× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Vet

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2014 21:28 #951702 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet

General Custom;233116 schreef : ...Patricia Paay...

*proest*

Smaken verschillen, Bart!

Voor het onderhoud van de draaiende delen van onze kunststof kozijnen werd siliconenspray aangeraden.
Maarja, dat heeft weinig met onze autootjes te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2014 23:11 #951704 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet

Nicholas;233109 schreef : Idem hier! Zeer interessante reacties tothiertoe!!
Dus eigenlijk spreken we meestal over het zeepskelet (ptfe, lithium) als we het over een bepaald soort vet hebben en niet over het smeermiddel zelf? Is het eigenlijke smeermiddel dan zeer gelijkaardig voor alle verschillende soorten?
Beschikt motorolie over een zeepskelet (of gewoon een serie koolwaterstoffen + additieven)? Of is dat zeep-gedoe specifiek voor vetten?

Een voorbeeld: een fietsketting. Smeren met bv. motorolie is dan geen goed idee (blijft niet hangen), beter een lithiumvet ivm waterbestendigheid en de relatief lage snelheden?

Op mijn bus white grease wordt er nergens PTFE vermeld en de bus met PTFE bevat een heel ander goedje. What gives?

Siliconenspray in de kliko (heb dat woord moeten opzoeken :D)? Niet nuttig voor rubberen leidingen etc?


Een vet gebruik je alleen als je met een olie de gewenste smerende eigenschappen niet kunt halen. Dat kan bijvoorbeeld zijn als de rotatiesnelheid niet genoeg is om een smeerfilm te halen, de druk op het smeervlak niet voldoende is of de temperatuur niet correct is. Daarnaast kun je het overwegen als de dichtingen dusdanig zijn dat olie niet vastgehouden kan worden.
Om met een olie een smeerfilm op te bouwen heb je een combinatie van snelheid, druk en temperatuur nodig en daar kun je je smeermiddel dan op afstemmen. Haal je dit niet kun je vet inzetten.
Je kunt je natuurlijk voorstellen dat een stuurkogel nooit voldoende snelheid haalt om met een olie een goede smeerfilm op te bouwen.

Op een ketting geldt dit ook: sneldraaiende motorkettingen kunnen met goed hechtende olie gesmeerd worden, op een traag draaiende transportband grijp je snel naar een vet.

Olie beschikt niet over een zeepskelet. Dat is inderdaad aan vet voorbehouden. Vroeger werd een vet gezien als een spons waar een olie in zat en als je er druk op zet loopt de olie er uit. Dat is niet zo: olie heeft dus een skelet waarin het smeermiddel (olie) opgenomen is en het ook vast zal houden. Het is een soort bindmiddel waarmee de olie eigenlijk als vaste substantie dienst kan doen. Het is geen spons waar je de olie uit kunt knijpen en een zielig hoopje overhoudt.

Olie is dan inderdaad een verzameling koolwaterstoffen, al dan niet op synthetische basis vervaardigd (ingedeeld in diverse groepen basisolie afhankelijk van de afkomst) waaraan additives worden toegevoegd om de smerende eigenschappen te verbeteren (zoals houdbaarheid, resistentie tegen schuim, anti-oxidatie, EP-waarde, VI-improvers, noem ze maar allemaal op).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2014 17:14 #951711 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Vet
Quote to self: :drool:

Wouter76;233107 schreef : Meer Jos, meer!!!!

Ik vreet dit soort kennis, dank je.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2014 19:07 #951712 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vet
Dat is olie op het vuur gooien Wouter! :)

Maar ook ik brand van nieuwsgierigheid :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-10-2014 20:49 #951713 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet
siliconenspray gebruiken in de buurt van een auto waar je nog een deel van wilt overspuiten is vagen om moeilijkheden! overal kleine putjes in je lak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2014 18:47 #951720 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet
Als je meer wilt weten kun je vragen Wouter, ik kan urenlang over olie en vet praten maar gerichte vragen zijn makkelijker antwoorden ;) Ik moet wel bekennen dat ik af en toe wat naslagwerk moet raadplegen omdat ik ook niet van alle soorten alle specifieke eigenschappen uit mijn hoofd ken maar gelukkig heb ik naslagwerk genoeg om veel vragen te kunnen beantwoorden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2014 15:51 #951771 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet
Ik vind dit echt een vet topic Nicolas ;). Veel dingen weet ik zelf ook niet het naadje van de kous van, dus ik leer graag met jullie mee!!

Een soort vet waar ik wel een vraag over heb zijn waar Jos misschien iets van weet; silicone paste

Het schijnt dat dit het enige goede spul is om glijpennen van remklauwen mee te smeren. Hoe krijgen ze het zo dik/visceus en temperatuurbestendig? Kun je het nog voor andere toepassingen gebruiken?


Overigens komen oogjes in spuitwerk zover ik weet, vaak door niet goed ontvetten. Siliconen spray is niet extreem moeilijk te verwijderen waardoor een spraylak automatisch zou blijven wegtrekken... ontvetten met het juiste spul en het is wel strak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2014 18:36 #951774 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet
Een pasta is iets heel anders als een smeervet Wouter.
Pasta is een vast smeermiddel, in de vorm van bijvoorbeeld grafiet, MoS?, of in dit geval siliconen wat bijv. in poedervorm opgelost is in een "gel".

Er is qua samenstelling een groot verschil tussen een verdikker (zeepskelet) met ingebracht smeermiddel, namelijk dat de gel puur een medium is om het bij elkaar te houden en niets met de werking te maken heeft. Als een vet het zeepskelet mist door bijv verbranding is er 0,0 werking over van het smeermiddel.

De werking van siliconenpasta zit hem in het feit dat de siliconen zelf het smeermiddel zijn die tegen erg hoge temperaturen bestand zijn, ook al wordt de gel weggehaald. Als het al gemonteerd zit hoeft de gel namelijk niet aanwezig te zijn om het smeermiddel zijn werk te laten doen (vandaar: vaste smeermiddelen).

Vergelijkbaar spul is kopervet, wat eigenlijk een foute naam is (moet dus koperpasta zijn). De gel verdwijnt na verloop van tijd, het koper is het werkelijke smeermiddel.

Mijn kennis van pasta's is echter niet zo heel groot omdat het voor mij in de dagelijkse praktijk, in tegenstelling tot olie en vet, niet voorkomt dus ik kan inhoudelijk over de eigenschappen van siliconen en dergelijke weinig vertellen.

Oogjes in spuitwerk komen vaak door siliconen, omdat deze niet mengbaarzijn met normale lakken (er zijn siliconenbestendige synthetische lakken, dat wel). Maar waarom dat gebeurd kan ik je ook niet vertellen. Ik ken alleen het gevloek als er weer ergens putjes ontstaan in een vers gespoten oppervlak :humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets