× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Distributieriem verwisselen zonder speciaal gereedschap-hoe het niet moet volgens TC

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-02-2018 20:39 #634801 door V300 register
Ik weet niet of dit bij iedereen al bekend is maar ik vond dit geniaal toen ik het zag.

Nieuwe distributie erop kan ook door de oude voor de helft door te snijden met een scherp mes, zodat die de boel boel in de juiste stand laat staan.
Zie dit filmpje:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-02-2018 21:08 #974093 door V300 register
Dat heb ik vaker gehoord, leuk om er eens een filmpje van te zien. Ik vraag me wel af wat ze met de spanrollen doen, en de waterpomp vervangen gaat sowieso niet. Nu schijnt de officiële manier in het geval van een 300-serie overigens ook niet al te moeilijk te zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2018 21:21 #974094 door 16673-dummy
Dan moet je wel zeker weten dat de boel op tijd staat...
Deze manier werkt sneller, maar de kans op fouten is groter. Al met al zie ik het voordeel er niet van in.
En probeer de riem maar eens door te snijden op de plekken waar 'ie over een tandwiel of rol loopt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2018 22:21 #974098 door Mark Smeets

General Custom;248847 schreef : Dat heb ik vaker gehoord, leuk om er eens een filmpje van te zien. Ik vraag me wel af wat ze met de spanrollen doen, en de waterpomp vervangen gaat sowieso niet. Nu schijnt de officiële manier in het geval van een 300-serie overigens ook niet al te moeilijk te zijn...


Niet elk blok heeft de waterpomp op de distributie zitten. Maar idd, spanrol vervangen gaat dan niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-02-2018 22:25 #974099 door V300 register
Sorry, maar op deze manier een riem vervangen is eigenlijk beun de haas methode. Altijd de originele merktekens opzoeken en hanteren. Motor op tijd zetten en dan de riem met rol wisselen. Jullie willen niet weten hoe vaak ik nog een riem tegenkom die er 1 of 2 of meer tanden verkeerd op ligt. Zelfs bij de eenvoudige Volvo red blocks. Bij moderne motoren is deze methode dodelijk daar je bijna in alle gevallen blokkeer gereedschap moet gebruiken. Bij moderne motoren ontbreekt namelijk vaak een spie of nok in het tandwiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-02-2018 13:35 #974100 door V300 register
Ik zou het zelf natuurlijk ook niet zo doen, maar ik vond het wel grappig dus vandaar dat ik het hier had gezet.
Ik denk dat je hem altijd wel doorgesneden krijgt als je de krukas rond draait, lijkt me sterk als ze met het mesje de hele route van de riem hebben gevolgd over tandwielen en rollen.
Dus don't try this at home, maar misschien wel ergens afgelegen in Rusland of Afrika...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2018 14:02 #974101 door E. van Oostveen

volvofiel;248848 schreef : Dan moet je wel zeker weten dat de boel op tijd staat...
Deze manier werkt sneller, maar de kans op fouten is groter. Al met al zie ik het voordeel er niet van in.
En probeer de riem maar eens door te snijden op de plekken waar 'ie over een tandwiel of rol loopt...

Volvo360glt;248853 schreef : Sorry, maar op deze manier een riem vervangen is eigenlijk beun de haas methode. Altijd de originele merktekens opzoeken en hanteren. Motor op tijd zetten en dan de riem met rol wisselen. Jullie willen niet weten hoe vaak ik nog een riem tegenkom die er 1 of 2 of meer tanden verkeerd op ligt. Zelfs bij de eenvoudige Volvo red blocks. Bij moderne motoren is deze methode dodelijk daar je bijna in alle gevallen blokkeer gereedschap moet gebruiken. Bij moderne motoren ontbreekt namelijk vaak een spie of nok in het tandwiel.


Volledig mee eens. Altijd aftekenen of originele punten gebruiken en ook de stelspanning van de riem moet goed zijn na montage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2018 19:30 #974107 door Floris Schropp
Ik heb altijd vrolijk wat gekleurde stipjes geplaatst als de originele merktekens niet meer te vinden waren (afgebroken van de beschermkap enzo). Dan de riem er in het geheel af, en de nieuwe er op. met de hand een rondje maken en kijken of alles weer uitkomt. Bij de 360, 740, v90, 960, 924 en de Corsa 1.3NB van mijn zus allemaal gelukt, zonder enige speciale middelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-03-2018 18:10 #974432 door V300 register

volvofiel;248848 schreef : En probeer de riem maar eens door te snijden op de plekken waar 'ie over een tandwiel of rol loopt...


Je moet de motor laten lopen en dan -goed afgesteund- een scherp mes op het midden van de breedte van de riem drukken.
Als je het goed doet is de riem na enige tijd in de lengte in tweeen gedeeld.

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-03-2018 18:53 #974435 door V300 register

Volvo360glt;248853 schreef : op deze manier een riem vervangen is eigenlijk beun de haas methode..


Want je moet ook de looprol(len) en spanrol mee vervangen. Alleen de riem vervangen is dus sowieso half werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets