× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Distributieriem verwisselen zonder speciaal gereedschap-hoe het niet moet volgens TC

Lees meer
11-03-2018 19:20 #974438 door Wouter Borsje
Ik vraag me vooral af of een filmpje als deze niet thuishoort in de filmpjes rubriek.

Op deze manier zou je de suggestie kunnen wekken dat het iets is om serieus te overwegen mijns inziens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2018 17:32 #974445 door Floris Schropp

rustybuster;249203 schreef : Je moet de motor laten lopen en dan -goed afgesteund- een scherp mes op het midden van de breedte van de riem drukken.
Als je het goed doet is de riem na enige tijd in de lengte in tweeen gedeeld.

rustybuster


En als 'ie dan blijft haken heb je een mes in je oogbal, danwel een motor in de soep. Nee bedankt. :crazy1:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2018 19:07 #974446 door 16673-dummy
:lol: geniaal dit :nono::snif:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2018 22:53 #974491 door E. van Oostveen

Wouter;249206 schreef : Want je moet ook de looprol(len) en spanrol mee vervangen. Alleen de riem vervangen is dus sowieso half werk.


Idd. en bij veel auto's vervang ik ook de waterpomp gelijk mee. En sommige bouten moeten goed vast gezet worden (nm/loctide)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-03-2018 18:41 #974549 door V300 register

powerflux;249216 schreef : Nee bedankt. :crazy1:

Volgens mij heb ik het ooit een keer zo beschreven gezien.
Het lijkt mij ook wel wat link, m.n. wat betreft het oog.

oudebiels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-03-2018 18:46 #974550 door V300 register

Wouter;249206 schreef : Want je moet ook de looprol(len) en spanrol mee vervangen. Alleen de riem vervangen is dus sowieso half werk.


Ik las wel dat het vervangen van de looprollen en de spanrol gemotiveerd wordt met de veranderde spanning op deze rollen en hun lagers wanneer de riem wordt vervangen door 'ontspannen en weer spannen'
Bij de deel-techniek wordt er niets losgemaakt, valt deze reden dus weg.

oudebiels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-03-2018 22:44 #974552 door V300 register

rustybuster;249324 schreef : Ik las wel dat het vervangen van de looprollen en de spanrol gemotiveerd wordt met de veranderde spanning op deze rollen en hun lagers wanneer de riem wordt vervangen door 'ontspannen en weer spannen'
Bij de deel-techniek wordt er niets losgemaakt, valt deze reden dus weg.

oudebiels


Ook spanrollen en looprollen gaan 1000-en keren per minuut rond. Deze hebben dus gewoon een beperkte levensduur. Het opspannen en ontspannen bij het vervangen van de riem zal vast meespelen voor wat slijtage betreft, maar dat is niet de enige slijtage, en valt de slijtage dus niet weg. Gewoon vervangen dus die spanrollen en looprollen, de kosten en moeite zijn minimaal, zeker ten opzichte van het vervangen van een motorblok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2018 12:51 #974560 door E. van Oostveen

rustybuster;249324 schreef : Ik las wel dat het vervangen van de looprollen en de spanrol gemotiveerd wordt met de veranderde spanning op deze rollen en hun lagers wanneer de riem wordt vervangen door 'ontspannen en weer spannen'
Bij de deel-techniek wordt er niets losgemaakt, valt deze reden dus weg.

oudebiels


Dat kan idd. Meestal hebben ze het ook over (vaak nieuw type) waterpompen, waarvan de afdichting kan gaan lekken doordat de spanning er af is geweest. En er is natuurlijk ook een groot verschil in vervangtijd. Als je om de 60.000 een riem vervangt met een niet lange levensduur, dan zou zo'n meelooprol en spanrol het nog wel 60.000 kunnen uithouden. Echter ik neem het risico niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets