× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2018 16:11 #635037 door V300 register
Bij de verzameling documentatie kwam ik een bundel met informatie tegen over testen die Volvo anno 1982 deed met rijden op, om het algemeen te benaderen, alcoholverbindingen. Omdat hier een rijtje door Volvo modificaties in staat, en dit onderwerp anno 2018 weer enorm leeft, post ik deze hier. Het gaat in dit geval wel over 100% biobrandstof en niet over de 10% die momenteel steeds vaker bij de Euro 95 gemengd wordt. Verder zijn dit test, dus schade op langere termijn was hier nog niet bekend, het kan dus zijn dat deze info onvolledig is.

Wijzigingen t.o.v. normale 340/360:
-brandstoftank: normale 340 brandstoftank met speciale behandeling, normale 360 zadeltank met speciale behandeling (deze testauto's hadden beide tanks ''om toch een redelijke actieradius te hebben'')
-vulinrichting is aangepast
-carburateur gewijzigd, expliciet toegelicht zijn de regelnaalden, sproeiers, en het acceleratiemechanisme.
-complete retourleiding brandstof (dus niet enkel het rubber)
-complete toevoerleidingen brandstof (dus niet enkel het rubber)
-brandstofafsluiters gemonteerd in toevoerleidingen.

Extra onderhoud: elke 2500km werd de olie gecontroleerd en indien nodig vervangen.

Afwijkende specificaties:
-hoofdsproeier: 100% benzine 125,5 -103,5mm; 100% alcohol: 210mm
-stationairsproeier 55mm (beide brandstoffen)
-stationair toerental: 100% benzine 900r/min; 100% alcohol 1150r/min
-CO-percentage 2.0%

Helaas geen testrapporten er bij, enkel de instructies. Doe er je voordeel mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 12:50 #980263 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Interessante gegevens, waar je niet zomaar aan komt. Ethanol heeft maar 2/3 deel van de calorische waarde t.o.v. benzine waardoor het verbruik 1.5 x zo hoog is . Ook zal je geheid startproblemen krijgen, vandaar dat er in NL hooguit E85 te koop is. Die 15% restbenzine maakt een koude start mogelijk . Hieronder de officiele lijst van fabrikanten die E10 toe staan. Volvo's springen er gunstig uit. www.acea.be/uploads/publications/ACEA_E10_compatibility.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-12-2018 13:05 #980265 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Er stond dan ook in grote letters op dat het enkel voor intern gebruik voor speciaal aangewezen dealers was. Je komt die bundel inderdaad niet makkelijk tegen, wat het als verzamelaar des te leuker maakt :D

Los daarvan, onderandere vanwege deze folder ben ik zelf huiverig voor ethanol. Sowieso zorgt die 10% al voor een hoger brandstofverbruik, maar ik vrees ook dat er onderdelen in de auto zitten die er op de lange termijn misschien toch niet zo goed tegen kunnen. Onderdelen die voor deze test zijn aangepast.
Aan de andere kant denk ik ook dat dit mogelijkheden schept. Wanneer normale benzine lastiger wordt of verdwijnt beschrijft dit document wat je kunt aanpassen om op (bijna) puur biologische brandstof te kunnen rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 18:57 #980270 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Niks aan de hand jongens, ik heb een apart tankje met pure methanol voor de altijd met verbaasde blikken iedereen achterlatende stoplicht sprintjes, alleen het rubber van de CVT riempjes vindt het net wat minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 20:28 #980272 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie

Wouter76;252732 schreef : Niks aan de hand jongens, ik heb een apart tankje met pure methanol voor de altijd met verbaasde blikken iedereen achterlatende stoplicht sprintjes, alleen het rubber van de CVT riempjes vindt het net wat minder.

Haha, netjes:w00t:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2018 21:02 #980317 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
Ik heb een tijdje op E15 gereden. Tot problemen heeft het niet geleid, ook geen tekenen van problemen in de carburateur, brandstofpomp of de leidingen onder de auto. Toch ben ik op 98 overgestapt (ik tank altijd in België), netto is het goedkoper door het veel hogere verbruik op 95 E15.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2018 22:00 #980318 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie

hwe1993;252782 schreef : Ik heb een tijdje op E15 gereden. Tot problemen heeft het niet geleid, ook geen tekenen van problemen in de carburateur, brandstofpomp of de leidingen onder de auto. Toch ben ik op 98 overgestapt (ik tank altijd in België), netto is het goedkoper door het veel hogere verbruik op 95 E15.


Dat is wel interessant. Heb je toevallig de carburateur destijds ook ooit open gehad? Zo ja, ben ik wel benieuwd naar de bevindingen.

Het gevaar zit er in dat er intern dingen worden aangetast. Als dat bijvoorbeeld de vlotter, het scharnierpunt daarvan of de vlotternaald betreft kan dit vast gaan zitten waardoor de carburateur (vaak ineens onder het rijden) overloopt, wat ongeveer een garantie is op een felle uitslaande brand.
Om die rede zou ik met klem adviseren, als je dat spul tankt, regelmatig het vlotterdeksel eens open te schroeven en te controleren of er geen sporen van oxidatie of aantasting van bewegende onderdelen te zien zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-01-2019 11:45 #980321 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie

General Custom;252783 schreef : Dat is wel interessant. Heb je toevallig de carburateur destijds ook ooit open gehad? Zo ja, ben ik wel benieuwd naar de bevindingen.

Het gevaar zit er in dat er intern dingen worden aangetast. Als dat bijvoorbeeld de vlotter, het scharnierpunt daarvan of de vlotternaald betreft kan dit vast gaan zitten waardoor de carburateur (vaak ineens onder het rijden) overloopt, wat ongeveer een garantie is op een felle uitslaande brand.
Om die rede zou ik met klem adviseren, als je dat spul tankt, regelmatig het vlotterdeksel eens open te schroeven en te controleren of er geen sporen van oxidatie of aantasting van bewegende onderdelen te zien zijn.



Yes, die heb ik een aantal keer open gehad. Geen enkel teken van oxidatie of aantasting. In tegendeel, er zat wat oxidatie aan de binnenkant van de vlotterkamer toen ik de auto net kocht en het werd alleen maar minder na verloop van tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-01-2019 11:47 #980322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
De kanttekening is wel: ik maakte toen heel veel kilometers, dus ik tankte zo'n 2x per week. Dan werken de additieven die het brandstofsysteem moeten beschermen nog prima. Ik betwijfel of dat ook nog zo goed gaat als het spul een aantal weken in de tank zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-01-2019 16:52 #980323 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie

hwe1993;252786 schreef : Yes, die heb ik een aantal keer open gehad. Geen enkel teken van oxidatie of aantasting. In tegendeel, er zat wat oxidatie aan de binnenkant van de vlotterkamer toen ik de auto net kocht en het werd alleen maar minder na verloop van tijd.

hwe1993;252787 schreef : De kanttekening is wel: ik maakte toen heel veel kilometers, dus ik tankte zo'n 2x per week. Dan werken de additieven die het brandstofsysteem moeten beschermen nog prima. Ik betwijfel of dat ook nog zo goed gaat als het spul een aantal weken in de tank zit.


Dat is geruststellende gedachte. Ik vermoed dat de vermindering van oxidatie inderdaad ook door de vele kilometers komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets