× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Vet

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2014 11:27 #633486 door V300 register
Vet is gemaakt door V300 register
Ik heb hierover al een beetje zitten lezen, maar het blijft me allemaal toch nog wat vaag: voor welke toepassingen gebruik je een bepaald soort olie/vet?

Soorten als daar zijn:
  • WD-40
  • Molybdeensulfide (MoS2)
  • Lithium
  • PTFE
  • 'White Grease'
  • Siliconenspray
  • PB Blaster
  • Vaseline
  • Lagervet (wat is het verschil met de voorgenoemde?)
  • Grafiet
  • Motorolie
  • ATF/versnellingsbakolie
  • ...
Een hele lijst en ben er waarschijnlijk nog een groot aantal vergeten, maar vooral de eerste 5 zijn het interessants. Ik denk dat er veel overlap in het toepassingsgebied zit, maar ik heb hier een heleboel bussen staan, dus gebruik ik toch liefst het 'optimale' vet :loser:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2014 17:10 #951669 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet
Ik gebruik eigenlijk alleen:
WD40 om vaste dingen los te maken.
Remmenreiniger (Action) om vieze dingen schoon te maken.
Lagervet (Kroon) om lagers te smeren.
Kopervet om dingen later weer los te krijgen.
Motorolie waar het voor gemaakt is (motor smeren).
ATF/Versnellingsbak olie waar het voor gemaakt is (versnellingsbak/diff smeren).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2014 17:49 #951672 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vet
Vaseline om rubbers te beschermen en voor elektrische contacten (zuurvrij)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2014 18:07 #951673 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet
Heel simpel eigenlijk; alle olie zoals voorgeschreven voor de auto.

Dat houdt in:
-motorolie: 10W40 in de motor
-transmissieolie: Dexron IID of ATF-F, ik ben even kwijt welke, in de versnellingsbak
-Differentieelolie: Gearlube 80W90 in het differentieel
-Remolie: dot4, in het remsysteem
-Koelvloeistof: in het koelsysteem

Dan heb je nog de meer universele middeltjes:
-WD40: om dingen los te maken, smeert niet, is visolie.
-Molybdeensulfide: ik dacht op stuurkogels en zo, zelf nog nooit gebruikt
-PTFE, dat is teflonspray: Werkt goed voor dingen te smeren, glijbussen en zo, maar eigenlijk ook weer heel universeel.
-White Grease: om dingen te smeren onder de auto. Heeft het grote voordeel dat het niet blijft plakken en dat het vuil weghoudt. Bijvoorbeeld het mechanisme van de handrem soepel houden.
-Siliconenspray: om heel snel in de kliko te smijten.
-Vaseline: voor raam- en deurrubbers.
-Lagervet: voor (kogel)lagers, bijvoorbeeld de wiellagers. Ook voor de bewegende delen van de carburateur werkt het goed.
-Kranenvet: om wat aan de binnenkant van koel- en vacuumslangen te doen waar ze ergens op aangesloten zitten. Zo krijg je ze er beter op, later beter af, en helpt het rubber soepel houden.
-Zonnebloemolie/ lijnolie: om zwarte bumpers op kleur te brengen

PB-blaster ken ik niet. Grafiet ook nog nooit gebruikt. Lithium, geen idee, maar het klinkt wel vet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
29-10-2014 20:11 #951675 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Vet
Grafiet om de sloten [sleutel] van binnen te smeren [en vocht verdrijving] eventueel in combinatie met slotontdooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2014 22:57 #951683 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet
Vet bestaat uit een zeepskelet waarin een smeermiddel is opgelost. Het zeepskelet (de "verdikker") kan van divers materiaal gemaakt zijn. Enkele voorbeelden zijn Lithium, Calcium, Lithium/calcium, Teflon (PTFE), Aluminium en daarnaast heb je nog de complexe zeepskeletten van al deze soorten.
Alle soorten hebben hun eigen specifieke eigenschappen. Zo is een teflonvet zeer sterk hechtend en bouwt een solide smeerfilm op en is erg corrosiebestendig. Een lithiumvet heeft weer betere waterbestendige en temperatuurseigenschappen. Een lithiumcomplex vet is daar nog beter voor.

Daarom smeer je een PTFE vet op een glijvlak of handremhevel (lage snelheid, goede wrijvingseigenschappen, zeer corrosiebestendig) en een lithiumcomplex vet op een wiellager (hoge snelheid, sterke smeerfilm, hoge temperatuur).

white grease is overigens vaak/altijd een teflonvet (PTFE).

MoS2 is een additive voor vet om droogloopeigenschappen te voorkomen net als grafiet. Het zijn vaste deeltjes in het vet die zelf smerende eigenschappen bezitten en als het vet weggespoeld is blijft het additive een minimale bescherming voldoen. Dit komt vooral voor onder extreme belasting zoals bakpennen, koppelschotels etc waar veel wrijving, trilling, schokken, water zit en het vet dus veel te verduren krijgt.

Ik kan er nog 3 a4-tjes over typen maar specifieke vragen zijn handiger ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2014 00:20 #951689 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Vet
Meer Jos, meer!!!!

Ik vreet dit soort kennis, dank je.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2014 09:42 #951691 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet
Idem hier! Zeer interessante reacties tothiertoe!!
Dus eigenlijk spreken we meestal over het zeepskelet (ptfe, lithium) als we het over een bepaald soort vet hebben en niet over het smeermiddel zelf? Is het eigenlijke smeermiddel dan zeer gelijkaardig voor alle verschillende soorten?
Beschikt motorolie over een zeepskelet (of gewoon een serie koolwaterstoffen + additieven)? Of is dat zeep-gedoe specifiek voor vetten?

Een voorbeeld: een fietsketting. Smeren met bv. motorolie is dan geen goed idee (blijft niet hangen), beter een lithiumvet ivm waterbestendigheid en de relatief lage snelheden?

Op mijn bus white grease wordt er nergens PTFE vermeld en de bus met PTFE bevat een heel ander goedje. What gives?

Siliconenspray in de kliko (heb dat woord moeten opzoeken :D)? Niet nuttig voor rubberen leidingen etc?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2014 16:52 #951696 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet
siliconenspray is uitermate geschikt om de scharnierpennen van je huisdeuren mee te smeren :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2014 17:52 #951698 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vet

Nicholas;233109 schreef : Siliconenspray in de kliko (heb dat woord moeten opzoeken :D)? Niet nuttig voor rubberen leidingen etc?


Je kunt siliconenspray wel gebruiken, maar eigenlijk altijd is er een beter alternatief.
-Siliconenspray kun je gebruiken voor rubbers bijvoorbeeld, maar dan is vaseline veel beter omdat dat het rubber niet aantast.
-Smeren van aluminium of staal kan ook met dit spul, maar waarom dan geen Teflonspray wat veel beter werkt?
-Niet gebruiken voor het vochtvrij houden of reinigen van elektrische contacten, want dan kun je vonken krijgen.
-Onder de auto zou ik het ook niet gebruiken, want er blijft heel veel vuil aanhangen, wat je er vervolgens moeilijk afkrijgt doordat de siliconen water afstoot.
-Je kunt er je bumpers mooi mee oppoetsen, maar zonnebloemolie tast geen rubber aan en lijnolie blijft v??l langer zitten.

Maar begrijp me niet verkeerd hoor, met siliconen kun je h?le mooie dingen doen. De voorgevel van Patricia Paay is best leuk gelukt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets