× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Octaangetal & loodvervanger

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2012 18:17 #632292 door V300 register
Octaangetal & loodvervanger is gemaakt door V300 register
Info over octaan en loodvervanger uit folders en van het forum, nu eindelijk in 1 topic. Commentaar en aanvullingen zijn welkom. Het is mogelijk dat ik steekjes heb laten vallen, of dat iets een halve waarheid is. Ik heb dit onderwerp altijd ervaren als 'ambigu' en veelal gebaseerd op ervaringen. Daar wil ik aan voorbij.

Zonder loodvervanger
- vanaf de B14.3E met renix-ontsteking (rond '84) t/m B14.40/E/S
- auto's met katalysator/lambda sonde
- B172K na bouwjaar '86
- B19A met lage compressie (8,5:1 / 91pk)
- B200, behalve twijfelgevallen hieronder

Met loodvervanger
- alles v??r en inclusief de B14.3E, met contactpuntjes dus; althans dit wordt overal op het forum ten zeerste aangeraden, terwijl het Shell-boekje vermeldt dat euro 98 loodvrij altijd een goed alternatief is voor 95 met loodvervanger. Lees bericht #2 hieronder van Wouter!

Ik noem het gevalletjes "mag-wel-hoeft-niet":
- B19A met hogere compressie en B19E
- B172K bouwjaar '86
- B200K en B200E bouwjaar '85 en '86

Octaangehalte
Algemeen: vanaf B14.2E '81 minimaal RON 95, daarvoor RON 98.
Alles vanaf bouwjaar '87 zonder aanpassingen RON 95, ook de 2-liters.

Kanttekeningen:
- Modeljaren '81, '82 en '83 B14.2E en B14.3S: ignition time advance 2 graden
- Modeljaren '82 en '83 B14.3E: ignition time advance 6 graden
- Modeljaren '84, '85 en '86 B14.3E, B14.4E/4S: connect B-terminal to earth?!

- B14.40 (vanaf '85) zonder aanpassingen euro 95

- B19A '84 en '85 met lage compressie (8,5:1 / 91pk) zonder aanpassingen euro 95

- B19E, B200K, B200E = euro 98 maar m?t de volgende extra kanttekeningen:

Bij hoge belasting en/of hoog toerenbereik aanspreken is RON98 aan te raden bij motoren met compressieverhouding 10:1.
Bij normaal gebruik en compressie 10:1 = RON95 voldoende.
Lage compressie en electronische ontsteking = RON95 voldoende.
Lage compressie en contactpuntontsteking = RON98 want de ontsteking is minder nauwkeurig en minder krachtig, wat bij een lager RON eerder tot zelfontbranding kan leiden.

Het spreekt voor zich dat je de pingelgrens eerder bereikt bij een motor met een hoge compressieverhouding waarin je een lage klopvaste benzine gooit, dan bij een motor met een lage compressieverhouding waarin je een hoge klopvaste benzine gooit. In het eerste geval loop je kans je motor te vernielen, in het tweede geval ben je een dief van je eigen portemonnaie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2012 20:13 #915972 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger

- alles voor de B14.3E met contactpuntjes; althans dit wordt overal op het forum ten zeerste aangeraden, ondanks het Shell-boekje waarin staat dat alleen euro 98 loodvrij ook volstaat.


niet door mij in ieder geval, ben het eens met het Shell boekje :) Loodvervanger (buiten de octaangetal verhoging die het oplevert) is enkel nodig voor motoren met zwakke klepzittingen. Er zijn eigenlijk 3 soorten klepzittingen:

- niet geharde stalen zittingen; alleen geschikt voor gelode benzine, antieke kwaliteit
- geharde stalen zittingen; alleen geschikt voor benzine, maar hoeft niet gelood te zijn, oude kwaliteit
- kneiterharde zittingen (stelliet); geschikt voor LPG, nieuwe kwaliteit

De B14.2 en ouder heeft altijd geharde stalen zittingen gehad. Technisch is het dus NIET noodzakelijk om loodvervanger te gebruiken.

bij de B14.3 en vroege B14.4 zit er vaak een sticker op het distributiedeksel (klein wit rond plakkertje) met daarop GPL wat aangeeft dat het blok geschikt is voor LPG. Weet niet 100% zeker wanneer dit gekomen is, kan goed zijn dat dit bij de overgang van B14.3E van contactpunten naar renix geweest is.

- Modeljaren '84, '85 en '86 B14.3E, B14.4E/4S: connect B-terminal to earth?!

Het naar massa leggen van 1 van de draden van de B terminal geeft een ontstekingsverlating van 3 graden.
Bijv. bij de B14.3E met contactpunten is de timing op superbenzine 10 graden voor BDP, volgens deze lijst voor euro 95 moet dit 6 graden zijn = 4 graden verlating
volgens mij geldt hetzelfde voor de bovenste regel, daar is het 2 graden en origineel 6, (dus ook 4 graden verlating)

De modellen waar je aanpassingen voor moet doen aan de onsteking kun je beter op V-power (=RON97) of euro 98 rijden. Dat is op dit moment goedkoper dan de ontsteking verlaten en euro 95 tanken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2012 22:42 #916000 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Octaangetal & loodvervanger
Hee weer een nieuw stukje info, bedankt Steven en Wouter!

Dat verhaal over de klepzittingen vind ik met name erg interessant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2012 22:47 #916003 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
Die toevoeging van Wouter N. was erg welkom! Super. Dat was precies de bedoeling. Ik was het zat om elke keer het forum door te spitten en al die meningen te lezen ;) Ik vermoed dat er nog wel wat aanvulling/commentaar volgt.

Ik heb alweer twee vragen en ik wens een concreet antwoord met zo min mogelijk mening erin: ;)

1. Is het echt slecht als ik mijn B19E (zonder lvv) met enige regelmaat doorjakker in de hoge toeren op Euro 95? Ofwel, wat is normaal gebruik?
2. Hoe stel je het ontstekingstijdstip bij het HALL-principe (B19E) bij? In VV39 wordt aangeraden om dit af te laten stellen met een stroboscoop. Dat kun je dus niet doen zoals Joris hieronder aangeeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2012 22:54 #916004 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
mss nog een kleine toevoeging qua renix verhalen, het omdraaien van de bdp sensor draden levert een vervroeging op van 3 graden, het aan de massa leggen van aansluiting nummer 6(of 7?) levert een verlating op van drie graden, het aan de massa leggen van nummer 6 en 7 (of 7 en 8?) levert een verlating op van 6 graden.

met de huidige kwaliteit van benzine is het volgens mij gewoon mogelijk om standaard met die 3 graden vervroeging te rijden, geeft bij mij tot op heden nog geen problemen (rij altijd op 95)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2012 23:08 #916007 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Octaangetal & loodvervanger
De 'leken' vraag daarbij blijft dan wel; wat doet die vervroeging dan wel verlating precies met de prestaties/loopcultuur van de motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2012 23:12 #916008 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
Jij hebt toch al een B200 nogwat? Dat is dus hetzelfde principe als bij die B14's? Die info stond daar niet bij namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2012 23:30 #916012 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
[mod]verplaatst naar techniek overige, vond het wat minder goed passen in algemene discussie[/mod]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2012 12:59 #916042 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger
Bij mij moet er volgens het boekje 96 ron in. Maar dat bestaat helemaal niet! Meestal gooi ik er dus 2/3 95 in en de rest (10 liter) 98. Werkt perfect. Zelf met enkel 95 geen klachten maar dat doe ik meestal niet.

Loodvervanger gooi ik er meestal wel bij, dat kost 10 euro per 250 liter. Oke, het hoeft niet maar och...

Zal dat stickertje eens proberen te zoeken... Maar een b14,3e een van de eerste met renix, heeft dus gewoon geharde zittingen. Dus die loodvervanger kan ik er net zo goed niet meer indoen, wanneer deze op is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2012 13:29 #916047 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Octaangetal & loodvervanger

Markvictor;206071 schreef : Bij mij moet er volgens het boekje 96 ron in. Maar dat bestaat helemaal niet!

Dit is waarschijnlijk precies de reden waarom het shellboekje 98 aangeeft voor die modeljaren met die motorcode (en alle andere jaren), of euro 95 m?t loodvervanger als oplossing voor het verhogen van octaangetal + dat Volvo ooit een notificatie heeft gestuurd (die ergens in het ledenmenu zou moeten staan) dat het mogelijk is om op euro 95 loodvrij te rijden mits aanpassing ontstekingstijdstip.

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik mede door mijn rijstijl toch wat vaker 98 moet tanken of i.i.g. V-power, die B19E - dat merk je ook wel - kan goed overweg met 98. Ik was hier niet helemaal zeker van, omdat ook vaak gesuggereerd wordt dat het alleen tussen de oren zit. Nu snap ik ook waarom de vorige eigenaar altijd loodvervanger gebruikte, in Duitsland zijn die hogere octaangetallen-benzines nog wat lastiger te vinden, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets