× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Olie koeler / Warmte wisselaar

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 12:56 #943119 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar

vaulvau;226732 schreef : Waterkoeling uit maritieme sector, leuk maar al geda cht aan het feit dat het gekoelde water van je auto minstens 75 graden is?
Het water wat je opzuigt uit zoetwater, is op zijn hoogst 20 graden... De koel capaciteit zal dan ook niet veel opleveren, omdat er een verschil is van minstens 50 tot gemiddeld 75 een piek 120 graden..

Resultaat, je koelt misschien je olie met hooguit 3 graden, dat is te weinig rendement. Helemaal gezien de kosten die het met zich mee brengt. Zonde als het ook in een X goed kan..

Edit, de sandwich plate met thermostaat is wel goed


Helaas, dat is natuurlijk waar en maakt deze wisselaar waardeloos.. Tweedehands zijn deze goed en goedkoop te vinden dus het had mooi uitgekomen.

De hoogeffici?nte wisselaars uit de industrie komen dan misschien beter tot hun recht...

Zoals deze:

Datasheet

Of deze:

Datasheet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2014 16:47 #943120 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
Volgens mij heeft een Peugeot 106 rallye ook een warmtewisselaar, in de bovenste koelleiding.
Misschien kun je dat even uitzoeken? Is ook niet duur in ieder geval.

succes ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2014 15:07 #943183 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
Toch lijkt me een luchtgekoelde oliekoeler beter.Olie op 110 graden is niet veels te warm,dat is een nette bedrijfstemperatuur.Als je de auto gaat inzetten om mee te driften dan krijgt het koelsysteem al genoeg te verduren.Als je daar dan ook nog een keer de warmte van de olie aan toe gaat voegen dan lijkt me dat niet erg wenselijk.De wisselaars die jullie hier bespreken zijn allemaal van voertuigen die normaal gebruikt worden en zullen op zn best in een driftauto geen nut hebben en met een beetje pech zelfs negatief uitwerken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2014 21:22 #943193 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
Na al jullie reacties en het belletje van Ed vrijdag zat ik het volgende te denken:
"Is mijn huidige meting (plaats en sensor) wel betrouwbaar genoeg om een wijziging aan de auto op te baseren?"
Zoals jullie weten zat de sensor in de carterpan en gaf hij daar erg lage temperaturen aan (altijd < 70 bij normaal gebruik).
Ik heb de sensor verplaatst naar een sandwich plate (tussen blok en filter) waar ook mijn oliedruk sensor in zit (zie filmpje voor alle meters) en eureka! De olie is na netjes warmrijden dus gewoon netjes 110 graden als het het blok in gaat! :D

Bij driften zal dit dus vele malen heter zijn en een normale (olie-lucht) koeler is dus veel beter geschikt, in de toekomst zal deze er ook zeker komen.

Bedankt voor de hulp in het maken van een keuze! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2014 21:37 #943197 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
Graag gedaan en je bent weer lekker bezig geweest dus Bram :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets