× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Olie koeler / Warmte wisselaar

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 08:45 #633151 door V300 register
Olie koeler / Warmte wisselaar is gemaakt door V300 register
Heren/Dames,

Na wat onderzoek te hebben gedaan naar de voor- en nadelen van een olie-lucht koeler ten opzichte van een olie-water koeler heb ik het volgende besloten:
Ik wil een olie-water koeler (warmte wisselaar) installeren op de 340, hieronder een opsomming van mijn afweging.

Voordelen (olie-water):
- De warmtewisselaar werkt (indien op de juiste plek ge?nstalleerd) twee kanten op, het zorgt er dus ook voor dat de olie eerder warm wordt en de motor zo minder slijt en eerder vol vermogen kan leveren.
- Geen extra (gevoelige) onderdelen in de neus van de auto die bij schade kunnen gaan lekken etc..
- Stabielere, minder zenuwachtige, koeling/verwarming door gesloten regeling van het koelwater circuit (hier zit al een thermostaat in en het werkt als een buffer).
- Nooit "over capaciteit" want de olie wordt nooit kouder dan mijn koelwater.

Nadelen (olie-water):
- Kans op olie en water menging tijdens problemen of lekkages.
- Eventuele ondercapaciteit van koelsysteem (koelwater moet vele male meer energie afdragen aan buitenlucht).
- Duurder dan een olie-lucht koeler.


Het eerste voordeel is eigenlijk waar ik grotendeels mijn keuze op heb gebaseerd, mijn olie is tijdens normaal rijden (naar afgelegen plek toe) altijd te koud (< 70 graden in de pan) en dus ook tijdens de eerste paar keer vol gas, daarnaast wordt het altijd te warm (> 110 graden in de pan) tijdens driften door constant vol vermogen en weinig rijwind.
Het eerste nadeel verwacht ik dat bij mij niet van toepassing is aangezien mijn radiateur temperatuur nog nooit warmer is geworden dan 60 graden (behalve bij stilstand).

Wat is jullie mening?
Heeft iemand anders hier op het forum ervaring?
Wat lijkt jullie de beste manier van installeren? Sandwich adapter tussen blok en filter en vervolgens leidingen naar de warmte wisselaar?
Weet iemand waar ik er een voor een acceptabel bedrag kan vinden?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :worship:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 08:55 #943109 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
waar meet je de radiateur temperatuur? ingaande of uitgaande slang?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 09:32 #943110 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
Plaats van de thermokoppel (normaal gesproken voor de fan).
Uitgaand dus...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 09:35 #943111 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
Wellicht dat een niet-auto-product zoals onderstaande voldoet:

RVS Warmtewisselaar 22 KW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 09:38 #943112 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
En warmte wisselaar is een hele goede, voor een warmte wisselaar zou ik er een pakken van een diesel. Bijvoorbeeld van een BMW X5 of soort gelijke, 530d/535d.
Deze hebben een wisselaar links naar het blok om de diesel te verwarmen. Hier kan je ook de olie door laten lopen.
Ik denk dat een gebruikte van de sloop niet meer dan een paar tientjes gaat kosten....

Edit, of zoals je met de link aangeeft :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 09:42 #943113 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar

vaulvau;226726 schreef : En warmte wisselaar is een hele goede, voor een warmte wisselaar zou ik er een pakken van een diesel. Bijvoorbeeld van een BMW X5 of soort gelijke, 530d/535d.
Deze hebben een wisselaar links naar het blok om de diesel te verwarmen. Hier kan je ook de olie door laten lopen.
Ik denk dat een gebruikte van de sloop niet meer dan een paar tientjes gaat kosten....

Edit, of zoals je met de link aangeeft :)


Nadeel hiervan is dat ik niet zeker ben van de werking van die wisselaars (effici?ntie etc.) een nieuw maar niet-auto-product is wellicht net zo duur en werkt uiteindelijk beter met eenvoudigere installatie (beiden circuits geschikt voor olie of water, geen mogelijkheid tot fouten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 10:18 #943114 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
Ik kom er net achter dat er zelfs wisselaars bestaan die als sandwich tussen filter en blok gaan en rechtstreeks koelwater aansluitingen hebben.
(Dit is dus niet zo'n sandwich die de olie door leidingen leidt maar gewoon een directe warmtewisselaar op het blok)

Klinkt mooi toch! :groovy: Kan er alleen nergens een vinden...:snif:

P.s. Zoiets:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 11:37 #943115 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
Extern heeft een betere werking, waarom zul je je afvragen.

Extern pakt geen warmte van het blok op het moment dat je de koeling nodig hebt, daarbij heb je als je extern plaatst altijd nog de hulp van de koelribben voor wat extra koeling.
Dus zo een sandwichplate raad ik eigenlijk af.

Met name de flow is belangrijk, in het verleden plaatste we dit soort koelers ook met name bij de Nissan sx.
Wat ook een mogelijkheid is, is een radiator nemen van een automaat, deze heeft een combinatie van koelwater en het koelen van de bak olie. Omdat het een combinatie is in 1 radiator heb he tevens het warmte wisselaar effect, maar met meer koelcapaciteit dan een wisselaar zoals in je link....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 11:50 #943116 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar

vaulvau;226729 schreef : Extern heeft een betere werking, waarom zul je je afvragen.

Extern pakt geen warmte van het blok op het moment dat je de koeling nodig hebt, daarbij heb je als je extern plaatst altijd nog de hulp van de koelribben voor wat extra koeling.
Dus zo een sandwichplate raad ik eigenlijk af.

Met name de flow is belangrijk, in het verleden plaatste we dit soort koelers ook met name bij de Nissan sx.
Wat ook een mogelijkheid is, is een radiator nemen van een automaat, deze heeft een combinatie van koelwater en het koelen van de bak olie. Omdat het een combinatie is in 1 radiator heb he tevens het warmte wisselaar effect, maar met meer koelcapaciteit dan een wisselaar zoals in je link....


Duidelijk, daarnaast zijn ze ook veel makkelijker (en goedkoper) te vinden.

Ondertussen zit ik aan een combinatie van onderstaande componenten te denken:
De koeler is afkomstig uit de maritieme industrie en wordt in speedboten gebruikt om transmissie olie te koelen met zoet water.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2014 11:59 #943118 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie koeler / Warmte wisselaar
Waterkoeling uit maritieme sector, leuk maar al geda cht aan het feit dat het gekoelde water van je auto minstens 75 graden is?
Het water wat je opzuigt uit zoetwater, is op zijn hoogst 20 graden... De koel capaciteit zal dan ook niet veel opleveren, omdat er een verschil is van minstens 50 tot gemiddeld 75 een piek 120 graden..

Resultaat, je koelt misschien je olie met hooguit 3 graden, dat is te weinig rendement. Helemaal gezien de kosten die het met zich mee brengt. Zonde als het ook in een X goed kan..

Edit, de sandwich plate met thermostaat is wel goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets