× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Discussie over wasted spark ontstekingssystemen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-08-2013 00:02 #632908 door V300 register
Discussie over wasted spark ontstekingssystemen is gemaakt door V300 register
[mod]wegens zwaar offtopic zijn een flink aantal berichten in Anjo's showroomtopic voor de 340 Turbo afgesplitst naar deze thread.

Dit bericht was waar het allemaal mee begon:[/mod]

bij wasted spark worden ook bobines gebruikt die per signaalaansluiting 2 bougieaansluitingen hebben. de stroom loopt in serie door deze 2 bougies.

omdat de 2e cilinder in uitlaatslag is, heerst rond de bougie atmosferische druk en verliest de totale ontstekingspuls maar heel weinig kracht door het feit dat ie "loos" vonkt. Dit systeem werkt dus ook niet als je bijv. twinspark wilt aansturen met 1 bobine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21-09-2013 12:52 #935599 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
Discussie over wasted spark ontstekingssystemen

Wouter;219939 schreef : bij wasted spark worden ook bobines gebruikt die per signaalaansluiting 2 bougieaansluitingen hebben. de stroom loopt in serie door deze 2 bougies.


Sorry Wouter maar dat is onmogelijk dat de stroom in serie door twee bougies kan gaan.
Wat wel kan is dat de twee bobines in serie staan.

Wat ik zeker denk wat jij bedoeld is, dat per bobine twee bougies [parallel] zijn aangesloten en dat de twee bougies tegelijkertijd een vonk geven bij de ene cilinder als ontstekingsvonk en bij de ander cilinder als een losse flodder bij een uitlaatslag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-09-2013 16:13 #935602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen

2 Fast 4 U;221402 schreef : Sorry Wouter maar dat is onmogelijk dat de stroom in serie door twee bougies kan gaan.
Wat wel kan is dat de twee bobines in serie staan.

Wat ik zeker denk wat jij bedoeld is, dat per bobine twee bougies [parallel] zijn aangesloten en dat de twee bougies tegelijkertijd een vonk geven bij de ene cilinder als ontstekingsvonk en bij de ander cilinder als een losse flodder bij een uitlaatslag.


het kan wel en het klopt zoals ik het omschreef.
als je bougies parallel gaat aansluiten loopt de motor helemaal niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2013 17:52 #935607 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
sorry, maar bougies in serie is toch echt niet een optie zolang het blok ook aan de minpool hangt.

Eigenlijk staan je bougies altijd al parallel, alleen word er steeds maar eentje 'aangesloten'. Bij wasted spark zijn er twee tegelijk 'aangesloten'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-09-2013 23:50 #935672 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
Zodra bougies parallel staan / "tegelijk aangesloten" zal alleen de bougie met de laagste overgangsweerstand vonken. De spanning/stroom zoekt namelijk de weg van de minste weerstand. De bougie in de cilinder die aan het eind van de compressieslag staat heeft een veel hogere overgangsweerstand doordat de druk hoger is. Gevolg zal dus zijn dat alleen in de cilinder die aan het eind van de uitlaatslag staat een vonk te zien is. Die vonk doet alleen niks, want er is daar op dat moment geen druk en geen brandbaar mengsel. resultaat = No start.

de bobine is bij een wasted spark / twinspark systeem anders uitgevoerd dan bij een "normaal" verdelersysteem. De hoogspanningsspoel ligt bij een normale bobine aan de ene kant aan de massa (of aan de B+, maar dat is nagenoeg hetzelfde...) de andere kant is de hoogspannings aansluiting.

Bij een wasted spark bobine zijn de primaire en secundaire winding galvanisch gescheiden en zijn beide uiteinden van de secundaire winding naar buiten gevoerd. Dit zijn de 2 bougie aansluitingen.

de spanningspiek die ontstaat in de secundaire spoel, gaat vanuit de ene aansluiting naar de centrale elektrode van de "positive firing" bougie. Daar slaat de vonk over naar de massa. Vanuit de massa elektrode van de andere bougie slaat de vonk d??r naar de centrale elektrode van de "negative firing" bougie. deze centrale elektrode is weer met een bougiekabel met de andere aansluiting van de secundaire spoel verbonden, en zo is het kringetje rond.

Precies zo werkt bijvoorbeeld het ontstekingssysteem van een citroen 2CV ook... geen verdeler, gewoon een set puntjes die 1x per omwenteling open gaan, en zo'n maffe bobine met 2 aansluitingen. Dat de massa van het blok/auto halverwege tussen de positieve en negatieve kant van de hoogspanning zit maakt geen ene fluit uit :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2013 07:19 #935674 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen

Wouter;221476 schreef : Zodra bougies parallel staan / "tegelijk aangesloten" zal alleen de bougie met de laagste overgangsweerstand vonken. De spanning/stroom zoekt namelijk de weg van de minste weerstand. De bougie in de cilinder die aan het eind van de compressieslag staat heeft een veel hogere overgangsweerstand doordat de druk hoger is. Gevolg zal dus zijn dat alleen in de cilinder die aan het eind van de uitlaatslag staat een vonk te zien is. Die vonk doet alleen niks, want er is daar op dat moment geen druk en geen brandbaar mengsel. resultaat = No start.


Hier haal je een parallel proces door de war met een parallel circuit. Op geen enkel moment heeft een normale onsteking zoals standaard op de B14 zit meerdere bougies in serie geschakeld. Deze staan altijd parallel, alleen is er slechts 1 tegelijk aangesloten. Als het een serieschakeling was waar steeds 1 schakelaar 'aan' stond, zou er geen enkele werken. Denk maar aan kerstlampjes waar een hele streng uitvalt omdat er 1 stuk is. Dat is serie.

Het proces is serieel, de schakeling is parallel.

Wouter;221476 schreef : [...] Dat de massa van het blok/auto halverwege tussen de positieve en negatieve kant van de hoogspanning zit maakt geen ene fluit uit :+


Dit Klopt voor het door jouw beschreven wasted spark/2cv systeem. Wat er enkel kan gebeuren bij ongelijke bougies is dat een deel van de retourstroom door het blok zal lopen, maar dat maakt het principe niet anders en de werking ook nouwelijks.

Voor het normale systeem maakt het echter wel uit. Wil je daar pers? bougies in serie schakelen, dan zul je de 2e bougie met 'aarde' moeten verbinden, en het blok laten zweven. Immers heb je daar geen zwevende secundaire winding om een negatieve spanning uit te halen!
--

Teken het maar eens uit. Ik denk dat we het allang eens zijn, er is alleen een woordkeus anders of iets dergelijks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-09-2013 22:59 #935691 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
wasted spark werkt met een galvanisch gescheiden secundaire winding. de potentiaal van het blok is irrelevant.

een wasted spark systeem werkt niet met een klassieke bobine. duh.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2013 07:02 #935693 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen

Wouter;221495 schreef : wasted spark werkt met een galvanisch gescheiden secundaire winding. de potentiaal van het blok is irrelevant.

een wasted spark systeem werkt niet met een klassieke bobine. duh.


Ja en Ja :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-09-2013 10:43 #935694 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
toch wel, een 2cv heeft wasted spark, en klassieke bobine. Echter met twee uitgangen en meteen dus de verdeelkap. Ongeacht de arbeidsslag worden beide cylinders voorzien van een vonk ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2013 10:44 #935696 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
[tekst weg]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets