× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Discussie over wasted spark ontstekingssystemen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-09-2013 11:11 #935698 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
Jullie zijn me heulemoal kwijt........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2013 01:12 #935719 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen

ginkelvanmichiel;221498 schreef : toch wel, een 2cv heeft wasted spark, en klassieke bobine. Echter met twee uitgangen en meteen dus de verdeelkap. Ongeacht de arbeidsslag worden beide cylinders voorzien van een vonk ;)


Dat is dus geen klassieke bobine! De 2 bougie aansluitingen zitten ieder aan een uiteinde van de hoogspanningswikkeling, niet samen op 1 kant, met de andere kant aan massa.

Het idee dat beide cilinders tegelijk van een vonk voorzien worden waren we het 10 berichten geleden al over eens; de manier waarop dat gebeurt is wel interessant. Zie het laatste plaatje van powerflux, je ziet duidelijk dat de stroom eerst door de ene bougie gaat, via het blok, en dan door de andere bougie. Ze staan dus in serie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2013 16:47 #935765 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
:D
Klassiek wel, stamt al uit 1948 (maar nu zit ik te stangen - en het is een beetje topicvervuiling)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2013 17:19 #935768 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen


meer informatie in een notendop: www.marcovw.nl/Motor/Bobine/bobine.htm

de rest van de discussie is onderhand een tomato tomahto verhaal aan het worden naar mijn idee:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2013 21:51 #935788 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
Als je de berichten zo onder elkaar ziet staan in 1 topic vind ik het wel grappig leesvoer. Iedereen beweert aan het eind van de discussie dat ze dat ook bedoelden maar in het begin beweerden ze precies het tegenovergestelde :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2013 22:10 #935793 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
zoals ik zei: misverstand. mijn zinsconstructie was niet duidelijk, ik las jouw zin verkeerd. het is dan ook zonde dat ik me weer geroepen voel om te reageren, maar het irriteert me behoorlijk dat je zelf ook niet goed leest. Dus niet doen dat ik in het begin wat anders beweer. Dat is namelijk niet zo. Ik beschrijf een andere methode, gebaseerd op wat ik dacht dat je bedoelde.

Mijn opmerking dat je met een normale bobine een zwevend blok nodig hebt om in serie te kunnen onsteken, is namelijk absoluut correct.
Daarbij, vanaf het moment dat jij opmerkte dat bij wasted spark een bobine met een zwevende secundaire hebt, ben ik het daar ook helemaal mee eens geweest.

In bericht #6 van dit topic doe ik mijn best om na jouw uitleg in #5 dit onderscheid nog eens duidelijk te maken. Lees maar na.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-09-2013 23:21 #935800 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
ja, gelukkig maken we allemaal wel eens foutjes. mezelf inbegrepen hoor!

Weet niet of Erick het hele verhaal nog gevolgd heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26-09-2013 00:00 #935803 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen

Wouter;221615 schreef : ja, gelukkig maken we allemaal wel eens foutjes. mezelf inbegrepen hoor!

Weet niet of Erick het hele verhaal nog gevolgd heeft?


Zeker en ik moet ook toegeven dat ik een ander gedachte had en dus ook fout zat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-09-2013 10:29 #935819 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
Ik heb een DIS bobine op de 360 geknutseld. Endelijk van die stomme verdeler af :p

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2013 13:09 #935826 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
ik dacht dat de goede bedoelingen allemaal goed bedoeld waren, maar door het vele denken de bedoelingen zodanig overdacht waren dat de bedoelingen wel goed bedoeld waren, maar toch anders werden opgevat dan bedoeld

zo, en nu stoppen met denken eehhh ik bedoel bedoelen (denk ik)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets