× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Octaangetal & loodvervanger

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2012 17:14 #916059 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
Verhoogt loodvervanger dan het octaangetal? Of is dit puur omdat de boel iets te vroeg kan ontbranden, en de kleppen daar tegen te beschermen? Bedoel waarom moet bij 95 dan wel loodvervanger en bij 98 niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2012 17:28 #916060 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
Dat heb ik me ook afgevraagd, totdat Wouter dit onlangs postte:

Wouter;206001 schreef : Loodvervanger (buiten de octaangetal verhoging die het oplevert) is enkel nodig voor motoren met zwakke klepzittingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2012 21:30 #916084 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
Wat mij is vertelt:

Vroeger, h??l vroeger, ging men lood toevoegen aan de benzine. Dit was niet om iets te beschermen, maar om het octaan omhoog te brengen. Later kwam men er achter dat het lood ook de kleppen beschermde. Hierdoor waren geharde kleppen niet nodig, en kom men zachter materiaal gebruiken.


Nu zitten wij dus met de ellende van toen :D

Maar als ik het goed begrijp hebben ?lle Volvo's uit de 300-serie geharde kleppen of beter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-10-2012 22:41 #916178 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
Zie ook en.wikipedia.org/wiki/Tetra-ethyl_lead
-> uitgebreide info, of nl.wikipedia.org/wiki/Tetra-ethyllood beknopter in het Nederlands)

Beide zijn waar inderdaad. tetra-ethyllood (TEL) is eerst ontdekt als goedkoop middel om de klopvastheid te verbeteren, maar dit was al in de jaren '20 dus de materiaaltechniek stond toen zowieso op een heel ander niveau. Weet niet eens of je een motor van voor die tijd ?berhaupt lekker kunt laten lopen op 'gewone' euro95, laat staan dat het belangrijk is of de kleppen goed op speling blijven staan.

Toen TEL uitgefaseerd werd waren er al lang andere methoden ontwikkeld om de klopvastheid op gewenst peil te brengen.

Wat betreft materiaalgebruik in de kleppen en zittingen; Bijvoorbeeld bij gietijzeren blokken cq koppen was het vaak mogelijk om gewoon een mooi schuin randje in de kop te draaien en dat dan om te dopen tot klepzitting. Bij een kopklepmotor met aluminium cilinderkop moet een stalen ring in de kop geperst worden, omdat het aluminium basismateriaal veel te zacht is om een klepzitting van te maken. Om zeker te weten dat die ring niet vervormt bij het monteren, en goed vast blijft zitten in gebruik is het logisch om deze van gehard staal te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2012 00:32 #916192 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger

punkazz;206076 schreef : Nu snap ik ook waarom de vorige eigenaar altijd loodvervanger gebruikte, in Duitsland zijn die hogere octaangetallen-benzines nog wat lastiger te vinden, toch?


Nee, in Duitsland is tegenwoordig beter super plus (98 of 102) te vinden dan in NL.
Tot enige jaren terug was in Duitsland normale benzine echter octaan 91, en 'super' 95.
Als je als Nederlander dus goedkope normale benzine tankte had je slechts 91 octaan ipv de in NL normale 95 ;)

Tegenwoordig is normale benzine weg bij de pompen en hebben ze super en super plus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2012 10:27 #916203 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Octaangetal & loodvervanger
tot enige jaren terug?

Da's nog steeds hoor, iig hier in de grensstreek. 'Benzin' is 91, 'Super' is 95 en 'Super plus' is 98.
Uitkijken dus!

Overigens is het prijsverschil tussen benzin en super hier maar 1 cent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2012 11:50 #916206 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
Je kunt natuurlijk ook van je auto een scheikundig labaratorium maken. Wellicht door TEL los te kopen, al is het heel moeilijk vindbaar....

Wat wel goed te vinden is, is bijna pure benzeen wat ook de klopvastheid aanzienlijk verhoogt. Wel duur trouwens.

Maar ja, het ene is super giftig en het andere super kankerverwekkend, dus je moet onderhand wel gek zijn dat er bij te mikken.

Maar ik heb eens op lopen zoeken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2012 21:46 #916240 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger

volvofiel;206240 schreef : tot enige jaren terug?

Da's nog steeds hoor. 'Benzin' is 91, 'Super' is 95 en 'Super plus' is 98.
Uitkijken dus!

Overigens is het prijsverschil tussen benzin en super hier maar 1 cent.


Ik kom het niet meer tegen (NRW/Rheinland)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2012 21:51 #916244 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
Normalbenzin is door de pompbranche uit de markt geprijsd door het inderdaad voor 1 cent onder de prijs van Super (dus euroloodvrij) aan te bieden. Ik kan me nog een artikel in de Autobild herinneren, niet eens zo lang geleden, waar dan werd uitgezocht in welke nieuwe auto's je het nog zonder problemen kon tanken en wat je dan kon besparen. Erop lopen doen de meeste moderne auto's wel, maar het motormanagement regelde de boel dan zo terug dat het verbruiksvoordeel eerder negatief was en je geringe voordeel per liter dus ook als sneeuw voor de zon verdween...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets