× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Testkast motor - wie heeft er verstand van?

Lees meer
30-07-2015 19:50 #633761 door 16673-dummy
Testkast motor - wie heeft er verstand van? is gemaakt door 16673-dummy
Een vraag voor de monteurs of gevorderde hobbyisten onder ons.
Ik wil graag een testkast kopen zodat ik alle afstellingen aan de auto zelf kan doen. Nou staan er genoeg "afgeschreven" exemplaren te koop op internet, dus keuze genoeg. Maar ik lees regelmatig dat de CO-functie niet meer werkt omdat de calibratie is verlopen of omdat "het gas op is".

Hoe werkt dat met zo'n calibratie of testgas? Kun je dat ook omzeilen? Ik hoef geen profi apparaat te hebben die APK-gecertificeerd is. Alles wat ik wil is CO, CO2, lambda, HC en liefst ook stroboscoop + vonksterkte.

Wie heeft er verstand van en kan er meer over vertellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2015 21:37 #958084 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Testkast motor - wie heeft er verstand van?
Bij ons in de garage wordt de viergastester gekalibreerd met co, meer weet ik er niet van

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-07-2015 09:38 #958085 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Testkast motor - wie heeft er verstand van?
Geen idee hoe het precies zit bij een viergasmeter, maar hier op de unief hebben ze verschillende manieren om gassen te analyseren: infrarood, elektrochemisch of volledig solid state. Ik vermoed dat er verschillende technieken worden toegepast in verschillende machinen/bouwjaren.

Als je de knoop doorhakt, kan je dan de prijs en wat foto's posten? Ik ben namelijk gisteren net afgekeurd op de schouwing voor co :(
Frustrerend...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-07-2015 12:57 #958087 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Testkast motor - wie heeft er verstand van?
Unief = universiteit? Volledig solid state? En de verschillen, in het kort / globaal tussen infrarood, elektrochemisch en solid-state?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2015 16:19 #958090 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Testkast motor - wie heeft er verstand van?

Nicholas;237269 schreef : Geen idee hoe het precies zit bij een viergasmeter, maar hier op de unief hebben ze verschillende manieren om gassen te analyseren: infrarood, elektrochemisch of volledig solid state. Ik vermoed dat er verschillende technieken worden toegepast in verschillende machinen/bouwjaren.

Als je de knoop doorhakt, kan je dan de prijs en wat foto's posten? Ik ben namelijk gisteren net afgekeurd op de schouwing voor co :(
Frustrerend...


Het is echt een oud botje.... kan maar zo al 30 jaar of ouder zijn. Heeft nog analoge metertjes (je weet wel, met wijzers i.p.v. een display met digitale cijfers :D).

Heeft altijd goed gewerkt, maar staat al een poosje ongebruikt in de hoek.
Niemand die er meer over kan vertellen? Merk is Blackhawk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2015 18:37 #958091 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Testkast motor - wie heeft er verstand van?
Heb 'm toch maar gekocht, morgenochtend ophalen. Voor die prijs kon ik het niet laten en het is sowieso een mooi sierraad voor in m'n werkplaats. Als hij nog werkt is dat mooi meegenomen.

In ieder geval weer een leerobject, eens kijken of ik kan doorgronden hoe zo'n ding eigenlijk werkt. De gebruiksaanwijzing zit er gelukkig nog bij :humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-07-2015 19:11 #958092 door V300 register

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-08-2015 21:34 #958100 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Testkast motor - wie heeft er verstand van?
Nou Joost, je vraagt erom:

:pics::pics::pics:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-08-2015 23:04 #958101 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Testkast motor - wie heeft er verstand van?
Minder cru wil ik het formuleren. Als je 'm hebt zie ik graag een foto van het ding op ons forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2015 10:11 #958104 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Testkast motor - wie heeft er verstand van?
zelf met testkast en al langsrijden bij de garage en dan zowel de probe van de gekeurde meter als die je gekocht hebt in dezelfde uitlaat steken, zo kun je mooi vergelijken of hij nog enigzins klopt. bij auto's zonder (geregelde)katalysator komt de gasmeting toch niet zo nauw dus dergelijke apparaten zijn vaak nog prima voor hobby gebruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets