnen nemen door te zeggen
dat "E5" de laagst toegestane kwalificering is en dat "E0" niet bestaat.
En dat men daarom de sticker geplaatst heeft op de pomp onder het vulpistool.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2019 13:59 #983812 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Ik tank zelfs met een peugeot 306 nog '98 en hij rijdt er heerlijk op :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets