× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Te warm?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2017 19:01 #634626 door V300 register
Te warm? is gemaakt door V300 register
Sinds een paar dagen valt het mij op dat de temperatuur van de motor eigenlijk telkens iets boven de naald uit staat...

Het is een paar graden buiten, rijd met wintergril en heb de verwarming op de hoogste stand. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2017 19:23 #973134 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?
Dat kan aan de wintergrill liggen, dan blijft de motor net wat mooier op temperatuur. Het kan er ook aan liggen wat voor thermostaat je hebt, de meest gangbare zitten geloof ik tussen de 85 en 91 graden Celsius. Het kan er aan liggen dat de sensor of meter na al die jaren niet meer zo nauwkeurig is, etc.
Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Iets rechts van het midden is prima voor een 300-serie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2017 19:25 #973135 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?
Ah, mooi :) dan zal het waarschijnlijk door de wintergril komen.

Ook zonder wintergril staat ie vaak een paar millimeter naar rechts, maar nooit zo ver als op de foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2017 19:33 #973136 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?
Dat is een teken dat je wintergrill zijn werk goed doet. Fijne dingen zijn dat, jammer dat moderne auto's die optie niet meer hebben want het scheelt echt heel veel in de snelheid waarmee de verwarming opwarmt.

Trouwens, ik heb eens vernomen dat je een wintergrill in principe veilig kunt gebruiken bij temperaturen onder de 15 graden. Bij temperaturen boven de 20 graden moet je ze zeker niet gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2017 19:49 #973137 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?
Ik kan er iedereen één aanraden. De naald staat inderdaad aardig vlot in het midden, en wat mij betreft dus eerder de kachel aan kan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2017 20:58 #973140 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Te warm?
De meter kan per auto een beetje afwijken, maar als hij altijd op de zelfde plek uitkomt is het prima.

Heb hem ook al een tijdje op m'n diesel zitten.
Nou dat heeft hij echt nodig, anders wordt dat ding nooit warm.

Voor benzine auto's heb ik zelf al gemerkt dat je de wintergril het beste kan gebruiken tot max +5 graden.

Daar boven hoor ik vaak bij stoplichten de fan aanslaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2017 21:10 #973142 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?

Steven340;247858 schreef : Voor benzine auto's heb ik zelf al gemerkt dat je de wintergril het beste kan gebruiken tot max +5 graden.

Daar boven hoor ik vaak bij stoplichten de fan aanslaan.


Dat doet hij in de zomer toch ook zonder wintergrill :wtf2:
Ik merk daarin trouwens wel verschil, bij mijn 1.4 met dunne radiateur slaat de fan een stuk sneller aan dan bij mijn 1.7 met dikke radiateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2017 21:16 #973143 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Te warm?
Ja maar als de fan aanslaat is het toch een teken dat hij het warm en met die grilhoes erop zuigt hij veel minder makkelijk lucht door de radiator.

Wat in de zomer dus wel makkelijk gaat als hij er niet op zit....
Ja, je hebt wel een spleet onder de bumper maargoed, theoretisch gezien dan........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2017 21:28 #973144 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?
Klopt, ik heb 'm een paar weken geleden op de kop getikt en met al m'n enthousiasme erop gelijk op geklikt. Maar kwam er al snel achter dat het nog iets te warm was (+/- 10 graden), want inderdaad, de fan slaat iets te snel aan wanneer je even stilstaat. Wat mij anders vrijwel nooit gebeurd, mits het 35 graden is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2017 21:34 #973145 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te warm?
Theoretisch gezien kan hij inderdaad beter lucht aanzuigen, daar heb je helemaal gelijk in Steven. Het is denk ik ook gewoon een beetje een gevoelskwestie. Daarnaast, waarom zou iemand dat ding willen laten zitten als het niet echt praktisch nut heeft. Ik denk dat de 5 graden die je noemt wat dat betreft een prima advies is.

Anyway, zolang de fan niet (bijna) continu blijft draaien als je voor het stoplicht staat of aanspringt onder het harder dan stapvoets rijden, hoef je je niet zoveel zorgen te maken...
Ondergetekende heeft het gepresteerd en heel eind met wintergrill te rijden bij 25 graden celsius en een lekker zomerzonnetje. Zelfs dat ging zonder problemen, al sloeg de fan wel erg vaak aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets