× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Te warm?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-12-2017 23:15 #973176 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?

leonsteyns;247870 schreef : Een wintergrill is ook beter voor je brandstofverbruik...
Je kunt overigens makkelijk aan de binnenkant van de normale grill een afdekplaat maken, in het verleden wel eens simpelweg gedaan met karton.

Verbazingwekkend dat er nog niet zoiets bestaat als een thermostaat gestuurde lamellen-afdekking voor de radiator!? Bij de meeste auto's is er plek genoeg voor... :wtf2:


Hoe groot moet dat stuk karton zijn en waar kun je hem precies plaatsen? Zijn er misschien handige randjes die je kunt gebruiken als gleuf ofzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-12-2017 23:27 #973177 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?

hengel;247895 schreef : Hoe groot moet dat stuk karton zijn en waar kun je hem precies plaatsen? Zijn er misschien handige randjes die je kunt gebruiken als gleuf ofzo?


Aan de buitenkant van de grill plaats ik 'm altijd. En gemaakt van een open gemaakt melkpak (is waterbestendig), op maat geknipt. In de hoeken van het karton maak ik met een priem ongeveer vier gaten en met behulp van rozenbinddraad (weet niet of dat de juiste benaming van dat spul is) zet ik het karton vast op de gril. Klinkt misschien een beetje op zijn Jan boerenfluitjes, je hoeft echter niet bang te zijn dat het onder het rijden wegwaait. Doe het al enige jaren zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2017 06:47 #973178 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?
Ik zou het karton ook altijd aan de buitenkant maken. Aan de achterkant van de grill is de kans dat het loskomt door de druk van de rijwind een flink stuk groter, zeker als je karton gebruikt en dat wordt nat.

Zelf had ik een lelijke oude grill aan de voorkant afgedekt met tape en aan de achterkant volgepurt werkt perfect. (Mag gratis bij mij opgehaald worden voor wie wil, ik rij niet meer in de winter)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2017 13:22 #973180 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?
Saab had vroeger (op de 96 2-takt, waarschijnlijk ook op de 93) een rolgordijntje achter de grill dat je vanuit de cabine kon laten zakken/hijsen dmv een touwtje met knopen. Supersimpel, supereffectief :) Zou me niks verbazen als meer merken dit hadden hoor.

Hier zie je het touwtje nog net een beetje lopen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2017 14:14 #973181 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?
Haha, heerlijk systeem. En sowieso een geniale auto!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2017 15:07 #973183 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Te warm?

leonsteyns;247870 schreef : Verbazingwekkend dat er nog niet zoiets bestaat als een thermostaat gestuurde lamellen-afdekking voor de radiator!? Bij de meeste auto's is er plek genoeg voor... :wtf2:



Ik zie dat jullie het al bij mercedes gevonden hebben. Maar dit soort systemen bestaan al meer als 10 jaar ruimschoots. Dit waren de eerste pogingen om een lagere CO2 uitstoot uit de testcyclus te halen. Bijna alle merken brachten in de jaren 2005-2010 wel een eco versie uit die iets met een verstelbare gril had. De eerste BMW efficient dynamics editions hadden dit ook en volgens mij heeft Volvo het ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets